שתף קטע נבחר

צילום: AFP, מוטי קמחי

איך משגיחים על מבחנים ביתיים? האתגר של האוניברסיטאות

אחרי שבועות ארוכים של למידה מרחוק, אוניברסיטת תל אביב מובילה תחרות בין יזמים כדי לפתח, בשיתוף עם רוב המוסדות האקדמיים בארץ, מערכות שיאפשרו בחינות מחוץ לכותלי המוסד

 

צילום: עמית הובר (צילום: עמית הובר)
(צילום: עמית הובר)

אוניברסיטת תל אביב בוחנת אפשרות לשילוב בחינות מקוונות בבתי הסטודנטים, בעקבות המעבר ללמידה מרחוק מאז השבתת המוסדות האקדמיים בשל מגפת הקורונה. צוות יזמות שהוקם באוניברסיטת תל אביב בוחן כיצד לקיים את הבחינות מבתי הסטודנטים, או ממקומות אחרים מחוץ לקמפוס, ללא השגחה של משגיחים כפי שקיים בבחינות ה"רגילות" שמתקיימות בין כותלי המוסד.  

 

 

 

 

כבר בפרוץ משבר הקורונה, מרבית המוסדות האקדמיים עברו ללמידה מקוונת במטרה להמשיך ולקיים את שגרת הלימודים גם מחוץ לקמפוס. באופן טבעי, הלמידה המקוונת העלתה לא מעט שאלות ואתגרים למוסדות האקדמיים, ובראשם גם טוהר הבחינות.

 

רקטור אוניברסיטת תל אביב, פרופ' ירון עוז, הסביר כי "המעבר ללמידה מקוונת היה מהיר ויעיל מאוד, דבר אשר אפשר לשמר את שגרת הלמידה. יחד עם זאת אנו ממשיכים לפעול תוך כדי תנועה ובכוונתנו לבחון גם אפשרויות לקיומן של בחינות מקוונות מחוץ לכותלי המוסד".  

 

 

לאחר בחינה מעמיקה של הנושא, התברר לצוות כי לאורך השנים פותחו מספר מערכות השגחה מרחוק שבהם משתמשים מוסדות אקדמיים מובילים בעולם, אך הם אינם מתאימים לבחינות במקצועות שבהם התשובות דורשות כתיבה חופשית ופיתוח נוסחאות והוכחות מתמטירותמורכבות. בנוסף, גם כמות הבדיקות היא פקטור: באוניברסיטת תל אביב, לדוגמה, נערכות כ-75 אלף בחינות מדי סמסטר.

 

צילום: עמית הובר (צילום: עמית הובר)
קמפוס ריק באוניברסיטת ת"א לפני כחודש וחצי (צילום: עמית הובר)
 

מרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב ושנקר חבר באחרונה למקביליו באוניברסיטאות ובמכללות במטרה לקיים את תחרות האתגר (אירוע יזמות מרתוני) לטובת פיתוח של מערכות שיאפשרו קיומן של בחינות מקוונות בכלל תחומי הלימוד. באתגר ייקחו חלק מרבית האוניברסיטאות ומספר מכללות והוא יהיה פתוח לכלל התעשייה, ולכל המוסדות האקדמיים: סטודנטים, יזמים, חוקרים ואנשי סגל.

 

המערכת, שתפותח על ידי המשתתפים תידרש לוודא הקפדה על טוהר הבחינות והרעיונות הטובים ביותר יפותחו בהמשך לפיילוט במוסדות עצמם.

 

יאיר סאקוב, מנהל מרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב ושנקר, הדגיש כי "משבר הקורונה מזרז תהליכים לחדשנות בדרכי הוראה ובחינה. מרכזי היזמות באוניברסיטאות שהוקמו בתמיכת מל"ג, מתאימים במיוחד לאתגרים מסוג אלו. השילוב המנצח, של סטודנטים עם ניצוץ של יזמות בעיניהם, יחד עם חוקרים מנוסים ואנשי תעשייה יכול לשנות עולמות. אני בטוח שיחד נוכל לאתגר ונצליח לפתח מערכת שתשרת את האקדמיה גם שנים רבות אחרי תום המשבר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית הובר
כיתה ריק באונ' ת"א בגלל הקורונה
צילום: עמית הובר
מומלצים