שתף קטע נבחר

סערה בארגנטינה: שר שתמך בנאצים על שטר חדש

רמון קריללו, שר הבריאות הארגנטינאי לשעבר שהיה ידוע בתמיכתו בניסויים של יוזף מנגלה, יופיע על שטרות חדשים בשווי 5,000 פסו. בקהילה היהודית מתנגדים: "אוהד היטלר שסיפק מקלט לרופא נאצי"

בצל המשבר הכלכלי הפוקד את ארגנטינה ועליית שער הדולר, הממשלה החלה להדפיס שטרות חדשים ובהם שטר של 5,000 פסו בשווי 70 דולר רשמי ו-132 דולר שחור. על השטר תופיע דמותו של ד"ר רמון קריללו, הרופא הסניטרי הראשון שהיה שר הבריאות בממשלתו של חואן מנואל פרון, וכן דמותה של ד"ר ססיליה גרייסון, הרופאה הראשונה בארגנטינה.

 

השטר  ()
"דמותו תכתים את ארגנטינה". קריללו על השטר החדש

ברשתות החברתיות של הקהילה היהודית בארגנטינה קמה התנגדות פומבית לדמותו של קריללו, שהיה ידוע בתמיכתו בתנועה הנאצית וביוזף מנגלה בעקבות הניסויים שערך במלחמת העולם השנייה. אחרי פרסום הידיעה באתר החדשות של הקהילה היהודית "ויסהוויס", ההתנגדות קיבלה תנופה, והצטרפו אליה שגרירת ישראל בארגנטינה גלית רונן, שצייצה: "כשאנו אומרים 'לעולם לא עוד' בהתייחס לשואה, אין טעם להנציח מישהו שלפחות אהד את האידיאולוגיה הזו".

 

נכדו של קריללו, רמון קריללו, השיב לטענותיה של שגרירת ישראל ושיתף בטוויטר תמונה של שי שהעניק שר הבריאות של ישראל יוסף סרלין בשנת 1954 לקריללו שהיה אז שר הבריאות של ארגנטינה. "אשמח לדעת מה יש לך לומר על זה", הוא כתב.

מתנות שקיבל  ()
המתנה שקיבל קירללו משר הבריאות הישראלי יוסף סרלין ב-1954

מתנות שקיבל  ()

לביקורת הצטרף גם שגריר בריטניה בארגנטינה, מארק קאנט. "הנאציזם היה הרע ביותר במאה העשרים. זה הוביל לשואה. מותם של מיליוני חפים מפשע. אל לנו להנציח את מי שהשתתף בפרק הנורא הזה", הוא צייץ.

 

אל ההתנגדות הנחרצת הצטרפו נשיא הקונפדרציה הציונית בארגנטינה סרחיו פיקהולץ, נשיא הכבוד של מוזיאון השואה קלאודיו אברוך ומרכז ויזנטל בארגנטינה. ארגון ה"דייה" שאמור לייצג את האינטרסים של הקהילה היהודית מול הממשל, פרסם תגובה פושרת האומרת שכל עוד ההחלטה לא התפרסמה באופן רשמי, הארגון ימתין עם החלטתו בנושא.

 

מרכז שמעון ויזנטל גינה את ההחלטה ואמר ש"קריללו, בנוסף להיותו אוהד היטלר, גם סיפק מקלט לרופא נאצי מבוכנוולד ואפשר לו להמשיך בניסויים בהומואים. אנו דוחים בתוקף את הבחירה בדמות כזו שתכתים את ארגנטינה עם דמותו על השטר היקר ביותר שלה".

 

גורמים בממשלת ארגנטינה אישרו שהשטרות אכן הודפסו עם דמותם של קריללו וגרייסון. השטרות אמורים לצאת בחודש יוני הקרוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים