שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי, ראובן כהן/דוברות עיריית חיפה

טענות ועובדות: השטויות שטראמפ אמר על הנגיף

אור, לחות, ותרופות מלריה "משנות משחק": ההצעה להזריק חומרי חיטוי לחולי קורונה הייתה השיא, אך לא התיאוריה השגויה היחידה של הנשיא שהמומחים בממשלו נאלצו להפריך

 

 

ליזול נועד לניקוי אסלות ומשטחים במטבח, לא לצריכה אנושית. החברה שמייצרת את החומר הזה הרגישה חובה להדגיש את הסכנות הטמונות בצריכתו, לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הרהר בקול באפשרות של שימוש בחומרי חיטוי, בחום ובאור השמש על מנת לרפא חולי קורונה.

 

משבר הקורונה – עוד מהעולם:

אחרי חודש וחצי: ילדי ספרד יצאו מהבתים

ג'ונסון חוזר לעבוד - והבריטים דורשים תשובות

עיר הנגיף נקייה מקורונה: "0 חולים בווהאן"

הנשיא הסתבך עם המסכה והפך להשטאג

 

טראמפ השמיע לאורך משבר הקורונה כמה וכמה טענות שעוררו את זעמם של המומחים, אך בסוף השבוע שעבר הוא שבר את השיא של עצמו כאשר העלה אפשרות של "ניקוי" החולים מקורונה באמצעות חומרי חיטוי. רופאים ומומחים הביעו תדהמה מדבריו והזהירו שיש מי שעלול לקחת אותם ברצינות, ולבלוע חומרים שיפגעו בו או יהרגו אותו.

דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים על הקורונה (צילום: EPA)
"זה היה סרקזם". טראמפ(צילום: EPA)

 

במסיבת העיתונאים היומית שלו, בלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר, טראמפ העלה גם את האפשרות הלא-מוכחת שחום ולחות מאיצים את השמדתו של הנגיף, ורמז בכך שאנשים עשויים להיות בטוחים יותר אחד ליד השני במקומות פתוחים.

טראמפ טען בהמשך כי דבריו נאמרו בסרקזם. כלי תקשורת בארה"ב, ובראשם כלי התקשורת הליברליים, דחו בתוקף את טענתו זו, והדגישו כי מהנימה שלו בתדרוך היה ברור שהוא אומר את הדברים ברצינות מוחלטת.

 

בעקבות המבוכה והביקורת שעוררו הדברים, בארה"ב דיווחו שטראמפ מתכוון לחדול מלנהל את התדרוכים היומיים בבית הלבן. הנשיא עצמו אף רמז לכך בציוץ אתמול בטוויטר: "מה הטעם בלקיים מסיבות עיתונאים בבית הלבן, אם התקשורת העלובה שואלת רק שאלות עוינות ומסרבת לדווח את האמת או העובדות באופן מדויק".

 

 

על רקע הטענה הזו של טראמפ, סוכנות הידיעות האמריקנית AP ערכה סקירה של הטענות השגויות שהעלה הנשיא במשבר הקורונה בארה"ב, שבה נדבקו בנגיף כבר יותר מ-960 אלף בני אדם ומתו ממנו כמעט 55 אלף – המספרים הגבוהים ביותר בעולם.

 

חומרי חיטוי

טראמפ, בתדרוך בלילה שבין חמישי לשישי: "אני רואה שחומרי חיטוי נותנים לו (לנגיף) מכת מחץ בדקה, דקה אחת. והאם יש דרך שבה אנו יכולים לעשות משהו באמצעות זריקה פנימה, כמעט כמו ניקוי? בגלל שאתה רואה את זה נכנס לריאות וזה עושה שמות בריאות. אז זה יהיה מעניין לבדוק את זה... אתם תצטרכו להיעזר ברופאים... אבל זה נשמע – זה נשמע לי מעניין".

