שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

הרשויות לא יאפשרו חזרת כיתות ד'-י' במתווה הנוכחי: "הילדים לא שפני ניסיונות"

במכתב ששיגרו לראש הממשלה מתחו ראשי השלטון המקומי ביקורת חריפה על מתווה החזרה החלקית ללימודים, ודרשו פתיחה מלאה של מערכת החינוך ביישובים עם תחלואה נמוכה, ובערים גדולות פתיחה מבוקרת לפי רמת התחלואה בשכונות השונות. "המתווה לא נותן פתרון לאיש", כתבו

 

 

ראשי השלטון המקומי הודיעו היום (ג') לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הם דוחים את מתווה משרד החינוך להשלמת החזרה לבתי הספר, והלימודים לא ייפתחו ביום ראשון לתלמידי כיתות ד'-י' כפי שהיו אמורים במתווה הנוכחי.

 

ראשי הרשויות קוראים לממשלה לקיים ישיבה דחופה לגיבוש מתווה חזרה מותאם שיהיה מבוסס על החזרת מערכת החינוך במלואה ביישובים שבהם התחלואה נמוכה, ובערים גדולות להחזיר ללימודים שכונות שבהם התחלואה נמוכה.

 

ההורים זועמים: "מתווה החזרה ללימודים - בדיחה לא מצחיקה"

 

במכתב השלטון המקומי נמתחה ביקורת חריפה על משרד החינוך בעקבות פרסום מתווה החזרה הדרגתית לתלמידי כיתות ד'-ו' ותלמידי כיתות ז'-י'. אתמול, נזכיר, סיכמו משרד החינוך ומשרד הבריאות על מתווה שלפיו מיום ראשון הקרוב יגיעו במתכונת מצומצמת תלמידי כיתות ד'-ו' לבתי הספר היסודיים ותלמידי ז'-י' לחטיבות הביניים ולתיכונים. לפי המתווה, שיוצע למנהלי בתי הספר היסודיים, אפשרות אחת היא לחזור בכיתות ד'-ו' ללימודים בימי שישי, ואפשרות שנייה היא לחלק 5 עד 6 שעות שבועיות בימים ראשון עד חמישי אחרי סיום הלימודים בכיתות א'-ג'.

 

לגבי כיתות ז'-י' בבתי ספר שש שנתיים, הוחלט שכל שכבה תגיע ליומיים לימודים בבית הספר החל מיום ראשון, ובשאר הימים תימשך הלמידה מהבית. בחטיבות ביניים עצמאיות, שבהן לומדים בכיתות ז'-ט', ילמדו שלושה ימים בשבוע, ובשאר הימים תימשך הלמידה מהבית. לפי המתווה, בחטיבות הביניים תבוצע חלוקה של עד 20 תלמידים בקבוצה והם יצטרכו לשבת במרחק של שני מטרים זה מזה.

Учебный класс в одной из школ Тель-Авива. Фото: AP ()
כיתה בבית ספר
 

במכתב ששיגרו לראש הממשלה כתבו יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' כי "מתווה החזרה של תלמידי כיתות ד'-י' אינו מהווה חזרה ללימודים ולא נותן פתרון לאיש. ככל שלא תחזור המערכת לפעול במלואה לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך עבור שכבות נוספות".

 

ביבס וחג'ג', המייצגים את כלל ראשי הרשויות ברחבי הארץ, דורשים לגבש יחד עם הממשלה מתווה מותאם וראוי. "הילדים הם לא שפני ניסיונות וההורים מחפשים פתרונות אמיתיים", כתבו. "הפתרונות שהוצעו לא מספקים ובהיעדר מתווה ראוי לא נחזיר את בני כיתות ד-י' ללימודים". ביבס אמר כי המתווה שהוצג על ידי משרד החינוך עובר כל גבול ומנותק מהמציאות. "לא ייתכן שתלמידים יגיעו ליום אחד בשבוע ואחרים ליומיים", אמר.

 

"אי אפשר להתנהל בפחד" 

"מתווה חזרת הכיתות הגבוהות ללימודים הוא בלגן אחד גדול", הוסיף יו"ר מרכז השלטון המקומי. "מצפים מאיתנו לעמוד מנגד כשמדובר על החזרת התלמידים ליום אחד בשבוע, לא ניתן לזה לקרות, אנחנו דורשים פתיחה מלאה של מוסדות החינוך בערים 'ירוקות' שבהן התחלואה נמוכה מאוד, ופתיחה חלקית בערים 'אדומות' שבהן כמות החולים גבוהה יותר. חודשיים וחצי לתוך האירוע - אי אפשר להתנהל בפחד, חייבים לתת פתרונות אמיתיים להורים".

 

בהמשך לכך, מליאת פורום ה-15 (ארגון המאגד 15 ערים בישראל) החליטה שלא להרחיב עד להודעה חדשה את הפעלת מערכת החינוך מעבר לשכבות הגיל שהופעלו עד כה, כך שכיתות ד' עד י' לא תוחזרנה לפעילות במערכת החינוך העירונית של ערי פורום ה-15. כיתות הגן, א'-ג' ו-י"א-י"ב שכבר פועלות, תמשכנה בפעילותן במערכת החינוך העירונית של ערי פורום ה-15.

 

ההחלטה אושרה על ידי ראשי הערים תל אביב-יפו, ראשון לציון, פתח תקווה, אשדוד, נתניה, חולון, רמת גן, רחובות, חדרה, כפר סבא, רעננה, גבעתיים, רמת השרון, חיפה, באר שבע והרצליה.

