שתף קטע נבחר

כעס בקרב משפחות שכולות: "למה איקאה כן ובתי העלמין לא?"

לקראת יום הזיכרון נאסר על משפחות הנופלים לעלות לקברים, אך במקביל הן רואות כיצד המסחר מתחדש והרחובות חוזרים לשגרה. אם שכולה אמרה: "אין היגיון. נראה שלוביסטים לחצו על מקבלי ההחלטות". מנגד אמרה אחיינית של חלל ששת הימים: "אין כעס, יש הבנה. הדעות חלוקות וזה בסדר"

 

 

ההחלטה לאסור על עלייה לקברי חללי צה"ל ביום הזיכרון שיצוין מחרתיים (שלישי) בשל החשש מהדבקה בנגיף הקורונה, התקבלה באופן שונה בקרב משפחות שכולות. ברכה איטח, שדודה אליעזר נפל במלחמת ששת הימים, אמרה הבוקר במשדר של אולפן ynet כי בניגוד לאחרים שמחו על ההחלטה, היא מבינה את החשיבות שלה: "אין כעס, יש הבנה. אנחנו מאחלות שבמקום וירוס הקורונה, שהעולם יידבק בווירוס האהבה".

 

- מה את שומעת ממשפחות שכולות אחרות? יש השלמה עם המצב?

"הדעות חלוקות אבל זה בסדר. אנחנו מבינים את כולם, מזדהים איתם עם הכאב שלהם. כולנו נמצאים בתוך אותו כאב".

 

- לאימא שלך הייתה החלטה קשה לצאת מהבידוד ולהגיע לכאן?

"ממש לא. היא הגיעה מנתניה למרות מצבה הבריאותי. זה היה הרצון שלה, כי מי יודע מה יהיה בשנה הבאה".

 

- מה קורה בחלקה הזאת ביום הזיכרון בימי שגרה? עד כמה צפוף כאן?

"הצפיפות גדולה, הכול הומה אדם". 

 

 

משפחות שכולות בקברים (צילום: מוטי קמחי )
בבית העלמין קריית שאול בתל אביב(צילום: מוטי קמחי )
 

יוסי צור רון קרמן ()
רון קרמן ויוסי צור

אבל כאמור, איטח מייצגת צד אחד במחלוקת בין המשפחות השכולות. בצד השני רואים כיצד המסחר מתחדש, הרחובות מתמלאים, ואילו לבתי העלמין אסור יהיה להיכנס. יוסי צור, ששכל את בנו אסף בפיגוע בקו 37 בחיפה באינתיפאדה השנייה, אמר: "במיוחד אחרי ההקלות שהחלו היום, אין סיבה שביום כל כך חשוב כמו יום הזיכרון, לא ימצאו דרך שמשפחות שכולות יוכלו להגיע לבתי העלמין. היה צריך לצאת במסע הסברה - איך לפעול, איפה לעמוד. לעשות מאמץ כדי כן לאפשר את זה.

 

"אנחנו רואים את ההקלות, ראינו מה קורה באיקאה, ודווקא בבתי עלמין הלכו על המחמיר ביותר? זה לא הגיוני. זה חוסר התחשבות וחוסר רגישות. שערורייה שדווקא על היום הרגיש והחשוב הזה לא השקיעו בו מחשבה".

 

לדבריו, בניגוד לצפיפות בבתי העלמין הצבאיים, קבריהם של נפגעי פעולות האיבה פזורים בבתי עלמין אזרחיים ואין סכנה לאלפי המשפחות שיגיעו: "הקברים רחוקים ומפוזרים. אין סיבה לכפות גם עליהם אי הגעה לבתי העלמין".

 

הוא סיכם שהוא מתכוון להגיע לקבר של אסף בנו: "אני אלך ואעמוד שם בצפירה. זה רגע טהור כשכל המדינה עומדת, ואני רוצה להיות שם".

 

 

דבורה גונן, שבנה דני נרצח לפני כחמש שנים במעין עין בובין (שלימים נקרא למעין עין דני), הוסיפה: "מכעיס ומאכזב אותי שפתחו את איקאה ולבית העלמין אסור ללכת. אני יודעת שהמטרה היא להציל חיים, ואני בטוחה שלמקבלי ההחלטות היה מאוד קשה לקבל את ההחלטה הזו. אבל אני לא מבינה מה היה ההיגיון והדחיפות לפתוח את איקאה. אין פה שום היגיון. זה נראה שהופעלו לחצים של לוביסטים על מקבלי ההחלטות.

 

"ולמה הפגנה כן מותר לקיים ואני לא מורשית להגיע לבית העלמין? גם אני יכולתי להגיע לבית העלמין ולשמור שני מטרים. לא אלך בכוח ולא אתעמת עם שוטרים. אבל ברור שיש פה סדר עדיפות לקוי. זה גורם לכאב לב אצל משפחות רבות בארץ. זה פשוט עצוב".

 

רון קרמן, אביה של טל, שנרצחה גם היא בפיגוע בקו 37, הוסיף: "השכול נכפה עלינו, אז לפחות תנו לנו לבחור אם לפקוד את הקבר או לא. על רקע ההקלות שהחלו היום, הממשלה הייתה צריכה לדון שוב בעניין בתי העלמין ביום הזיכרון. אין לוגיקה, כשאומרים לאזרח לעשות משהו והוא רואה שאין בו היגיון, הוא לא ירצה לעשות אותו.

 

"מה שאנחנו רואים בחודשיים האחרונים זו התנהלות הזויה. לא נותנים לנו קרדיט, רוצים לחסום את בתי העלמין ולשים שוטרים במקום לפנות אלינו ולהגיד שיגיעו רק ההורים ובמתכונת מצומצמת. תגידו שמסוכן, אבל אל תמנעו מאיתנו את האפשרות להחליט בעצמנו".

טקס הנחת הדגלונים (צילום: דובר צה
טקס הנחת הדגלונים, היום בהר הרצל(צילום: דובר צה"ל )

טקס הנחת הדגלונים (צילום: דובר צה
הרמטכ"ל אביב כוכבי, היום בטקס(צילום: דובר צה"ל )
 

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר הבוקר בטקס "דגלון לנופל" בהר הרצל: "ההחלטה על הסגר קשה מאוד, אני מבין אתכן, אבל היא מוצדקת וחשוב לכבד אותה. המרחק לא מונע קרבה או הזדהות עמוקה עם הצער, וגם בתקופה מיוחדת זו נעשה הכול כדי להישאר בעבורכן משענת יציבה.

 

"גם השנה יבקרו מפקדי צה"ל וחייליו כל חלקה וכל קבר, יניחו עליהם דגל ישראל המעוטר בסרט שחור, ויעמדו דום על מנת להתייחד עם יקיריכן. אלפי הדגלים שיונחו על קברי הנופלים, יהפכו למגש המסמל את המחיר הכבד שמשימת ההגנה על מדינת ישראל גובה מאיתנו".

 

אטילה שומפלבי השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמוליק דודפור
בית העלמין ברמלה
צילום: שמוליק דודפור
מומלצים