 

העובדות: לא. עצם העובדה שטראמפ העלה את הרעיון (גם אם לכאורה כהתלוצצות) גרם ל-Reckitt Benckise, חברת האם של יצרנית חומרי החיטוי ליזול ודטול, לפרסם הודעה שבה נאמר: "בשום פנים ואופן אין להחדיר את מוצרי החיטוי שלנו לגוף האדם (באמצעות הזרקה, שתייה או כל שיטה אחרת)". חברת Clorox פרסמה הודעה דומה שבה הזהירה כי מלבינים וחומרים אחרים "אינם מתאימים לצריכה או להזרקה, באף מקרה".

  (צילום: רויטרס)
"חומרי החיטוי נותנים מכת מחץ לנגיף". טראמפ לצד ד"ר דבורה בירקס(צילום: רויטרס)

הרופא הכללי של ארה"ב ניסה גם הוא להניא אנשים מהמחשבה שהם יכולים להשתמש במוצרי חיטוי בביתם כדי להירפא מהמחלה: "בבקשה, תמיד תדברו עם מספקי שירותי הבריאות שלכם לפני שימוש בכל טיפול או תרופה כלשהם עבור עצמכם או יקיריכם".

 

חום וקרינה

טראמפ, על תיאוריות לא מוכחות שאור השמש, חום ולחות מסייעים להשמיד את הנגיף במהירות רבה יותר: "אני מקווה שאנשים נהנים מהשמש. ואם יש לזה השפעה, זה נהדר... ואם חום זה טוב, ואם אור השמש הוא טוב, זה נהדר מבחינתי".

 

העובדות: אור השמש עשוי אולי לסייע בטיהור הנפש – ופעילות גופנית מחוץ לבית מומלצת בארה"ב בימים אלו של ריחוק חברתי – אך אין שום ראיה לכך שהוא עוזר לבלום את הנגיף. אמנם טראמפ לא אמר זאת, אך המומחים חוששים כי דבריו עשויים לגרום במידת-מה להתרופפות בשמירה על הנחיות הריחוק החברתי בקרב אנשים מסוימים, כאשר הם יוצאים מביתם.

3082 ()
דחה את דברי טראמפ מיד כשנאמרו. ד"ר אנתוני פאוצ'י

וויליאם בראיין, שעומד בראש מנהלת המדע והטכנולוגיה במשרד לביטחון המולדת, אמר באותו תדרוך בבית הלבן כי ישנן תוצאות חלקיות ו"מסתמנות" ממחקרים, שרומזות לאפשרות כי אור השמש, חום ולחות עשויים להיות אפקטיביים בנטרול הנגיף. מחקרי עבר לא מצאו ראיות טובות לכך.

 

ד"ר מייקל ראיין, ראש מחלקת החירום של ארגון הבריאות העולמי, אמר בחודש שעבר כי התקווה שמזג אוויר חמים יותר יסייע לבלימת הנגיף – ושהוא "ייעלם בקיץ כמו שפעת" – היא "תקוות שווא". טראמפ אמר בתחילת ההתפרצות כי הוא מעריך שמזג אוויר חמים יותר באפריל, כלומר כעת, ישים קץ להתפשטות הנגיף.

 

בדיקות

טראמפ, בציוץ בשבת: "בדקנו עד עכשיו יותר מ-5 מיליון בני אדם. זה יותר מכל מדינה אחרת בעולם, ואפילו יותר מכל המדינות הגדולות יחדיו!".

 

העובדות: ארה"ב ערכה הרבה פחות בדיקות "מכל המדינות הגדולות יחדיו". רוסיה, גרמניה ואיטליה לבדן ערכו יותר בדיקות מארה"ב – 6.5 מיליון. אם מוסיפים למספר זה את שאר מדינות ה-G7 או מעצמות כמו הודו, הפער גדל אף יותר. בסין, שבה יש פי 4 תושבים מאשר בארה"ב, הרשויות לא פרסמו את נתוני הבדיקות שערכו. בנוסף, בהשוואה לגודל האוכלוסייה, ארה"ב נגררת מאחורי יותר מ-30 מדינות במספר הבדיקות שהיא עורכת.

