שתף קטע נבחר

23,816 נופלים: מיום הזיכרון שעבר נוספו 75 שמות לרשימת החללים

בלי אירועים המוניים, בלי עלייה לבתי העלמין, אבל בלב רוטט ובעין דומעת: מדינת ישראל תציין בשבוע הבא את יום הזיכרון לחללי המערכות. חיילים יניחו על קברי כל הנופלים דגלון בחצי התורן, סרט "יזכור", פרחים ונר

 

משפחות שכולות בקברים (צילום: מוטי קמחי)
החלקה הצבאית בבית העלמין בקריית שאול(צילום: מוטי קמחי)

המספר הזה מכה בנו שוב ושוב, לרבות בשבוע של ימי הזיכרון והעצמאות: 23,816 חללים נפלו במערכות ישראל מאז 1860, תקופת ראשית הציונות. בפיגועי טרור נרצחו מאז 4,166 בני אדם. מיום הזיכרון אשתקד נוספו 42 למניין הנופלים ונפטרו 33 נכי צה"ל, שגם הם מוכרים כחללי המערכות.

 

אירועי יום הזיכרון יתקיימו השנה תחת מגבלות הקורונה, ולפיכך לא יתאפשר למשפחות השכולות לפקוד את קברי יקיריהם מחשש להתקהלויות שיובילו להידבקות. עם זאת, העלייה מותרת עד יום שני ב־16:00.

 

כבר אתמול עלו משפחות רבות לקברי יקיריהם. אביטל פלג־מנור פקדה עם בנותיה דנה ומיכל את קבר אביה רס"ן דוביק פלג, טייס קרב שנפל במלחמת ההתשה בגיל 28. "אני פוקדת את הקבר מאז שאני תינוקת", סיפרה. "הייתה תחושה סוריאליסטית להיות כל כך לבד במקום שתמיד מלא וסואן בתקופה הזו".

 

 

עדנה לימואי הגיעה לקבר אחיה סמ"ר אבי לימואי שנפל בלבנון ב־1998: "אני יכולה להבין את ההחלטה, אבל לפחות שיאפשרו לחיילים לעלות לקברים", אמרה. ואכן: חיילים יפקדו את קברו של כל אחד מהנופלים, ויניחו דגלון של המדינה בחצי התורן, סרט "יזכור", פרחים ונר.

 

יום הזיכרון ייפתח ביום שני בערב בצפירה שתישמע ברחבי הארץ. אחריה יתקיים טקס הזיכרון בכותל, ללא קהל. האירוע יועבר בשידור ישיר באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. בסיום הטקס מתבקש הציבור לצאת מהבית החוצה לשירה המונית של ההמנון. אירוע "שירים לזכרם" צולם מראש ללא קהל וישודר גם הוא.

 

50 ()

50 ()

למחרת ב-11:00 נכבד את זכר הנופלים בצפירה של שתי דקות. בסיומה יתקיים בהר הרצל בירושלים טקס הזיכרון המסורתי, ללא קהל. הוא יועבר בשידור ישיר. בהיכל הזיכרון הממלכתי יקריאו לאורך היום חיילים את שמות כל הנופלים. הטקס הממלכתי לזכר חללי פעולות הטרור יתקיים ביום שלישי, ללא קהל, בהר הרצל. אתר ההנצחה "לעד" של הביטוח הלאומי מביא את סיפורם, וניתן להדליק בו נר "יזכור" וירטואלי ולכתוב הקדשה.

 

שלושה אבות ששכלו את ילדיהם בפיגוע באוטובוס בחיפה ב־2003 שיגרו מכתב לראש הממשלה נתניהו ובו ביקשו להתיר למשפחות חללי הטרור לפקוד את קבריהם ביום הזיכרון. בפיגוע נרצחו 17 בני אדם ונפצעו 53. "בעוד חללי צה"ל קבורים בבית עלמין צבאי והגעת משפחות תגרום להתקהלות, חללי פעולות טרור קבורים בבית עלמין אזרחי ללא סדר כלשהו", נאמר במכתב. "משפחה שתגיע לקבר של יקירה תעמוד שם הרי לבדה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמיר אלבז
בית עלמין צבאי
צילום: שמיר אלבז
מומלצים