שתף קטע נבחר

גורם ישראלי: "סין מסרבת לנתיחת גופת השגריר - לא נדע מה סיבת המוות"

בייג'ינג חזרה בה מכוונתה לשלוח לישראל משלחת שתבחן את נסיבות המוות של השגריר דו ווי בהרצליה, ומסרבת לנתיחת גופתו מסיבות דתיות. השגרירות הסינית פרסמה התייחסות ראשונה באיחור של יום: "שבורים מהאובדן הטרגי"

גורם ישראלי בכיר התייחס למותו של שגריר סין בישראל, דוּ וֵוי, ואמר כי "לעולם לא נדע בוודאות מה הייתה סיבת המוות, מכיוון שהסינים, כמו היהודים, מתנגדים לנתיחה שלאחר המוות". השגריר נמצא ללא רוח חיים שלשום במיטתו בהרצליה פיתוח, לאחר שלא הגיע לארוחת הבוקר בשגרירות. בניגוד להחלטתם הראשונית, הסינים לא ישלחו משלחת לחקירת נסיבות מותו של השגריר, שמבדיקת ישראל נגרם מדום לב בשנתו.

משטרה מחוץ לבית (צילום: AP)
שוטרים בזירת מותו של השגריר(צילום: AP)

 דו ווי (צילום: רויטרס)
סיבת המוות הרשמית - דום לב. דו ווי(צילום: רויטרס)

באיחור של יום התייחסה שגרירות סין לפטירתו הפתאומית של שגרירה בישראל. בהודעת השגרירות הסינית נכתב כי "שגריר סין בישראל דו וויי הלך לעולמו ב- 17 במאי 2020. השגרירות שבורה מהאובדן הטרגי הזה ומביעה את האהדה הכנה שלה בפני משפחתו". 

 

תחילה התכוונה סין לשלוח לישראל צוות בדיקה שיחקור את נסיבותו המוות - ובין המדינות אף התקיימו מגעים לתיאום הגעת המשלחת הסינית, וישראל גם הסכימה לפטור אותה מחובת הבידוד. למשלחת היו אמורים להתלוות גם נציגים של משפחתו של השגריר. ואולם, אתמול הודיעו הסינים במפתיע שהתחרטו ולא ישלחו משלחת חקר.

בית השגריר (צילום: מוטי קמחי)
שוטרים בזירת מותו של השגריר(צילום: מוטי קמחי)

בית השגריר (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

 

 

משמעות הצעד הסיני היא שבייג'ינג מוותרת על ההזדמנות לבצע חקירה משלה, או לבחון את תוצאות הבדיקה הטוקסיקולוגית שביצעה ישראל לגופת השגריר. הגופה הועברה למכון לרפואה משפטית לבדיקה שנעשתה גם על-ידי מעבדה ניידת בזירה. ממצאי הבדיקה קבעו שהשגריר מת מדום לב בשנתו. אין אף אינדיקציה אחרת בזירה להרעלה או לחנק. מותו של דו עורר עניין רב, שכן התרחש בסמוך לביקורו של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בארץ - שבו הזהיר את ישראל מפני השקעות סיניות. בטרם מותו, השגריר אף הספיק להשיב לטענות שהשמיע פומפאו.

 

גופתו של השגריר תוטס לסין ביום רביעי בטיסת קרגו של אל על לבייג'ינג. על פי הנוהל צפוי להיערך בנתב"ג טקס קצר שבו ייפרדו מהארון שני נציגי משרד החוץ, והמשרד יפרסם מודעת אבל. גם שגריר ישראל בבייג'ינג יפרסם מודעת אבל ויגיע לשדה התעופה יחד עם נציגי משרד החוץ של סין כדי לקבל את פני הארון. הוא גם ישתתף בהלוויה ויניח זר על הקבר.

  

השגריר דו התחיל את כהונתו בארץ רק לאחרונה, בעיצומו של משבר הקורונה. הוא הגיע ארצה בפברואר ועם הגעתו נדרש לשהות שבועיים בבידוד ביתי. הוא הותיר אחריו אישה ובן, שלא נמצאים כעת בארץ. ביום שישי הוא עוד הספיק לארח אירוע ברביקיו מצומצם. אנשים שהכירו אותו באופן אישי ושוחחו איתו אמרו כי בימים האחרונים היה מצב רוחו טוב מאוד, והוא דיבר על תוכניותיו ליום שאחרי משבר הקורונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
השגריר הסיני דו ווי
צילום: EPA
מומלצים