שתף קטע נבחר

צילום: AFP, MCT

דו"ח: היקף ההתפרצות השבוע בישראל חמור יותר מאשר במוקד המגפה בסין

נתוני השוואה שערך פורום מומחים על מצב ישראל ביחס למדינות ה-OECD מגלים: 23 ארצות הצליחו לעצור את התפשטות הנגיף בצורה טובה יותר מאיתנו. בשליש מהמדינות המפותחות מספר המתים למיליון נמוך יותר

במשרד ראש הממשלה ובמשרד הבריאות מספרים לנו כבר שבועות שישראל היא אחת מהמדינות הבטוחות בעולם בכל הקשור להתמודדות עם הנגיף קורונה - אך נתונים המובאים ב-ynet הערב (יום ה') לראשונה מספרים סיפור אחר.

 

פורבס: הדירוג שהציג נתניהו לא שלנו

 

במרבית הפרמטרים נמצאת ישראל דווקא בחצי התחתון של מדינות ה-OECD (המדינות המפותחות) בהתמודדות עם הקורונה. ובאף אחד מהפרמטרים היא לא בשליש העליון מבחינת מידת הצלחתה להתמודד עם הנגיף.

 

כך למשל, בהיקף הנשאים הפעילים, נמצאת ישראל במקום ה-24 מתוך 33 מדינות, מה שאומר ש-23 מדינות הצליחו לעצור את התפשטות הנגיף בצורה טובה בהרבה מאיתנו.

בדיקות קורונה בבית אבות דיור מוגן
ארכיון

 

נכון לאתמול היו בישראל 1,135 נשאים למיליון תושבים, הרבה יותר מטורקיה (737), גרמניה (646) ואפילו מדינה כמו פולין (177) אשר הצליחה לעצור את הקורונה בשלב מוקדם.

 

בהסתכלות על מספר הנדבקים הכולל, היקף ההתפרצות בישראל מהשבוע חמור אף יותר מזה שבמחוז חוביי שבסין, שם החלה המגפה. מתחילת המגפה נדבקו בחוביי 1,149 איש לכל מיליון תושבים, בעוד בישראל מספר הנדבקים ממשיך לעלות ועמד אתמול על 1,455 איש למיליון (12,591 נדבקים בסך הכול).

 

היקף ההדבקה בישראל ביחס למספר התושבים הוא בדיוק כמו היקף הנדבקים בבריטניה, דבר המציב את שתי המדינות בשליש התחתון במדינות ה-OECD.

 

 

בכל הקשור למספר החולים קשה - ישראל נמצאת במקום ה-19 מתוך 33 מדינות. המשמעות: מצבן של מרבית המדינות המפותחות טוב משלנו. בישראל 20 חולים קשה על כל מיליון תושבים, דבר המציב אותה בשורה אחת עם אנגליה (23) וטורקיה (22). מצבה של יוון לשם השוואה טוב בהרבה (7 חולים קשה למיליון), כמו גם הונגריה (6), פולין (4) וסלובקיה (1).

 

ישראל, שהאוכלוסייה שלה צעירה ובריאה באופן יחסי, אינה נמצאת בראש הרשימה גם בהיקפי התמותה. אמנם אנו רחוקים ממראות הזוועה של איטליה, ספרד, צרפת ובלגיה - אך בשליש מדינות ה-OECD מספר המתים למיליון נמוך יותר: בישראל 16 מתים למיליון לעומת 15 מתים בהונגריה, 10 ביוון, ו-8 בפולין - מדינות שמערכות הממשל שלהן אמורות להיות לכאורה פחות טובות משלנו.

 

"הממשלות שם הצליחו יותר"

את הנתונים עיבדו ד"ר ענבל הקמן ועדן דרוקמן רפאלי מה"קבינט האזרחי" - פורום מומחים, סטודנטים ואנשי ממשל לשעבר. ב"קבינט האזרחי" הסבירו שהאתגר הממשלתי היה לעצור את ההתפשטות בשלב מוקדם, כפי שעשו יתר מדינות ה-OECD.

 

"העם שלנו צעיר ובריא, אך עדיין, למדינות כמו יוון, הונגריה וצ'כיה יש הרבה פחות מונשמים ומתים. עובדתית, הממשלות שם הצליחו יותר, והשאלה היא למה", אמר ד"ר גל אלון, אשר הקים בעבר את מערך תכנון המדיניות בממשלה, ומרכז כיום את פעילות "הקבינט האזרחי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
חיטוי בבית אבות בבני ברק
צילום: עידו ארז
מומלצים