שתף קטע נבחר

ישנים במערות, מסווים מכוניות: מנסים להסתנן למירון

מאז תחילת הסגר על אזור מירון בסוף השבוע, יש מי שלא אומרים נואש ומנסים להסתנן לאזור קבר רשב"י, שם תיערך השנה הילולה מצומצמת נוכח תקנות הקורונה. "אנשים מנסים להגיע כל הזמן, גם עכשיו. במהלך הלילה הגיעו מירושלים, והבוקר עצרנו ניסיון של כעשרה צעירים"

 

 

ערב ההילולה השנתית הגדולה בעולם, יש מי שלא מוכנים לקבל את רוע הגזירה ואת "תקנות מירון" שהטילו סגר על אזור קבר רבי שמעון בר יוחאי : בפעילות של מג"ב באזור מירון נתפסו היום (ב') כשבעים צעירים שניסו להסתנן למתחם ההר וקבר רשב"י. הם עוכבו לחקירה באזור חניון נחל עמוד, וייתכן שחלקם ייעצרו. 30 חשודים בניסיון להגיע למירון בניגוד להנחיות נעצרו בדרכם מחדרי אירוח בצפון. החשודים נקנסו והמשטרה פיזרה אותם באוטובוס שהוזמן במיוחד.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>

 

 

במג"ב אמרו כי מדובר בחבורה של צעירים נחושים במיוחד, ששמו להם למטרה לעקוב את המחסומים והשוטרים ולהסתנן לאזור. "הם הגיעו במכונית והסוו אותה בברזנט ירוק", סיפרו. "הם ישנו במערה באזור ובאוהלים, ונעצרו כאשר כוחות שלנו איתרו אותם והגיעו אליהם".

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

כך הפך קרום הבתולין ל"תו תקן" לנשים הגונות/ רוחמה וייס

 

באזור היערות סביב קבר רשב"י מפעיל מג"ב כ-300 שוטרים שפועלים תוך שימוש בציוד אלקטרוני וציוד מעקב מגוון. "חשוב לנו שהציבור יבין את המשמעות של אי-עמידה בהנחיות ושל הניסיונות להגיע לאזור הציון במירון", אמרו. "מדובר בסכנה ממשית של התפשטות נגיף קורונה, וכל פעילותנו באזור נועדה להציל חיים. אנחנו נחושים לבצע את המשימה ומקווים לזכות לשיתוף פעולה מצד הציבור".

 

"אנשים מנסים להגיע כל הזמן"

רפ"ק גיא לוי, סגן מפקד מתנ"א (משטרת התנועה הארצית) בצפון, סיפר בריאיון לאולפן ynet כי "המשטרה ערוכה לכל תרחיש. היו ניסיונות להסתנן והם נבלמו. אנחנו עושים את מרב המאמצים להשאיר את השטח סטרילי, ולהשאיר אותו לתושבי המקום ולמי שאמור ומורשה להגיע להר. הסתננות עלולה לעלות במעצרים ובקנסות".

 

 

לדבריו, "אנשים מנסים להגיע כל הזמן, גם עכשיו. למרות שהתקשורת מעבירה את המידע - אנשים מנסים להגיע, ואנחנו משתדלים להימנע מעימותים. במהלך הלילה הגיעו אנשים מירושלים בניסיון כמה שיותר להתקרב למקום. זה עושה להם תחושה טובה. לצערי הם לא יכלו להגיע, סובבנו אותם והם חזרו על עקבותיהם".

 

הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, אליה בדרך כלל מגיעים מאות אלפים, תתקיים השנה במתכונת מצומצמת והאזור יהיה סגור למבקרים ולשהייה למעט החריגים שהוגדרו בתקנות. רק שלושה רבנים משלושה מגזרים יורשו להדליק את המדורות במירון, בזמנים שונים, אך מספר המשתתפים בכל הדלקה יהיה כ-50 בלבד, ו-150 בסך הכול - זאת בניגוד למספרים אליהם הורגלנו מדי שנה, העומדים על כחצי מיליון איש שפוקדים את ההילולה.

 

מפת החסימות

גם בימים רגילים מגיעים אלפים למקום ציון קבר רשב"י, הנחשב לאתר הדת השני במספר המבקרים בישראל (אחרי הכותל המערבי). בשבוע שעבר אישרה הממשלה תקנות חירום מיוחדות לל"ג בעומר ובהן, בין היתר, איסור הגעה למירון בכל ימי החג שיחל הלילה – וגם לפניו ואחריו.

 

   (צילום: דוברות משטרה)
המסתננים ישנו במערה בשטח(צילום: דוברות משטרה)

 

על אזור הר מירון, מקום קבר הרשב"י וסביבתו הוטל סגר במהלך החג - למעט לתושבים או לעובדים באזור. התקנות אף אוסרות השכרת יחידת אירוח או צימר בשטח מירון. תוקפן של התקנות למעשה עד יום ד', למחרת החג, בבוקר - ושוב מיום ה' (14/5) ועד יום א' (17/5). לאורך תקופה זו לא תופעל תחבורה ציבורית אל שטח הר מירון, למעט הסעת תושבי המקום והמשתתפים באירועי הדלקת המדורות שהותרו.