 

בהחלטה נכתב: "אנו סבורים כי מתווה החזרה לכיתות ד'-י' שפורסם אתמול וכולל בין היתר ימי לימוד לסירוגין, לא רק שאינו מועיל לכיתות אלו, אלא גם צפוי לפגוע קשות במתווה הפעילות העדין ממילא של כיתות א'-ג'. אנו דוחים מתווה זה מניה וביה. אנו קוראים לממשלה להפסיק את עיסוקה התכוף בקידום מתווים שונים ומשונים להפעלה של חלקים כאלה ואחרים של מערכת החינוך, ובמקום זה לשבת עמנו ולגבש יחדיו תכנית מסודרת להפעלה מלאה של מערכת החינוך והחזרתה לשגרת עבודה רגילה ככל האפשר, תוך צמצום המגבלות הקיימות".

 

ראש עיריית רמת-גן כרמל שאמה הכהן אמר כי "המתווה מסובך יותר מבגרות 5 יחידות במתמטיקה ומנותק מהמציאות המעשית ומהצרכים של הילדים, ההורים והמורים. ככל שהמשבר לא ייפתר בימים הקרובים, נבצע הערכת מצב לגבי החזרת כיתות ח' להכנת והשלמת חווית הסיום והפרידה המסורתית. הצהרונים לילדי א'-ב' מוכנים מבחינתנו והפעלתם תלויה בכמות הנרשמים שכרגע לא מספיקה. הצהרונים של גני הילדים עוד רחוקים מהפעלה שכן הממשלה טרם פרסמה את מתווה ההפעלה והמימון".

Students wearing protective face masks at Tel Aviv's Gabrieli Carmel Elementry School ()
כיתות א' עד ג' כבר חזרו
 

בנוסף, הנהגת ההורים הארצית יצאה היום בקריאה להורי ישראל בכיתות ד׳-ו׳ וחטיבות הביניים שלא לשלוח את הילדים לבתי הספר ולא לשתף פעולה עם המתווה המאושר להחזרת תלמידי שכבות אלו, כל עוד המתווה הנ״ל כולל את מודל הקפסולות ויום לימודים בודד בשבוע לתלמידי כיתות ד׳-ו׳ ומחזיר את תלמידי חטיבות הביניים לימים בודדים ולסירוגין. ההחלטה לקרוא להורי ישראל לנקוט בצעד דרסטי זה אושרה ברוב קולות בהנהלת הנהגת ההורים הארצית ובמועצת הנהגת ההורים הארצית, הכוללת מאות יישוביים מכל רחבי הארץ.

 

יצוין כי משרד הבריאות דחה ופסל בקשה של משרד החינוך לאפשר חזרה מלאה של מערכת החינוך ביישובים עם תחלואה נמוכה. במשרד החינוך ציינו כי במציאות ובמשאבים הקיימים, נוכח הדרישות לפיצול כיתות לקבוצות קטנות, יש חוסר במבנים ובכוח אדם ולא ניתן להמשיך עוד במתווים מצומצמים של חזרה לבתי הספר.

 

"המשרד ביקש כי ביישובים שבהם קיימים שיעורי תחלואה נמוכים יוחזרו הלימודים במתכונת מלאה", נמסר ממשרד החינוך. "למרבה הצער, בקשות המשרד נדחו ונפסלו על ידי משרד הבריאות. במשרד מציינים כי במציאות ובמשאבים הקיימים, לא ניתן להמשיך עוד במתווים מצומצמים. לנוכח זאת, בכוונת המשרד להמשיך ולפעול להשבת הלימודים למתכונת מלאה בכל מקום שיתאפשר". במשרד החינוך מדגישים כי באילוצים של מתווה הצמצום שמנחה משרד הבריאות, בלתי אפשרי להחזיר את התלמידים כיוון שאז צריך להכפיל את מספר המורים והכיתות, ולכן הדבר אינו ריאלי.

 

דרישות גם מצד האוצר 

מנכ"ל משרד האוצר שי באבד תבע אתמול לפתוח את מערך גני הילדים באופן מלא ברשויות שבהן שיעורי התחלואה נמוכים, ובערים הגדולות לפתוח באופן מלא ברמת השכונות השונות. במכתב למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, מציין באבד כי ההצעה מתואמת עם מרכז השלטון המקומי.

 

לדברי מנכ"ל האוצר, הורים לילדים בגילאים אלו לא יכולים לחזור לעבודה באופן מלא והם מפסידים 2.5 ימי עבודה בשבוע והמשק כולו מפסיד תוצר חודשי המוערך בכ-3.2 מיליארד שקלים. לדבריו, הדבר גורם להגדלת ההוצאה התקציבית לצורך הפעלת המערכת בקבוצות קטנת ונגרמת פגיעה ביציבותה תעסוקתית של ההורים. באבד הוסיף כי "אין זה יהיה סביר כי מערכת הגנים ברשויות שבהן שיעור החולים החדשים בשבועיים האחרונים נמוך מאוד ימתינו לפתיחה מלאה של מערך גני הילדים עד אשר בכלל הרשויות מספר החולים יפחתו".

 

במשרד החינוך מקווים שמשרד הבריאות יאפשר חזרה מלאה ברשויות בהן תחלוא הנמוכה, אך בינתיים ממשיכים בגיבוש מתווה החזרה של כיתות ד'-ו' שפרסמו אתמול ובמקביל בוחנים חלופות. יודגש כי פעוטונים, גני ילדים, כיתות א'-ג' ימשיכו בלימודים לפי המתווים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים