שתף קטע נבחר

ביקורת על בר סימן טוב: "אמר שהוא היחיד שאמור לקבל תוספת"

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור טוען שבשיחה על תנאי ההעסקה של עובדי בריאות הציבור השיב לו מנכ"ל משרד הבריאות כי הוא זה שראוי לשיפור בתנאיו. גם האחיות מוחות על הפגיעה בשכר: "משרד האוצר צריך לחשוב פעמיים על כל שקל"

 

3082 ()
משה בר סימן טוב

על רקע טענות לפגיעה בתנאי השכר של רופאי ורופאות בריאות הציבור והאחיות במהלך משבר הקורונה, נמתחת בימים האחרונים ביקורת חריפה על משרד הבריאות והמנכ"ל משה בר סימן טוב.

 

בעוד שתנאיהם של רופאי בתי החולים הממשלתיים הוסדרו במהלך המשבר, תנאיהם של הרופאים בקהילה ובקופות החולים טרם הוסדרו. במקביל, גם האחיות טוענות כי שכרן של אלו מהן שנשלחו לבידוד מפאת חשיפה אפשרית לנגיף הקורונה נפגע.

 

לטענת יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, עוד בראשית המשבר לא סייע בר סימן טוב לצוותים הרפואיים בנושא. "בפגישה שהתקיימה ב-16 בפברואר בה השתתפו מנהלים במערכת הבריאות עם הנהלת משרד הבריאות הייתה הזדמנות לשאול את בר סימן טוב שאלות", מספר פרופ' לוין.

 

בדיקת קורונה ללא ציוד מיגון של לאומית ()
קופת חולים

"שאלתי אותו על הצורך להרחיב את מערך הבדיקות ולאסוף בדיקות קורונה בקהילה, והוא אמר שלדעתו הבדיקות תהיינה בבתי החולים בלבד. שאלתי אותו על בעיות בתשלום עבור שעות נוספות בתחום בריאות הציבור, והוא השיב 'היחיד שאמור לקבל תוספת ולא מקבל זה אני'. בפועל, עד היום לא הסדירו כראוי את תנאי העבודה של צוותי בריאות הציבור שעבדו חודשים מסביב לשעון". בשעה שתנאיהם של הרופאים בבתי החולים הוסדרו בהסכם קיבוצי לאחר פרוץ המשבר – תנאיהם של רופאי הקהילה והרופאים עובדי המדינה לא הוסדרו. "יש צורך בסולידריות ובדאגה לכל עובדי מערכת הבריאות, בכל המקצועות ובכל המסגרות, ולהבטיח שיקבלו תנאי עבודה הולמים", אומר פרופ' לוין.

 

על פי ההסכם הקיבוצי שנחתם עם רופאי בתי החולים בחודש שעבר, השינויים במתכונת העבודה והתורנויות - לרבות דילול משמרות בוקר וביטול פעילות אלקטיבית - לא יפגעו בשכרם של הרופאים. מתכונת העבודה תהיה, ככל שניתן, על פי משמרות של 12 שעות עבודה, שלאחריהן יהיו הרופאים זכאים ל-24 שעות מנוחה. התגמול החודשי ייקבע על פי השכר הממוצע שקיבלו הרופאים בשלושת החודשים הקודמים. גם שכרם של המתמחים לא ייפגע, וכך גם בנוגע לרופאים שנאלצו או ייאלצו לשהות בבידוד.

 

"רופאי בריאות הציבור אינם חלק מההסכם הקיבוצי שנחתם", הוסיף לוין. "לכן למרות שהם עומדים בעין הסערה בחודשים האחרונים הם אינם מקבלים תנאי עבודה שמתאימים למצב החירום בבריאות הציבור. המצב דומה עבור סקטורים נוספים כדוגמת אחיות בריאות הציבור. על מנת שנטפל טוב יותר במגפה הנוכחית ונהיה מוכנים טוב יותר למנוע תחלואה, בשגרה ובחירום, אנחנו חייבים להשקיע יותר בבריאות הציבור שהוא מקצוע בליבת כוח האדם והתשתית להתמודדות עם אתגרים של מגיפות ומניעת תחלואה ותמותה".

 

כאמור, גם האחיות מותחות ביקורת על כך שתנאי ההעסקה שלהן טרם הוסדרו. "המדינה חייבת להגן על פרנסתם של האחיות והאחים והצוותים הרפואיים הנמצאים בחזית הלחימה בקורונה", אומרת אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות והאחים בישראל. "לא ייתכן שאחיות ואחים הנדרשים לצאת לבידוד עקב חשיפה לחולי קורנה במסגרת עבודתם ידרשו לשלם מכיסם. הם מסכנים את עצמם, הם מסכנים את משפחתם, וזה לא יעלה על הדעת שהם יסכנו גם את פרנסתם".

 

אילנה כהן בדיון על המו
יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן(צילום: מוטי קמחי)

כהן קראה לשר האוצר כחלון לפעול בדחיפות בנושא ואמרה: "האחיות והאחים נמצאים בחזית המאבק כבר למעלה מ-50 יום, וצריך להעניק להם ביטחון כלכלי בעת בידוד. כפי שהאחיות והאחים לא חושבים פעמים כשהם מטפלים בחולים וביודעין מסכנים את עצמם ואת משפחתם בחשיפה לקורונה, כך על משרד האוצר להפסיק לחשוב פעמיים על כל שקל ולהבטיח את שכרם בעת היציאה מבידוד. במלחמה הלוחמות והלוחמים בחזית צריכים לדעת שכל המדינה וראשיה נמצאים מאחוריהם על מנת לחזק את השורות ולאפשר להם להמשיך במאבק בנגיף שיהיה ארוך ומתיש".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "משרד הבריאות מקדם תוספת תקציבים לכלל המערכת ובפרט קידם תמיכה ייעודית למחלקות הפנימיות כחלק מיישום דוח וועדת טור כספא. הדברים אשר מיוחסים כביכול למנכל משרד הבריאות הינם חצאי דברים והוצאת דברים מהקשרם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
בר סימן טוב
צילום: עמית שאבי
מומלצים