שתף קטע נבחר

סוגרים קצוות: פאזל ממשלת נתניהו-גנץ בדרך להשלמה

אחרי מינוי אדלשטיין למשרד הבריאות, נתניהו יסיים את חלוקת השלל המצומצם בליכוד. שטייניץ מיועד לשר החינוך, אוחנה בדרך לביטחון הפנים ורגב תקבל את תיק התחבורה. ברקת ממתין. בגוש כחול לבן רשימת השרים די מגובשת, גנץ שוקל למנות שר במשרד הביטחון שיסייע לו

חתימה על ממשלת אחדות ()
נתניהו וגנץ בחתימה על ההסכם ביניהם

הישורת האחרונה לפני השבעת הממשלה החדשה: בליכוד ובכחול לבן ממשיכים לערוך מרתון התייעצויות לקראת מינוי השרים, גיבוש קווי היסוד והשלמת ההסכמים הקואליציוניים לקראת כינונה של הממשלה ה-35.

 

לפי התכנון המקורי, הדיון במליאת הכנסת בנוגע להשבעת ממשלתם של בנימין נתניהו ובני גנץ היה אמור להתחיל ביום חמישי בשעה 13:00 בצהריים, אולם בעקבות התפטרותו של גנץ אמש (יום ג') מתפקיד יו"ר הכנסת - הדיון יחל רק בשעה 22:00 בערב. בשעה זו ייכנסו לתוקף התפטרויותיהם של גנץ ושל השר יריב לוין שיכהן כיו"ר הכנסת במקומו. סיעת הליכוד הצביעה אמש פה אחד בעד מינויו של לוין, וההחלטה תובא כמקובל לאישור הכנסת.

 

מוקדם יותר אמש עלתה בליכוד אפשרות שדיון השבעת הממשלה יידחה בכמה שעות אם המפלגה לא תספיק להניח על שולחן הכנסת את ההסכמים הקואליציוניים עד 24 שעות לפני מועד ההצבעה.

 

אתמול, לאורך כל היום, קיים ראש הממשלה נתניהו סדרת פגישות עם בכירי הליכוד במטרה לפרק התנגדויות מצד אחד, ומצד שני להשלים את המינויים במפלגתו לפני ההשבעה המתוכננת.

 

בצמרת הליכוד הוסר אחד המוקשים העיקריים לאחר שהשר לביטחון הפנים גלעד ארדן פינה את התיק הבכיר לטובת מינויו לתפקיד שגריר ישראל באו"ם ולאחר כמה חודשים לתפקיד שגריר ישראל בארה"ב.

הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)
אדלשטיין. בדרך למשרד הבריאות(צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)

נתניהו הצליח להוריד מסדר היום עוד בעיה עם החלטתו של יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין, שאיים בעבר להישאר חבר כנסת מהשורה אם לא ימונה חזרה לתפקידו, לקבל על עצמו את תיק הבריאות בממשלה החדשה.

 

אדלשטיין החליט לקחת את משרד הבריאות למרות שהביע מחאה על כך שהליכוד לא דרש במשא ומתן את הסרת הווטו של כחול לבן על חזרתו לתפקיד יו"ר הכנסת. בימים הקרובים הוא מתכוון להתחיל ללמוד מקרוב את המשימות הבריאותיות ובמקביל למנות מנכ"ל חיצוני למשרדו מתחום הרפואה.

אמיר אוחנה (צילום: אבי מועלם )
אוחנה. צפוי להחליף את ארדן במשרד לביטחון הפנים(צילום: אבי מועלם )

נתניהו גם נפגש אתמול עם השרים מירי רגב ואמיר אוחנה שלוטשים את עיניהם למשרד לביטחון הפנים. תחילה הובטח התיק לרגב, אולם לאחר מכן עלה גם שמו של אוחנה כמועמד אפשרי - והנטייה של נתניהו היא למנות דווקא אותו במקומו של ארדן.

 

רגב, לפי המסתמן, אמורה לקבל את תיק התחבורה וכן סמכויות על נושא הטקסים שאותם היא ריכזה במסגרת תפקידה כשרת התרבות והספורט.

שרת התרבות והספורט מירי רגב (צילום: אבי מועלם )
רגב. צפויה להחליף את סמוטריץ' במשרד התחבורה(צילום: אבי מועלם )

תיק החינוך, שנותר כרגע בסימן שאלה בעקבות הישארותה של ימינה מחוץ לממשלה, הוצע ככל הנראה לשר יובל שטייניץ. עם זאת, ההצעה כוללת התניה שלפיה אם ימינה תבחר בסופו של דבר להיכנס - התיק יעבור אליה.