 

עם זאת מדגישים במשטרה, כי ההגעה להדלקות לא תתאפשר גם לתושבי היישוב מירון עצמו והתנועה הרגלית בצירים המובילים למתחם הקבר תיאסר. הכניסה למורשים תתאפשר אך ורק דרך צומת חנניה. "המטרה עיקרית היא לא לתת לאנשים שלא רשאים להגיע לאזור להגיע, אבל תוך שמירה של שגרת החיים לתושבי המקום, למשאיות, וזאת העבודה שלנו כרגע", אומר רפ"ק לוי.

 

   (צילום: דוברות משטרה)
ממשיכים להסתנן(צילום: דוברות משטרה)

 

החל מהבוקר (ב') ישנן חסימות כבישים ושיבושי תנועה בין היתר בכביש 89 מחלף אליפלט לכיוון מערב, בכיכר צפת לכיוון מערב, ובצומת חירם לכיוון מזרח. צומת ג'יש לכיוון מזרח, כיכר עין זיתים לכיוון מערב, ומועצה אזורית מרום הגליל לכיוון מזרח. בכביש 85 מכיכר קדרים לכיוון מערב, ומצומת חנניה (צומת שבע) לכיוון צפון. בכביש 8900 צומת בירייה לכיוון דרום, כביש 886 צומת דלתון לכיוון דרום וצומת כפר שמאי לכיוון צפון.

 

"לראות את מירון ככה זה עצוב"

על פי התקנות, כל הפרה של אחת מהחובות האמורות (שהייה בשטח האסור, למעט מי שהותר לו, השכרת צימר או חדר אירוח בתקופה זו למי שאינו מתגורר במקום, הפעלת תחבורה ציבורית לאזור הר מירון בתקופה האמורה, והדלקה או השתתפות במדורה ברחבי הארץ בתקופה האסורה) – תהווה עבירה שעונשה קנס.

 

  (צילום: אחיה ראב
מנסים להסתנן - ונעצרים(צילום: אחיה ראב"ד)

 

"אני פה כבר 22 שנה, ואני יכול להגיד לך שלראות את מירון כך זה די עצוב", אומר רפ"ק לוי. "זה צובט בלב, כי אנחנו מבינים את הרצון של אנשים להגיע, ואם ביומיים של הילולה יש פה בערך 400-300 אלף איש, היום אנחנו מדברים על 50 איש בלבד בכל הדלקה.

 

"לראות את הכבישים באזור ככה זה אירוע נדיר, אבל גם הקורונה הוא אירוע נדיר וכל העולם מתרגל. זה צובט בלב אבל נקווה שבשנה הבאה נחזור לעבוד במעגל אחר כדי להזרים אנשים לתוך ההר".

 

  ()

 

קריאה לח"כים: ותרו על ההשתתפות בהילולה

לקולות הקוראים להישמע להנחיות הצטרף גם יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, שקרא לחבריו בכנסת והשרים לשמש דוגמה להמוני בית ישראל - ולא להגיע להר מירון על אף ההיתר האוטומטי שבידם מתוקף תפקידם.

 

המשטרה פועלת באזור (צילום: דוברות משטרה)
המשטרה פועלת באזור(צילום: דוברות משטרה)

 

"בשעה קשה זו, שלא מאפשרים להמוני בית ישראל לעלות להר מירון בל"ג בעומר עקב החשש מהדבקה המונית של נגיף הקורונה, ישנם חברי כנסת ושרים שבכוונתם להגיע יחד עם עוזריהם", אמר גפני. "אני קורא להם לשמש דוגמה כלפי כל הציבור, ולהימנע מלעלות בל"ג בעומר לציון הרשב"י".

 

נציג הזרם החרדי האשכנזי בהדלקת המדורה יהיה האדמו"ר מבויאן, רבי נחום דב ברייאר, האוחז בחזקה העוברת מאב לבן כבר שנים רבות, והוא הראשון שמדליק מדי שנה את המדורה שפותחת את ההילולה במירון. הנציג הספרדי יהיה רבה של ירושלים, הראשון לציון משה שלמה עמאר – ואת הציונות הדתית ייצג הרב שמואל אליהו, רבה של צפת. כל אחד מהם צפוי להדליק בשעה אחרת הלילה - ולא יתקיימו עשרות ההדלקות המסורתיות. אנו נעביר כאן ב-ynet את ההילולה המצומצמת בשידור חי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אחיה ראב"ד
מנסים להסתנן - ונעצרים
צילום: אחיה ראב"ד
מומלצים