שתף קטע נבחר

עוזב את משרד הבריאות: ליצמן בחר במשרד השיכון

אחרי 10 שנים כשר הבריאות או כסגן שר, ליצמן עוזב את המשרד בעיצומו של משבר הקורונה: בשיחה לפני כניסת השבת הודיע לנתניהו כי החליט לעבור למשרד שיכון מורחב. בכירים בכחול לבן: "מעוניינים בתיק הבריאות לצורך מינוי שר מקצועי - אבל לא על חשבון תיק החוץ"

עכשיו זה סופי: בעיצומו של משבר הקורונה, ובזמן שמגבלות התנועה עדיין לא הוסרו, שר הבריאות יעקב ליצמן יעזוב את תפקידו. ליצמן הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא החליט לעבור למשרד שיכון מורחב, ויפסיק לכהן כשר הבריאות לאחר עשר שנים כשר או כסגן שר במשרד. השיחה בין נתניהו לליצמן נערכה שלשום (שישי) לפני כניסת השבת.

 

לאחר פרסום הודעתו של ליצמן, בכירים בכחול לבן אמרו ל-ynet כי הם מעוניינים בתיק הבריאות לצורך מינוי שר מקצועי מבחוץ אך מבחינתם הדבר לא יבוא על חשבון תיק החוץ. "אנחנו נדרוש את הבריאות תמורת תיק אחר", אמרו. "במהלך המשא ומתן דרשנו את תיק הבריאות אבל ליצמן סירב בתוקף לוותר עליו".

 

משה בר סימן טוב עם נתניהו וליצמן באחד מתדרוכי הקורונה (צילום: שלו שלום)
ליצמן עם נתניהו. עוזב את משרד הבריאות(צילום: שלו שלום)

בסביבתו של ליצמן הסבירו כי אחרי 10 שנים במשרד הבריאות הוא חש מיצוי, וכי האפשרות לעבור למשרד השיכון עמדה על הפרק בכל השנה האחרונה (מאז הבחירות הראשונות). מכיוון שהקמת קואליציה לא נראתה עד עכשיו באופק, ליצמן ורבניו לא ראו צורך להקדים את המאוחר ולדון בנושא ולכן לא התקבלה החלטה.

 

לדבריהם, במהלך המו"מ עם כחול לבן התעקש ליצמן להשאיר בידיו את התיק אף שהתקרבה ההכרעה לוותר עליו, וזאת כדי שהדבר לא יתפרש ככניעה שלו ללחץ הציבורי או כחוסר גיבוי של נתניהו לאחד השותפים הנאמנים ביותר שלו, על רקע התפקוד השנוי במחלוקת בהתפרצות הקורונה או החקירות הפליליות המתנהלות נגדו שקשורות לתקפידו כשר הבריאות.

 

"בסופו של דבר זה בא רק ממנו וכהחלטה שלו ויש לכך חשיבות", אמרו המקורבים. את ההחלטה לעזוב את המשמרת דווקא בעיצומו של משבר רפואי מהחמורים בתולדות המדינה תירצו בסביבת השר בכך שאיש לא יכול להבטיח לו שיוכל להחליף תפקיד בהמשך הקדנציה, לאחר חלוף הקורונה, והזכירו גם שרים אחרים, כמו משה כחלון, עוזבים את משרדיהם במצב דומה.

 

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר לאחר ההודעה: "‏אני קורא להוציא את משרד הבריאות מהפוליטיקה ולמנות שר מקצועי שיהיה נקי משיקולים זרים ויפעל להבראת מערכת הבריאות".

 

גפני ידרוש את השיכון במקום ליצמן?

בתוך כך, למרות שהודיע לנתניהו כי יעבור למשרד השיכון, ביום חמישי טענו גורמים ביהדות התורה כי ליצמן למעשה "סוחר בסחורה שאינה שלו" ומזכירים כי התפקיד הבכיר מגיע בכלל למספר 2 ברשימה, ח"כ משה גפני.

  

רבניו של גפני, המדריכים את תנועת "דגל התורה" שבראשותו, המייצגת את הזרם הליטאי של החרדים, צפויים להכריע האם הם מבקשים לידיהם את תיק השיכון, ולמעשה משאירים לליצמן את ראשות ועדת הכספים בלבד. 

 

משה גפני ויעקב ליצמן (צילום: עמית שאבי)
משה גפני ויעקב ליצמן(צילום: עמית שאבי)

 

במשך עשרות שנים היה יתרון לחסידים (אגודת ישראל, ליצמן) בתוך יהדות התורה על פני דגל התורה (ליטאים, גפני) בייצוג ברשימה ובחלוקת התפקידים. תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות 2018, שבהן התמודדו שתי הסיעות בנפרד, ובשל כך נתפסו בציבור החרדי כמעין פריימריז לא רשמיים, הוכיחו כי משקל הליטאים אינו נופל מזה של החסידים, והם דרשו שותפות שוויונית לקראת הבחירות הארציות.

 

בעקבות כך נקבע כי היו"ר יהיה בכל בחירות מסיעה אחרת, סגנו יקבל את התפקיד הבכיר שיוצע למפלגה והרשימה לכנסת תיקבע בשיטת הריצ'רץ'. מכיוון שליצמן הוא היו"ר כעת, לגפני יש את הזכות להיות הראשון שבוחר לעצמו את התפקיד בממשלה או בכנסת. במקרה שכזה, גפני עשוי לקבל את תיק השיכון. 

 

עם זאת, בסביבת ליצמן טענו אמש כי הכל נעשה בתיאום עם בכירי דגל התורה וסוכם כי משרד השיכון יהיה בידיו.

 

 


פורסם לראשונה 25/04/2020 20:15

 

לפנייה לכתב/ת
מומלצים