שתף קטע נבחר

אחרי 26 שנה: נאשם ברצח עם נתפס בצרפת

פליסיאן קבוגה היה האיש העשיר ברואנדה, ונחשב למי שמימן את רצח העם ב-1994 שבו נרצחו 800,000. הוא ברח מהמדינה ונאשם בפשעים נגד האנושות. קבוגה חי בזהות בדויה בצרפת ונתפס לפנות בוקר בדירה בפרברי פריז

צרפת עצרה היום את אחד האישים האחרונים שטרם נעצרו בחשד למעורבות ברצח העם ברואנדה. היא הגדירה אותו כאחד העבריינים הנמלטים המבוקשים בעולם, וכמי ש"מימן" את רצח העם ב-1994.

 

פליסיאן קבוגה בן ה-84, שהיה בעבר האיש העשיר ברואנדה, חי תחת זהות בדויה בפרברי פריז. בהצהרה משותפת של המשטרה ולשכת התובע הציבורי נמסר שהמבצע ללכידתו, שהיה בבוקר, הסתיים עם מעצרו של עבריין נמלט שהיה מבוקש במשך 25 שנה על פשעים נגד האנושות. בהצהרה הצרפתית נאמר שקבוגה חי באנייר סור-סן מצפון לפריז. ילדיו סייעו לו להסתתר.

צרפת פליסיאן קבוגה נעצר רצח עם ב רואנדה  (צילום: רויטרס)
ארה"ב הציעה פרס של 5 מיליון דולר למי שיוביל למעצרו(צילום: רויטרס)
 

צרפת פליסיאן קבוגה נעצר רצח עם ב רואנדה  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

כ-800,000 איש - (רובם בני הטוטסי) - נרצחו בטבח ברואנדה בשנת 1994. מיליציות מבני ההוטו טבחו במאות אלפים במשך יותר מ-100 ימים. קבוגה מאושם בהקמת אחת המיליציות שביצעו את הטבח, מיליציית אינטראהמאווה. הוא גם לקח חלק בהקמת RTLM, ערוץ רדיו וטלוויזיה שהסית אנשים לטבוח בבני הטוטסי.

 

"פליסיאן קבוגה מימן את רצח העם ברואנדה", נמסר בהודעה הצרפתית. בהודעה נאמר שקבוגה חי בעבר בגרמניה, בלגיה, שווייץ, קניה, שוייץ וקונגו. ארה"ב הציעה פרס של 5 מיליון דולר למי שימסור מידע שיוביל למעצרו.

צרפת פליסיאן קבוגה נעצר רצח עם ב רואנדה  (צילום: AFP)
הדירה שבה גר קבוגה בפרברי פריז(צילום: AFP)
 

בית הדין הפלילי הבינלאומי לרואנדה האשים את קבוגה ב-1997 בשבעה סעיפים, בראשם רצח עם. בית הדין נסגר רשמית ב-2015 והתיקים שטרם הסתיימו הועברו למנגנון לבתי דין פליליים בינלאומיים (MICT), שפועל בהאג ובטנזניה ומטפל גם בתיקים מבית הדין הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה לשעבר.

 

תובע בכיר באו"ם בירך על מעצרו של קבוגה. "המעצר של פליסיאן קבוגה היום הוא תזכורת שיש למצות את הדין עם מי שאחראים לרצח עם, גם 26 שנים אחרי הפשעים שלהם", אמר סרז' ברמרטס, התובע הראשי ב-MICT בהאג. "המעצר היום מדגיש את עוצמת הנחישות שלנו".

רואנדה 25 שנה רצח עם כפרי פיוס ()
800,000 נרצחו
 

התביעה בצרפת תדרוש להשאיר את קבוגה במעצר, ומערכת המשפט צפויה לשלוח אותו למשפט בבית הדין של MICT. העברו מצרפת לידי האו"ם צפויה לקחת זמן בגלל מגפת הקורונה.

 

ב-1994 היה קבוגה חלק ממעגל המקורבים של נשיא רואנדה, ז'ובנל הבירימנה. בתו הייתה נשואה לאחד מבניו של הנשיא. רצח העם התחיל אחרי ההתנקשות בהבירימנה ב-6 באפריל 1994. שני חשודים מרכזיים אחרים ברצח העם - שר ההגנה לשעבר אוגוסטין ביזימנה והבכיר הצבאי פרוטאיס מפיריאניה - עדיין לא נתפסו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
המבוקש פליסיאן קבוגה
צילום: EPA
מומלצים