דונלד טראמפ נשיא ארה
"יותר מ-5 מיליון בדיקות, יותר מכל מדינה אחרת בעולם". טראמפ מציג רשימה עם מקומות בארה"ב שבהם נערכות בדיקות קורונה(צילום: רויטרס)

טראמפ, בתדרוך ביום רביעי האחרון, על האפשרות שהנגיף יחזור בסתיו: "אם הוא יחזור – הוא לא הולך לחזור – ואני דיברתי עם עשרה אנשים שונים, זה לא הולך להיות כמו שזה היה... אם יהיו לנו ניצוצות של קורונה בשילוב עם שפעת, זה לא הולך להיות נעים, אבל זה לא הולך להיות כמו מה שהתמודדנו עמו בשום דרך, אופן או צורה... אולי בכלל הקורונה לא תחזור, רק שתבינו".

 

העובדות: מומחי הבריאות של הנשיא הפריכו את טענתו שהנגיף לא יחזור – כבר באותו תדרוך שבו אמר זאת. "נגיף הקורונה יהיה (קיים) בסתיו", אמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר ביותר של הממשל למחלות מידבקות. "אני משוכנע בכך בגלל רמת ההדבקה שיש לו".

 

בנוגע לטענה שגם אם יחזור, הנגיף לא יגרום לאותו משבר שנראה כעת, התשובה לכך מורכבת יותר. לפי המומחים בממשל טראמפ קשה לחזות את חומרת ההתפרצות הבאה של הנגיף. ד"ר רוברט רדפילד, ראש המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן (CDC), אמר כי המצב עלול להיות מורכב יותר בגלל שילוב של נגיף הקורונה ושפעת. "בסתיו ובחורף הבאים הולכים להסתובב שני נגיפים, ואנחנו נצטרך להבחין בין שפעת לקורונה", הוא אמר. עם זאת, אם תהיה היערכות ראויה וצעדי בלימת ההתפשטות יבוצעו בצורה טובה יותר, ייתכן שההתפרצות הבאה תהיה חלשה יותר.

 

תרופת מלריה כטיפול לחולי קורונה

רוברט ווילקי, השר לענייני חיילים משוחררים, בתשובה לשאלה בראיון ביום רביעי לרשת MSNBC, האם בטוח לתת את התרופה הידרוקסיכלורוקווין לחולי קורונה: "או, אני חושב כך".

 

העובדות: זה לא מה שמומחי הבריאות הבכירים בממשל האמריקני אומרים כבר שבועות, ואף לא מה שבמשרד של ווילקי עצמו סבורים. באזהרה שפרסם ביום שישי האחרון מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), הובהר כי התרופה לא יכולה, ככלל, להיחשב כבטוחה במגפת הקורונה, והודגש שהיא לא אושרה על-ידי ה-FDA כטיפול במי שחולה ב-COVID-19. 

דונלד טראמפ בתדרוך (צילום: AP)
טראמפ באחד מהתדרוכים בבית הלבן. "למה לי לנהל אותם אם השאלות רק עוינות?"(צילום: AP)

בחודש שעבר ה-FDA אישר שימוש חירום מצומצם בתרופות מלריה לחולי קורונה שלא משתתפים בניסויים קליניים קיימים. למרות זאת, הרשויות האמריקניות אמרו שהן בוחנות השפעות לוואי שעלולות להיות מסכנות חיים, השפעות שדווחו לכמה מרכזים בארה"ב. באחד הדיווחים הללו, רופאים בניו יורק אמרו כי אי-סדרים בקצב הלב הופיעו בקרב רוב 84 חולי הקורונה שטופלו בהידרוקסיכלורוקווין ובאנטיביוטיקה אזיתרומיצין, שילוב שאותו טראמפ קידם כחלק מניסיונו העיקש והשגוי להציג את תרופות המלריה כ"משנות משחק".