 

גם ח"כ ניר ברקת זומן אתמול ללשכתו של נתניהו. לפי ההערכה, ברקת יקבל שדרוג למשרד ממשלתי כלשהו, אולם טרם נודע לאן מועדות פניו. לשר ישראל כץ הובטח מבעוד מועד כי הוא יכהן בממשלה הבאה בתפקיד שר האוצר. אופיר אקוניס ישמש כשר לשיתוף פעולה אזורי.

 

מבחינת השותפות לגוש של הליכוד, ש"ס צפויה לקבל את תיק הפנים, המשרד לשירותי דת ותיק הנגב והגליל. יהדות התורה צפויה לקבל את משרד השיכון וראשות ועדת הכספים.

 

הגוש של כחול לבן

יו"ר כחול לבן גנץ, שיהיה בחצי הכהונה הראשונה של הממשלה שר הביטחון, יחל היום סבב פגישות עם חברי מפלגתו כדי להתחיל את איוש התיקים בגוש שלו. רוב חברי הסיעה, שמונה 17 חברי כנסת, יכהנו כשרים בממשלה הבאה - כך שבתוך כחול לבן לא צפוי קרב אמיתי על זהות השרים אלא מאבק פנימי מי יקבל תיק בכיר יותר.

 

למעשה, כל חברי הכנסת של כחול לבן לא כיהנו מעולם כשרים. היחיד בגוש שכיהן בעבר בתפקיד שר הוא יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ.

מיקי חיימוביץ' (צילום: יואב דודקביץ' )
חיימוביץ'. שרה או יו"ר ועדה(צילום: יואב דודקביץ' )

התפקידים המובטחים בתוך כחול לבן הם לגבי אשכנזי שיכהן בתפקיד שר החוץ ולאבי ניסנקורן שישמש שר המשפטים במקומו של אוחנה. גנץ, שיכהן הן כראש הממשלה החלופי והן כשר הביטחון, שוקל למנות שר במשרד הביטחון שיסייע לו.

 

ח"כ מיקי חיימוביץ', האישה הבכירה ברשימה, ככל הנראה לא תכהן כשרה אלא תקבל את ראשות ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. עם זאת, בסביבת גנץ היו רוצים לתקן את הרושם שנוצר בעקבות "דחיקתה" של חיימוביץ' משולחן הממשלה ובכל זאת למנות אותה לתפקיד שרה.  

 

ח"כ יועז הנדל (דרך ארץ) צפוי לכהן כשר התקשורת ומיכאל ביטון מועמד לאחד משלושת התיקים: אסטרטגיה, מיעוטים או תפוצות. ח"כ חילי טרופר יהיה ככל הנראה שר התרבות והספורט וח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) ביקש לכהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. ח"כ איתן גינזבורג, שבשבועות האחרונים עמד בראש הוועדה המיוחדת לחוקי הרוטציה, צפוי להיות יו"ר ועדת הכנסת.

איתן גינזבורג (צילום: אבי מועלם)
ח"כ איתן גינזבורג. צפוי להיות יו"ר ועדת הכנסת(צילום: אבי מועלם)

יועז הנדל ב אולפן ynet (צילום: אבי מועלם)
הנדל. לקראת מינוי לשר התקשורת(צילום: אבי מועלם)

ח"כ אורית פרקש-הכהן מועמדת לתפקיד תיק התיירות או המדע. ח"כ מירב כהן צפויה לקבל את המשרד לשוויון חברתי והגמלאים, אולם ייתכן שתיק זה יגיע בסופו של דבר לידיה של ח"כ עומר ינקלביץ' - ואז תקבל כהן את תיק התפוצות.

 

ח"כ אסף זמיר מועמד לתיק התיירות וח"כ יזהר שי מועמד לתיק המדע. ח"כ פנינה תמנו-שטה תהיה שרת העלייה והקליטה ובכך תהפוך לראשונה מהעדה האתיופית שתשב בשולחן הממשלה. ח"כ אלון שוסטר מועמד לקבל את משרד החקלאות - אלא אם חיימוביץ' תקבל את התיק. יו"ר העבודה ח"כ פרץ ישמש שר הכלכלה וחבר מפלגתו ח"כ איציק שמולי ייכנס לתפקיד שר הרווחה.


פורסם לראשונה 12/05/2020 23:03

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
גנץ ונתניהו
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מומלצים