שתף קטע נבחר

צילום: AFP, מוטי קמחי

נוסעים: "רבנו במבטים מי יעלה ראשון לאוטובוס". סמוטריץ': "החזרה לשגרה - אתגר מורכב"

ברקע החזרה הכמעט מלאה במשק לשגרה, מלינים אזרחים ברחבי הארץ על השארת מגבלת 20 הנוסעים באוטובוסים. שירלי כליפה, שנאלצה לוותר על נסיעה לצפון: "פתחו קניונים אבל לא דואגים לתחבורה הציבורית". שר התחבורה סמוטריץ': "אל תוציאו את התסכול על הנהגים, הם לא אשמים"

היציאה ממשבר הקורונה עדיין לא מתממשת בכל מה שקשור להתנהלות התחבורה הציבורית. פרט לכך שנכון לעכשיו האוטובוסים לא פועלים בשישי בבוקר ובמוצאי שבת, מתחדדת הבעיה בשעות העומס בימים ראשון וחמישי.

 

מחכים בלי הפסקה: "50 דקות בתחנה"

עומסים כבדים באוטובוסים: "לא שומרים מרחק"

 

שירלי כליפה ניסתה להגיע אמש מנתניה לצפון הארץ. "אני ועוד 30 אנשים המתנו במחלף נתניה ושום אוטובוס לא עצר", סיפרה כליפה. "כולנו היינו מתוסכלים, עצבניים ורבנו אחד עם השני במבטים של מי יעלה ראשון.

 

"קפצנו על הדלת ברגע שהאוטובוס עצר אבל הנהג לא פתח דלתות, רק הוריד נוסעים. האוטובוס הבא אמור היה להגיע אחרי שעה, אז אחרי שהייתי כל כך הרבה זמן בתחנה - פשוט חזרתי הביתה. ראיתי חיילים בתחנה ואין לי מושג איך הם חזרו לבתיהם".

 

כליפה הוסיפה: "ביטלתם את הסגר, החזרתם את החנויות, פתחתם קניונים, החזרתם את מערכת החינוך, נותנים לאנשים לנסוע לסבא וסבתא, אבל לא דואגים לתחבורה ציבורית?".

צפיפות בתחבורה הציבורית לאחר ההקלות של משרד הבריאות (צילום: אסף זגריזק)
מצוקת התחבורה הציבורית בצל היציאה מהמשבר(צילום: אסף זגריזק)

צפיפות בתחבורה הציבורית לאחר ההקלות של משרד הבריאות (צילום: אסף זגריזק)
(צילום: אסף זגריזק)

Фото: Моти Кимхи ()

נוסע אחר בשם מארק כתב בפייסבוק: "האוטובוסים לצפון לא עוצרים לאנשים בתחנות, זה הגיוני? מה אנשים שנמצאים במרכז וצריכים לעלות צפונה אמורים לעשות?".

 

שיעור השימוש בתחבורה הציבורית עלה משמעותית השבוע מ-20% ביקוש ביחס לשגרה ל-30% אתמול. במשרד התחבורה הודיעו תחילה שיתאימו את התחבורה הציבורית לפי הביקוש אלא ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודה השבוע בריאיון לאולפן ynet כי חרף המאמצים הרבים המושקעים - מגבלת 20 האנשים באוטובוס חותכת את ההיצע לשליש מבשגרה כך שמענה של 100% לא יינתן.

הערכת מצב נגיף קורונה משרד הבריאות (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
"לצאת מוקדם יותר ולהתאזר בסבלנות". השר סמוטריץ'(צילום: תומר נויברג/פלאש90)

השר סמוטריץ' פרסם בצהריים פוסט שבו שטח את הבעיות והאתגרים העצומים שבפניהם עומדת בימים אלו התחבורה הציבורית. לדבריו, "החזרה ל'שגרת קורונה' מציבה בפנינו אתגר מורכב וכמעט בלתי אפשרי לניהול. כדי לשמור על בריאות הנוסעים הורה לנו משרד הבריאות לא לאפשר העלאה של יותר מ-20 נוסעים בכל אוטובוס. זה בערך שליש מקיבולת של אוטובוס בשגרה.

 

"המשמעות הפשוטה היא שאנחנו צריכים להוציא שלושה אוטובוסים במקום כל אוטובוס שהוצאנו קודם לכן. כל הרציונל של פתיחת המשק מבוסס על הקפדה, על ריחוק חברתי ובאוטובוס צפוף פשוט אי אפשר לעשות את זה. לכן, נקודת המוצא שלנו היא שהמגבלה הזו תישאר איתנו עוד זמן רב".

 

סמוטריץ' הוסיף: "עכשיו תראו, יש לנו צי מוגבל של אוטובוסים ונהגים. כעשרת אלפים אוטובוסים וכ-16 אלף נהגים שעובדים עליהם במשמרות (יש מקסימום שעות רצופות שמותר לנהג להיות על ההגה מסיבות ברורות). אז כדי לתת לכם שירות באותה הרמה שנתנו לפני המשבר אנחנו צריכים 30 אלף אוטובוסים ו-45 אלף נהגים וזה כמובן דבר שאין לנו שום יכולת להעמיד.

 

"יותר מזה, תיאורטית, גם לו יכולנו לגייס צי ענק כזה של כלים וגם אם לא היו לנו מגבלות תקציביות לא יכולנו להפעיל כל כך הרבה אוטובוסים בגלל מגבלות התשתית הפיזית. פשוט אין מספיק רציפים ומסופים ותחנות וכו'".  

 

השר פירט על הפעולות שנקט משרדו כדי להתגבר על המשבר בתחבורה הציבורית: כך לדבריו הוחזרו 100% מצי האוטובוסים, נעשים ניסיונות להתאים את רשת התחבורה הציבורית לביקושים הקיימים ובתוך כך שינויי מסלולים ותדירויות והעדפה לקווים למוקדי תעסוקה ושירותים חיוניים. כמו כן, חלק מהאוטובוסים יוצאים מתחנות הביניים כדי להקל את העומס על המסופים.

 

בנוסף הודיע שר התחבורה על מעבר של יותר קווים לפעילות תחבורה חכמה דוגמת "באבל" בתל אביב, וניסיון להגיע לסיכום תקציבי עם משרד האוצר על תוספת אוטובוסים מחברות ההיסעים הפרטיות שפנויות מאחר שאין פעילות תיירותית. במקביל מתקיים שיח מול משרד הביטחון כדי להעמיד מערך היסעים נפרד לחיילים.

 

השר המליץ לנוסעים "לצאת מוקדם יותר ולהתאזר בסבלנות. אין מה לעשות. הנסיעה בתחבורה הציבורית עשויה להימשך זמן ארוך יותר בתקופה הקרובה, בגלל המתנה לאוטובוס תגבור או בשל צורך להחליף אוטובוס באמצע הדרך בגלל השינויים שעשינו במפה.

 

"בבקשה אל תוציאו את התסכול על הנהגים היקרים שלנו. הם פשוט לא אשמים. הם עושים מעל ומעבר במציאות לא פשוטה, ואם הם לא מעלים אתכם לאוטובוס או לא עוצרים בתחנה זה לא חלילה כי הם לא רוצים אלא פשוט כי אסור להם להעלות יותר מ-20 נוסעים".

 

"כל שקל יחזור אלינו בתועלות משקיות" 

השר גם ממליץ לא להסתמך על האוטובוס האחרון ולא לנסוע בתחבורה ציבורית אם אין חובה כזו. "זו ההוראה הכי כואבת שלי אליכם. בשגרה אנחנו מאוד רוצים שתסעו בתחבורה הציבורית. עכשיו, תחת מגבלות הקיבולת, זה פשוט בלתי אפשרי", ציין סמוטריץ'.  

 

לדברי השר, המשבר בתחבורה הציבורית בעל השלכות תקציביות גבוהות. הירידה בקיבולת האוטובוסים מפחיתה לבדה מיליארד וחצי שקלים מתקבולי נוסעים - כסף שהמדינה משלימה לחברות המפעילות נוסף ל-10 מיליארד השקלים שמעבירה המדינה מדי שנה.

 

"אני מאמין שכל שקל שנשקיע היום בתגבור ושיפור התחבורה הציבורית, כדי שהיא תוכל לתת מענה למקסימום אנשים, יחזור אלינו בתועלות משקיות עם ריבית דריבית", כתב שר התחבורה, "ולהיפך, אם לא נצליח להביא את התחבורה הציבורית שאיזה שהוא אופטימום סביר בחודשים הקרובים ונחזיר אנשים לרכב הפרטי יהיה לנו מאוד קשה להחזיר לאחור את הרגלי ההתנהגות שלהם וזה יעלה למשק המון כסף. ועדיין אי אפשר להתעלם ממגבלות התקציב והגירעון וזה שיח מורכב מאוד שאנחנו מנהלים עם משרד האוצר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף זגריזק
עומס בתחבורה הציבורית
צילום: אסף זגריזק
מומלצים