 

התרופה המדוברת שימשה במשך שנים לטיפול במלריה, דלקת מפרקים שיגרונית וזאבת. מעט מחקרים קטנים וראשוניים מצביעים על כך שהיא עשויה למנוע מנגיף הקורונה לחדור לתאי הגוף ולעזור לחולים להחלים מהר יותר.

 

ווילקי, השר לענייני חיילים משוחררים, מוביל את ארגון הבריאות הגדול ביותר בממשל האמריקני. מחלקת שירותי הבריאות של המשרד שלו מתחה בעצמה ביקורת על הטענות שיש לתרופה יעילות נגד קורונה. בחודש שעבר אמרו פקידי בריאות בכירים במשרד כי זה "מוטעה ולא-אחראי" להסיק שהידרוקסיכלורוקווין מועילה לחיילים משוחררים שחולים בקורונה.

3082 ()
מתקרבים למיליון נדבקים בארה"ב. עם מסכות בניו יורק
 

"אין שום מחקרים פעילים בנוגע לתרופות הללו ולרבות אחרות, כפי שאמר ד"ר אנתוני פאוצ'י", אמרו אז אותם בכירים בתגובה שנשלחה למבקר הפנימי של המשרד, שבדק אם יש לו מלאי מספיק של התרופה. "לא התקבלו עדיין שום מסקנות על היעילות שלהן. להתעקש שהמלאי של 14 יום של התרופות הללו הוא ראוי או לא ראוי מצביע על המסוכנות של היעדר ניסיון בתגובה למגפה".

 

ווילקי, על מחקר אמריקני שנעשה על חיילים משוחררים, ואשר מצא כי תרופת המלריה לא מסייעת לחולי קורונה: "זה מחקר תצפיתי. זה לא ניסוי קליני. הוא נעשה על מספר קטן של וטרנים. לצערי, הם היו בשלבים האחרונים של החיים. ואז התרופה ניתנה להם. ואני חייב לומר גם שהתרופה – אנחנו יודעים שהתרופה עוזרת לווטרנים בגיל העמידה וצעירים... עוזרת בעצירת ההתפשטות של המחלה".

 

העובדות: ווילקי מציג באופן מטעה את תוצאות המחקר המדובר. המחקר שאותו דחה השר של טראמפ מתבסס על נתונים של המשרד שלו עצמו, נתונים שמראים כי להידרוקסיכלורוקווין אין שום יעילות במאבק בקורונה. הטענה של ווילקי שלפיה התרופה נמצאה כמסייעת לווטרנים בגיל העמידה או חיילים משוחררים צעירים יותר היא חסרת-בסיס.

 

ווילקי צודק בטענתו שהמחקר – שנעשה על-ידי חוקרים עצמאיים משתי אוניברסיטאות באישור המשרד לענייני חיילים משוחררים – אינו ניסוי יסודי. ולצד זאת, עם 368 מטופלים, מדובר בבדיקה הגדולה ביותר שנעשתה עד כה להשפעה של הידרוקסיכלורוקווין על חולי קורונה, על בסיס נתוני בתי החולים של המשרד לענייני חיילים משוחררים.

 

לפי המחקר הזה, 28% מאלו שקיבלו את התרופה, בנוסף לטיפול השגרתי, מתו – לעומת 11% שמתו אם קיבלו רק טיפול שגרתי. למרות שאלו שקיבלו את התרופה נטו להיות חולים יותר לעומת המשתתפים מקבוצת הביקורת, החוקרים התאימו את התוצאות מבחינה סטטיסטית להטיה הזו, ועדיין לא מצאו יתרון כלשהו לתרופה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
טראמפ. טענות ועובדות
צילום: AP
מומלצים