שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי, ראובן כהן/דוברות עיריית חיפה

חשד: חיילים עישנו סיגריה אלקטרונית עם חברם שבבידוד - ונדבקו בקורונה

ל-ynet נודע כי חקירה אפידמיולוגית העלתה שכמה חיילים בבסיס בדרום הפרו פקודות, שהו בקרבת חברם לפלוגה שהושם בבידוד ונדבקו בנגיף. טירון העיד: "חיילים נפגשו והתחבקו כאילו כלום, נהלים לא נאכפו". דובר צה"ל: "המעורבים ננזפו, המבנים עוברים חיטוי בדרך קבע"

שישה חיילים לפחות, שאובחנו כחיוביים לקורונה בבסיס אימונים בדרום, נחשפו לחברם שנושא את הנגיף בעת שהייתו בבידוד. כך נודע ל-ynet. מצבם של החיילים, שננזפו בעקבות הפרת הפקודות, קל. הם וחברם, שמצבו מוגדר גם כן קל, שוהים במתקן החלמה של צה"ל.

 

לפי עדויות שהגיעו ל-ynet, למעורבים הוצגו בימים האחרונים הממצאים של החקירה האפידמיולוגית שהעלתה כי החייל הראשון שזוהה כחולה בקורונה שהה בקרבת קבוצה נוספת של חבריו לפלוגה, וחלקם עישנו יחד סיגריה אלקטרונית בעת שביקרו אותו. לפי החשד, השימוש המשותף בכלי המשמש לצריכת ניקוטין בדרך המדמה עישון הוביל להדבקה.

חיילים בבסיס אימונים בדרום אובחנו כחולי קורונה ()
ההפרדה בבסיס לאזור החיילים שהושמו בבידוד

עוד העלתה החקירה כי בבסיס, שאליו התגייסו חיילים לשירות קרבי לפני כחודש, לא הקפידו על הוראות הריחוק החברתי. המתגייסים שהגיעו מהאזרחות, ובכללם החייל שאובחן ראשון כנושא את הנגיף, הוכנסו לבידוד למשך 13 ימים באחד ממתחמי המגורים. חוט וכמה שלטי אזהרה הפרידו בין עשרות חיילים אלה ובין יתר החיילים.

 

"בפועל, חיילים נפגשו והתחבקו כאילו כלום. החוט הזה היה בגדר המלצה", העיד אחד הטירונים. "אחד החיילים גם ניגש לכניסה לבניין המגורים שבודד למרות האיסור, קנה פחית מהמכונה ויצא מהמתחם. הדבר הובא לידיעת קצין שפיקד על החיילים, אך המכונה לא חוטאה ונהלים חודדו אך לא נאכפו".

 

בסמוך לסיום תקופת הבידוד, הוצאו החיילים האמורים מההפרדה למשימת הכשרת מטבח הבסיס לקראת חג הפסח - ובכך גדלה עוד יותר חשיפת החיילים הבריאים לנגיף.

 

"נגמרו התחתונים והגרביים"

במקביל, חיילים במחנה הביעו תרעומת על התנאים שהורעו לטענתם מהשלכות איסורי המגפה. עוצר היציאות, שעדיין נמשך ברובו בבסיס, הוביל לכך שחיילים בודדים לא הורשו לצאת לימי הסידורים שאותם הצבא מחויב להעניק להם מעת לעת.

 

"נאמר לנו השבוע שנסגור לפחות עוד חודש, בזמן שלחיילים בודדים נגמרו התחתונים והגרביים וגם השמפו והסבון", הוסיף החייל הטירון בשיחה עם חבריו. "כמעט ואין זמן שק"ם כי זו טירונות קרבית שרק החלה. מכונות הכביסה שהביאו הפכו לבדיחה: עשרות רבות של חיילים על מכונה אחת, ומי שדתי נדפק, כי הכביסות מתאפשרות בעיקר בשישי ושבת. בניגוד להבטחות, לא חולקו מדים חדשים".

 

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כלל החולים בבסיס שהו בו מיום הגיוס, גם החייל המוזכר. לפני מספר ימים נכנסו חיילים לשטח שבו שוהים חיילים מבודדים בניגוד לפקודות ובעקבות כך ננזפו. האירוע תוחקר וחודדו הנהלים לכלל החיילים, כולל איסור המעבר לשטחי הבידוד והסיכון הטמון בכך. נציין כי כלל המבנים עוברים הליך חיטוי בדרך קבע, אחת לכמה ימים, וזאת על פי הערכת מצב והחלטת המפקדים.

 

"בעקבות עוצר היציאות מהבסיס, תוגבר הבסיס במזון ובמענה לצרכים אישיים - מוצרי היגיינה וכו'. נציין כי לכלל החיילים שלא בבידוד מותרת הקנייה בשק"ם ועל החיילים בבידוד אמון מפקד האחראי לדאוג לכל צורכיהם. בשבועות האחרונים מתקיימים ימי רענון ליחידות הלוחמות ובתוך כך גם בבסיס התקיים רענון ובו בין השאר חולקו לחיילים מדים חדשים, ציוד אישי, והתבצעה חלוקת מוצרי היגיינה.

 

"בנושא החיילים הבודדים, נדגיש כי בתקופה מורכבת זו ניתן סיוע לכלל החיילים הזקוקים לכך, בדגש על החיילים הבודדים. לפיכך הוחלט כי בתקופה הנוכחית לא יתקיימו ימי סידורים לחיילים בודדים, לאור המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ובכדי לסייע לכלל החיילים הללו ואחרים נוספים נרכשו מכונות ומייבשי כביסה ליחידות, וניתן מענה לחיילים הבודדים ואף תוספת מענק כלכלי ייחודי.

 

"כמו כן, קיימת אפשרות לקבל חידוש סיוע כלכלי ללא בחינת אישורים. במקרה שבו יש בעיה נקודתית, מרכז הבודדים נותן לחיילים מענה זמין ומהיר. הבסיס פועל על פי ההנחיות בנוגע לעוצר היציאות בבסיסים. הלוחמים לא יצאו הביתה למעט מקרים פרטניים המחייבים זאת, בנוהל מוסדר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים