שתף קטע נבחר

כשאתם שוטפים כלים, אתם באמת מנקים אותם?

ככל שאנחנו אוכלים יותר בבית, כך אנחנו צוברים יותר כלים מלוכלכים - זאת עובדה, ואם אין מדיח כלים, סביר להניח שהכלים נשטפים ידנית מתחת לברז. אבל יכול להיות שבזמן שאנחנו מחויבים לעטות מסכה בחוץ, אנחנו משאירים זיהומים פוטנציאלים בתוך הבית שלנו?

בשיתוף פיניש

 

הערב הגיע והכלים נערמים בכיור, חלקם נמצאים שם עוד מהבוקר. אחרי ויכוח עם בן הזוג תור מי לרחוץ היום כלים, מבינים שאין ברירה, מפשילים שרוולים וניגשים למשימת הניקיון: לוקחים את כרית הניקוי, פותחים את ברז המים ומתחילים להעביר את הכלים והסכו"ם בזה אחר זה. האם יכול להיות שהפעולה הפשוטה הזו, שהפכה להיות חלק בלתי נפרד משגרת היומיום שלנו, לא מנקה באמת את הכלים, לא ידידותית לסביבה, ויותר מכך - היא לא היגיינית, ועוד בתקופה בה היגיינה חשובה כל כך?

 

שטיפה ידנית לא הופכת את הכלים לנקיים יותר, להיפך

אם אתם שוטפים את הכלים ידנית מתחת לברז, סביר להניח שאתם עושים את זה באמצעות מים קרים או פושרים, וכאן טמונה הבעיה. על מנת שכלי המטבח יהיו באמת נקיים, כלומר - נטולי חיידקים, הם זקוקים למים בטמפרטורה של לפחות 60 מעלות. כמובן שעור הידיים שלנו לא יעמוד בטמפרטורה הזו. וכך, המים הקרים או הפושרים שנראה כאילו מנקים את הצלחות, הכוסות והסכו"ם, עושים זאת רק למראית עין. למעשה, הם צוברים עליהם עוד לכלוך וחיידקים.

   (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

גם כרית הניקוי, הסקוץ', שאיתו אנחנו משפשפים ומקרצפים את הכלים ונתפס אצלנו ככלי עזר נקי, רחוק מאוד מלהיות כזה. למעשה, כרית הניקוי היא אחד החפצים הכי מזוהמים ולא היגייניים שיש בבית, הרבה יותר ממושב האסלה!

 

כשאנחנו מקרצפים את שאריות האוכל מהצלחות, הכוסות והסכו"ם, החיידקים שנמצאים על הכלים חודרים אל תוך כרית הניקוי ומתרבים שם בקצב מהיר. הסקוץ' התמים למראה, שיושב במתקן הקבוע שלו במשך שבועות אם לא חודשים עד שאנחנו מחליפים אותו, הופך לחממה של חיידקים. בפעם הבאה שנשפשף את הכלים באמצעות כרית הניקוי, לא רק שלא ננקה את כלי המטבח, אלא נוסיף להם שכבה נוספת של חיידקים, שיכולים לגרום בין היתר להרעלת מזון וכמובן לתחלואה בנגיף הקורונה שאיכשהוא הגיע לכיור המלוכלך.

 

על מנת שכרית הניקוי תהיה נקייה ובטוחה לשימוש, יש להחליף אותה מידי יום. אבל זה לא יעיל, לא זול ובטח שלא אקולוגי. ברשת אפשר למצוא כתבות שונות שמציעות פתרונות לחיטוי כרית הניקוי כמו למשל חימום שלה במיקרוגל, אבל הפעולות האלו לא באמת משמידות את החיידקים לטווח הארוך.

כרית הניקוי היא הדבר הכי מזוהם בבית - פי 200 אלף מהאסלה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כרית הניקוי היא הדבר הכי מזוהם בבית - פי 200 אלף מהאסלה(צילום: shutterstock)

למרות כל זאת, יכול להיות שיש יתרון אחד לשטיפת כלים ידנית: מחקר שנערך בשבדיה מצא כי ילדים ממשפחות שנוהגות לשטוף את הכלים ידנית בלבד, נוטים ב-40 אחוזים פחות לאלרגיות מאשר ילדים שגדלים בבית עם מדיח כלים. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא ששטיפת כלים ידנית חושפת את הילדים ליותר חיידקים וגורמת לחלקם לפתח עמידות יותר מאשר ילדים המתגוררים בבתים עם מדיח כלים.

 

שטיפת כלים ידנית היא לא ידידותית לסביבה

השכל הישר אומר שאין כל רע בשטיפת כלים ידנית בכיור המטבח. לכאורה מדובר בפעולה טבעית, ולכן לא יכול להיות שהיא מזיקה לסביבה. אבל מה עם ברז המים הזורם שמבזבז בממוצע 44 ליטרים של מים בכל סבב של שטיפת כלים? מתברר ששטיפת כלים מתחת לברז היא אחת הפעולות הבזבזניות ביותר בבית, כמו מקלחת ממוצעת שצורכת כ-50 ליטרים של מים.

 

כיום ההמלצה הגורפת היא שימוש במדיח כלים. בעבר נחשבו מדיחי הכלים לבזבזני אנרגיה, מים וזמן, בעיקר בגלל שסיפרו לנו שצריך לשטוף את הכלים ידנית לפני הכנסתם למדיח. מדיחי הכלים החכמים של היום מייתרים לחלוטין את שלב שטיפת הכלים לפני ההכנסה למדיח. מספיק שתסירו את שאריות המזון הגדולות, את השאר - המדיח יידע לנקות היטב בעצמו. מדיח הכלים הוא הרבה יותר אקולוגי וידידותי לסביבה ממה שנדמה.

 

מדיחי הכלים הם גם חסכוניים במים הרבה יותר מאשר שטיפה ידנית. בעוד ששטיפה ידנית מבזבזת 44 ליטרים בכל פעם, מדיח הכלים צורך בממוצע 7 ליטרים של מים להדחה. כלומר, שישית מהכמות הדרושה לשטיפת הכלים מתחת לברז.

מדיחי הכלים של היום גם הרבה יותר היגייניים ונקיים. המדיחים החדשים של השנים האחרונות מצוידים בטכנולוגיה של התזת סילוני מים ב- 60 מעלות, טמפרטורה שעור הידיים שלנו לא יוכל לעמוד בה, גם אם נלבש כפפות.

מדיח הכלים צורך בממוצע 7 ליטרים של מים להדחה. שישית מהדחה ידנית.  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מדיח הכלים צורך בממוצע 7 ליטרים של מים להדחה. שישית מהדחה ידנית. (צילום: shutterstock)

שימוש במדיח הכלים חוסך לנו גם זמן. סקר שנערך באוניברסיטת בון בגרמניה הראה כי אנשים ששוטפים כלים באופן יומיומי מבזבזים פי שישה יותר זמן מאשר אנשים שיש בביתם מדיח כלים. השוטפים הידניים עסוקים בשטיפה, קרצוף וייבוש הכלים במשך שעה ביום, בעוד שאנשים עם מדיחים התעסקו עם הכלים רק 9 דקות בממוצע ביום, בעיקר בהכנסה ובהוצאה שלהם מהמכונה.

 

ואם בכל זאת אתם מתעקשים להיצמד לשטיפת הכלים הידנית, קחו בחשבון פרט נוסף: גם מתקן ייבוש הכלים שעומד לכם על השיש הוא חממה של חיידקים ועובש. על מנת לשמור על המתקן נקי ונטול חיידקים, יש לנקות אותו באופן קבוע לפחות פעם בשבוע.

 

בשיתוף פיניש

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים