שתף קטע נבחר

גל החום הקיצוני: "כל ישראל תהפוך למדבר עד 2100"

הטמפרטורות ברוב חלקי הארץ מעל 40 מעלות ומומחים קושרים בין גל החום הקיצוני להתחממות הגלובלית, הנגרמת כתוצאה מפליטת גזי חממה. "אנחנו רואים אותה מול העיניים ומרגישים אותה", אמר אחד המומחים

אם במהלך החודשיים האחרונים הסתגרנו בבתים בשל הקורונה, הרי שבימים אלה אין צורך בהתראות משרד הבריאות. גל החום הכבד והקיצוני שפוקד אותנו בימים אלה מקשה מאוד על השהות מחוץ לבית ורחוק מהמזגן - ומומחים סבורים כי זו תוצאה ישירה של שינוי האקלים, שעשויים להכתיר את שנת 2020 בתואר המפוקפק של "השנה החמה בהיסטוריה".

 

 

גל החום שממנו אנו סובלים בימים האחרונים צפוי להימשך עד סוף השבוע. הגל החל כבר בשבוע שעבר, אולם רק בשבת החלה התחממות גם במישור החוף והשפלה. הטמפרטורות החזויות היום בצהריים: קריית שמונה 43, קצרין 40, צפת 36, טבריה 45, נצרת 40, חיפה 40, תל אביב 42, ירושלים 38, אשקלון 35, עין גדי 48, באר שבע 43, ערד 39, מצפה רמון 38, אילת 45.

 

"כל עשור הוא חם יותר, ומדי שנה יש יותר ויותר תופעות קיצוניות. גלי חום קשים יותר וארוכים יותר. התחזית של המדענים בהקשר זה מגשימה את עצמה. ההתחממות הגלובאלית כבר כאן, אנחנו רואים אותה מול העיניים ומרגישים אותה. היא לא עתידית", אומר פרופ' אורי שיינס מהחוג לביולוגיה וסביבה של אוניברסיטת חיפה באורנים.

 

בעלי החיים בגן החיות הלימודי בחיפה מצטננים בעומס החום (צילום: ענת סלומון, דוברות עיריית חיפה)
דוב מתקרר בגן החיות בחיפה(צילום: ענת סלומון, דוברות עיריית חיפה)

 

פרופ' שיינס ממשיך בתחזית העגומה, בפרט בכל הנוגע לישראל: "העלייה בטמפרטורות במדינת ישראל היא כמעט פי 2 מהממוצע העולמי, מדובר בעלייה של כמעלה אחת מאז המהפכה התעשייתית בעולם. בישראל אנחנו קרובים לעלייה של שתי מעלות מאז תחילת המדידות במאה ה-19. אם מסתכלים על התחזיות העתידיות, כל ישראל תהפוך למדבר עד סוף המאה. הטמפרטורות של באר שבע יהיו עד סוף המאה הטמפרטורות שיהיו בגליל".

 

"גזי החממה מתנהגים כמו שמיכות"

גם פרופ' קולין פרייס מבית הספר ללימודי כדור הארץ באוניברסיטת תל אביב מציין כי הסיבה להופעת מזג האוויר הקיצוני היא העלייה בפליטת גזי החממה, דבר שגורם להתחממות כדור הארץ. "אנחנו עדים לעלייה מאוד דרמטית בכמות גזי החממה מהתעשייה, יצירת החשמל, תחנות הכוח, התחבורה, וכדומה", הוא אמר.

 

חוף הים תל אביב מזג אוויר (צילום: רויטרס)
חוף הים בתל אביב (צילום: רויטרס)

 

הוא הסביר מדוע משפיעה העלייה בפליטות גזי החממה על מזג האוויר. "גזי החממה מתנהגים כמו שמיכות. אם נשים מספר שכבות של שמיכות מעל כדור הארץ, החום לא יצא וכדור הארץ יתחמם", אמר פרופ' פרייס. לדבריו, "אחת מתופעות הלוואי היא שגם האוקיינוסים מתחממים וכך יש יותר התאדות של לחות מהים ומהצמחים בתוך האטמוספרה. זהו המקור לסופות אצלנו. אם יש יותר לחות באוויר כשהסופה מגיעה, יותר מים יגרמו לגשם כבד. עם זאת, במקומות שבהם אין די לחות ליצירת גשם, העלייה בטמפרטורה גורמת להגברת ההתאדות מהצמחים, שהופכים ליבשים מאוד. במצב מתמשך, זה יכול לגרום לבצורת".

 

"היום מוסכם על רוב המדענים בעולם שהעלייה בגזי החממה מחוברת להתחממות הגלובאלית", הוסיף פרופ' שיינס. "בכל שנה יש עלייה מתמדת של גזי חממה באטמוספירה. זה הכול אנחנו, הכול מגיע מאיתנו. קצב העלייה הקיצוני הוא לא מוסבר. לא ייתכן כי העלייה התלולה הזו נגרמת באמצעות תהליכים טבעיים".

שקיעה בפתח תקווה (צילום: מוטי קמחי)
שקיעה ביום לוהט בפתח תקווה(צילום: מוטי קמחי)

 

ויש מי שקורא למקבלי ההחלטות לנקוט במעשה כבר עכשיו. "צריך לזכור שאמנם השינויים בטמפרטורה שאנו חווים כרגע הם נקודתיים, בזמן ובמקום, אבל המגמה ברורה ומדאיגה: הטמפרטורה בישראל ועל פני כדור הארץ הולכת ועולה", אומר פרופ' עדי וולפסון מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון. "יתרה מכך, אנחנו יכולים לסבול שינוי של מעלה אחת או שתיים, גם אם הוא מורגש, ולמצוא מפלט במקום מוצל או במזגן, אבל שינוי ממוצע של מעלה אחת בטמפרטורה על פני כדור הארץ גורם לשינויים קיצוניים ביותר של מזג אוויר במקומות שונים, להמסת קרחונים, להצפות, לסופות, לבצורות ולהידלדלות של מינים. גל החום הזה הוא עוד תמרור אזהרה בדרך, לכל אחת ואחד מאיתנו וגם למקבלי ההחלטות. מדינת ישראל חייבת לפעול להערכות לשינויי האקלים, ויפה שעה קודם".

 

ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל "גרינפיס" ישראל, הסביר כי "האקלים שלנו משתנה ובקצב הולך ומחריף. מספר האירועים של חום ולחות קיצוניים הכפיל את עצמו ב-40 השנים האחרונות וזהו רק קצה קצהו של מגמות שהולכות, מחריפות ופוגעת בשורה של מערכות טבעיות ואנושיות. אלה מגמות של שינוי אקלים: נבדקות על פני כדור הארץ ועשרות שנים".

 

עם זאת, נראה כי יש עוד תקווה לשינוי. אחת הדוגמאות לכך היא יוזמה ייחודית של ארגון TiME (קיצור של This is My Earth), שאותו ייסד פרופ' שיינס בשנת 2015. מטרתו - רכישת שטחים ברחבי העולם והפיכתם לשמורות טבע מוגנות. זאת, בעזרת תרומות ומתנדבים מרחבי העולם. "היוזמה שלי לא נועדה רק להצלת בעלי החיים, אלא גם לטיפול בעניין של שימור האקלים. ברגע שקניתי יער, אני לא משחרר גזי חממה לאוויר. כל עץ אוגר כמויות של פחמן דו-חמצני, שהם חלק גדול מגזי החממה שנפלטים לאוויר, וכך נמנעת פליטה של 175 ק"ג פחמן דו-חמצני. הכל בידינו, אנחנו עושים את השינוי בעצמנו. אנו נותנים לאנשים אופציה לשמור את גזי החממה בעצים, ולא לפלוט אותם לאטמוספירה".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמיר אלבז
עומס החום יישאר איתנו עד הסופ"ש. חוף הים בקיסריה, אתמול
צילום: שמיר אלבז
מומלצים