שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

הצלחה לשלב ראשון בחיסון לקורונה של חברת "מודרנה"

חברת הביוטכנולוגיה מודרנה מדווחת על תוצאות חיוביות ממחקר שלב 1 בחיסון החדש נגד וירוס ה- COVID-19. אף שמטרת הניסוי הייתה לבדוק בטיחות, הופתעו החוקרים לגלות שהמתחסנים פיתחו נוגדנים, כמה מהם ברמות גבוהות מאוד נגד הווירוס

הצלחה לשלב הראשון בחיסון נגד הקורונה: חברת "מודרנה" מדווחת כי הסתיים בהצלחה השלב הראשון של הניסוי בו נבדקת בטיחותו. החוקרים הופתעו לגלות כי אצל כמה מהמתנדבים נוצרו נוגדנים ברמות גבוהות יותר מאצל מחלימי הקורונה.

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

חברת הביוטכנולוגיה מודרנה הייתה מהראשונות שהחלו בפיתוח החיסון נגד קורונה, בהובלת המכון האמריקני לאלרגיה ומחלות זיהומיות. במחקר הראשוני קיבלו 45 מתנדבים בריאים אחת משלוש מנות שונות של החיסון.

 

המנהל הרפואי של מודרנה הוא פרופ' טל זקס הישראלי, בעל ניסיון עשיר בתעשיית הרפואה ובתחום ההמטולוגיה. הוא התחיל את הקריירה שלו בלימודי רפואה באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. הניסוי של מודרנה מתבצע בתמיכה ובשיתוף פעולה עם הממשל האמריקני ומודרנה מתכוונת להתקדם בניסוי ולהרחיב משמעותית את מספר המשתתפים.

 

הצלחה בפיתוח השלב הראשון של החיסון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הצלחה בפיתוח השלב הראשון של החיסון(צילום: shutterstock)

 

מטרתו של השלב הראשון של החיסון היא לבדוק את בטיחותו, כלומר לבדוק שאינו יוצר תופעות לוואי מסוכנות. אם השלב הראשון אינו עובר בהצלחה, החברה אינה יכולה להמשיך לשלב הבא. כאשר מתגלות תופעות לוואי קשות, לרוב מופסק הניסוי.

 

היום (ב') כאמור, מדווחת החברה כי השלב הראשון עבר בהצלחה. אף שמטרתו של השלב הזה היא לבדוק עד כמה בטוח החיסון, בדקו החוקרים במקביל גם את היווצרות הנוגדנים בגופם של הנבדקים. החוקרים הופתעו לגלות כי אצל מרבית הנבדקים נוצרה כמות תקינה של נוגדנים נגד הווירוס.

 

אבל ההפתעה התגלתה אצל שמונה מהנבדקים, אצלם נוצרו נוגדנים ברמות גבוהות מאוד, יותר מרמת הנוגדנים שנמצאה בדמם של חולי קורונה שהחלימו. ארבעה מהנבדקים הללו קיבלו את המינון הנמוך של החיסון, וארבעה קיבלו את המינון הבינוני. הבדיקות הראו כי הנוגדנים הצליחו לנטרל את נגיף הקורונה.

 

על סמך התוצאות הללו, הודיעה החברה כי היא ממשיכה לשלב 2, שלב נרחב יותר בו תיבדק יעילותו על כ-600 מתנדבים בריאים. החיסון יכלול שתי מנות, כמות המספיקה לדעת המדענים כדי ליצור בגוף כמות מספקת של נוגדנים נגד הווירוס.

 

מודרנה, מנגד, היא חברה צעירה וקטנה יחסית: היא קמה לפני כעשור ומונה כ־800 עובדים. בג'ונסון אנד ג'ונסון, לשם השוואה, יש כ־134 אלף. עד היום, לא הוציאה או שיווקה אף חיסון לשוק. ואם מחפשים הוכחה להובלה שלה, אפשר, כרגיל, להסתכל על חשבון הבנק. בסוף פברואר, מחירי המניות של החברה זינקו ב־30 אחוז, כאשר כל אחד מהבכירים קיבל מניות ששוות הון.

 

בחברה צופים שהניסויים של שלב 2 יתחילו ביוני, ויכללו מחקר בסיכון גבוה יותר, בו ייחשפו המתנדבים לנגיף הקורונה. חלק מהנבדקים יהיו עובדי שרותי הבריאות המטפלים בחולי קורונה. אם יסתיים הניסוי בהצלחה, תתקדם החברה לשלב 3, על פי הצפי, כבר ביולי. בחברה מצפים כי אם שלב זה יוכתר אף הוא בהצלחה, ניתן יהיה להתחיל ולייצר חיסונים לשיווק לקראת החורף הבא, בו עולה החשש לגל שני של מגפת הקורונה.

 

  ( )

בדרך לחיסון

יריית הפתיחה הרשמית של המרוץ לחיסון נשמעה ב־10 בינואר, כשמדען סיני פירסם בפלטפורמה ציבורית פתוחה את הרצף הגנטי של הנגיף, המידע הדרוש על מנת לגדל וירוס חי ולבדוק כיצד הוא פולש לתאים שלנו. מאז, נכנסו לתחרות עשרות חברות ומוסדות אקדמיים ברחבי העולם וישנם לפחות 20 חיסונים בפיתוח. בארצות־הברית לבדה פועלות כיום כ־19 חברות בניסיון לפתח חיסון וטיפולים חדשים נגד הנגיף, כולל תאגידי ענק כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר.

 

החיסון החדש הקרוי mRNA-1273 הוא חיסון מסוג "RNA שליח", שעם כניסתו לגוף "מבטל" את היכולת של נגיף הקורונה לחדור לתאי הגוף. ה-RNA השליח המדובר, כשקיים בגוף, מונע היווצרות של חלבון הקרוי Spike, הנחוץ לשם היצמדות וירוסי הקורונה לתאי גוף האדם, וכך למעשה מונע את התרבותם בגוף, ומאפשר למערכת החיסון להשמיד את הווירוסים הקיימים מבלי שיגרמו למחלה.

 

בעולם מתבצעים כ-100 ניסויים בפיתוח תרופות וחיסונים נגד הקורונה. שלוש חברות כבר הודיעו כי הן מתקדמות לשלב 2 והן צופות כי בתוך חצי שנה ניתן יהיה להכריז על סיום הניסויים לקראת תחילת ייצור המוני של החיסון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
חברת מודרנה בצליחה בשלב הראשון
צילום: EPA
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים