שתף קטע נבחר

ישראל השנייה: הליגה הלאומית - תמונת מצב

הכסף נגמר, ההקצבות בסכנה, הספונסרים נעלמים, ואם זה לא מספיק: השחקנים מחויבים בבידוד למרות שלרבים מהם יש עבודה נוספת כמקור הפרנסה העיקרי. סיירנו במספר קבוצות ושמענו את הקולות מהשטח לקראת פתיחת הליגה הלאומית

רוב קבוצות הליגה הלאומית היו צריכות את החזרה לפעילות כמו חור בראש. המצב הכספי קשה, הספונסרים נעלמים, ההקצבות מהעיריות בסכנה, העתיד לא ברור, ובנוסף לכל - השחקנים צריכים להיכנס לבידוד למרות שלרבים מהם יש עבודה נוספת, שהיא מקור הפרנסה העיקרי שלהם.

 

 

14 מ־16 הקבוצות בליגת המשנה הוציאו את השחקנים שלהן לחל"ת עם פרוץ משבר הקורונה. רק הפועל קטמון ובית"ר ת"א/בת־ים, שמורכבות בעיקר משחקנים צעירים, המשיכו כרגיל. הלוזונים קיוו שתהיה הקפאת ירידות וכמו שההתאחדות עשתה בליגות הנמוכות יעלו את המוליכות לליגת העל, אבל זה לא קרה ועכשיו מכבי פ"ת והפועל ראשל"צ יצטרכו להשלים את המשימה על הדשא.

 

לידור כהן (צילום: אבי מועלם)
מכבי פ"ת מול הפועל ראשל"צ. הלאומית חוזרת ב-1 ביוני(צילום: אבי מועלם)

 

לא פחות מארבע קבוצות יגיעו למחזור ה־29, הראשון אחרי חידוש הליגה, עם מאמנים חדשים: הפועל רמה"ש (אורן רותם), הפועל נוף־הגליל (ירון הוכנבוים), אום אל־פאחם (איסמעיל עאמר) ובני־לוד (ראובן עטר). אבל הנושא הבוער ביותר הוא, כאמור, הכלכלי. סיירנו בכמה קבוצות ושמענו את הקולות מהשטח לקראת פתיחת הליגה הלאומית ב־1 ביוני.

 

הפועל אום אל-פאחם

המפסידה הגדולה

 

הפועל אום אל־פאחם, שהדיחה העונה את מכבי ת"א מגביע המדינה, היא אחת המפסידות הגדולות ממשבר הקורונה. להבדיל מקבוצות אחרות בלאומית, יש לה קהל גדול עם ממוצע של 3,000 אוהדים במשחקי הבית, והיא מאבדת גם כסף וגם את הדחיפה מהיציעים. במקביל המאמצים לסיים את השיפוץ באצטדיון "השלום" עד לעונה הבאה נמשכים.

 

הפועל אום אל פאחם מכבי חיפה (צילום: עוז מועלם)
אום אל פאחם תאבד בעיקר את הדחיפה מהיציעים(צילום: עוז מועלם)

 

לקבוצה לא נותרו למעשה משימות העונה. היא לא תעלה ליגה וגם לא תרד, והעיסוק העיקרי הוא סביב הכסף. הנהלת המועדון נפגשה בימים האחרונים עם השחקנים והחלה בקיצוצים. "כולם מבינים את המצב ומי שרוצה שהקבוצה תשרוד חייב לבוא לקראת המועדון ולקצץ בשכר", אמר יו"ר המועדון אחמד אבולעם. והיה קיצוץ גם ברכבים. הוחלט ששלושה שחקנים מאותו אזור ייסעו ביחד, וחלק מהמכוניות הוחזרו לחברת ההשכרה.

 

בינתיים הספונסרים והתורמים ביטלו את הצ'קים, ובמועדון מעריכים את נזקי הקורונה בכ־1.5 מיליון שקל. היו"ר אבולעם: "הפגיעה מאוד קשה, ובעתיד נדע אם היא אנושה. אנחנו מביאים קהל כמו בליגת העל והפסדנו הכנסה של 800 אלף שקל. אני לא יודע אם הקבוצות ימצאו סגלים לעונה הבאה, ובכל מקרה השחקנים לא יקבלו את הסכומים של השנים האחרונות. אנחנו צריכים להתחיל לתכנן את העונה הבאה, אבל העיריות בחוסר ודאות ואי אפשר לדעת מה יהיה התקציב".

 

הפועל עפולה

מחכים כבר לחזור

 

מעבר לקשיים הכלכליים, בהפועל עפולה דווקא מרוצים מהחזרה לפעילות כדי שיוכלו להיאבק על ההישרדות בליגה. הקבוצה של שלומי דורה מדורגת במקום ה־15, במרחק של שלוש נקודות מבני־לוד והמבחנים ותשע נקודות מאחי נצרת והישארות בטוחה.

בעפולה האמינו לאורך כל הדרך שהליגה תחזור, והשאירו בארץ את החלוץ המונטנגרי ז'רקו קוראץ'. מיד עם החזרה לאימונים הגיעו במועדון לסיכום מהיר עם השחקנים, לפיו הם יקצצו 15 אחוז מהחוזה המקורי, עם הבטחה שהכסף יוחזר אם הקבוצה תישאר בליגה.

 

גביע המדינה שמינית הגמר (צילום: אורן אהרוני)
השיל מספר קילוגרמים ממשקלו. ערן לוי(צילום: אורן אהרוני)

 

דורה: "היינו במומנטום טוב, אבל קשה להעריך איך נחזור. יש לנו הזדמנות להשאיר את הקבוצה בליגה על כר הדשא".

 

אם יש שחקן שהקורונה עשתה לו טוב זה ערן לוי, שהשיל מספר קילוגרמים ממשקלו ונראה נהדר באימונים. בעפולה מתמוגגים: "ערן יכול להשאיר אותנו בליגה, הוא האקס פקטור שלנו".

 

הפועל נוף-הגליל

לוט בערפל כבד

 

הפועל נוף־הגליל היא קבוצה שנסמכת על העירייה, ולכן העתיד שלה לוט בערפל. עוד לפני כן היו"ר שלה, גיל ברעם, הספיק להסתבך עם עמיתיו בקבוצות האחרות בלאומית ועם השחקנים שלו.

 

לפני שבוע וחצי הוא פירסם מכתב תודה למינהלת על כך שפעלה להחזרת הכדורגל למגרשים, אבל הקבוצות בליגה זעמו על כך שחתם עליו בשם פורום הליגה הלאומית. מנהל קבוצה בכירה בלאומית: "הוא מייצג רק את האינטרסים האישיים שלו, רוב קבוצות הליגה לא מעוניינות לשוב. אי־אפשר להחזיר שחקנים לשני משחקים בשבוע בלי להתאמן חודשיים".

 

שחקני נוף הגליל באימון (צילום: גיל נחושתן)
שחקני נוף הגליל באימון(צילום: גיל נחושתן)

 

בנוסף, שחקני נוף־הגליל חזרו להתאמן כשהם בחל"ת והודיעו לברעם שהם לא מוכנים לקחת סיכון בטענה שהם לא מבוטחים, ומשחק האימון נגד מ.ס אשדוד, שהיה אמור להתקיים בשבוע שעבר, בוטל שעות ספורות לפני קיומו. הלחץ של השחקנים עשה את שלו והם חזרו לפעילות תחת החוזים שלהם, ומתווה הקיצוץ ייקבע בהמשך. ברעם: "הצעתי להם שהם יקבלו מהחל"ת 70 אחוז מהשכר, ואני אוסיף להם את היתרה. הם מבוטחים דרך הביטוח הלאומי, אז אני לא מבין מה הבעיה".

 

ברעם מעריך שהנזק הכספי מהקורונה עומד על 300 אלף שקל לקבוצה: "העלויות כפולות ומכופלות. צריך לדאוג לשכר נוסף לשחקנים ולמאמנים, ועוד הוצאות דלק עד חודש וחצי שבכלל לא תיכננו. אם לא יהיה פיצוי, זה יוביל להתרסקות של מועדונים. אחרי ארבע שנים נהדרות מבחינה כלכלית לקבוצות בלאומית הקורונה החזירה אותנו עשור אחורה לצערי".

 

הפועל עכו

ממש לא רגועים

 

הפועל עכו מדורגת במקום העשירי, במרחק של 9 נקודות מהקו האדום, אבל המאמן אלי כהן והיו"ר קרן בן־נשר ממש לא רגועים. הכספים מהעירייה תקועים, ובן־נשר שוברת את הראש איך לסיים את העונה ללא גירעון משמעותי. "תן לי לסיים את העונה הזו ואחרי זה נחשוב על העתיד, אני לא יודעת מאיפה נביא ספונסרים וכספים לכיסוי חובות הקורונה".

 

הפועל עכו (צילום: נחום סגל)
"לא מקבלים את היחס המתאים". יו"ר עכו קרן בן נשר(צילום: נחום סגל)

 

שחקני עכו באימון (צילום: נחום סגל)
שחקני עכו באימון(צילום: נחום סגל)

 

מאז החזרה לאימונים חדר ההלבשה באצטדיון בעכו חצוי: 12 שחקנים בכל חדר הלבשה על מנת להישמע להוראות משרד הבריאות. תזרים המזומנים הנכנסים תקוע. העירייה והספונסרים נאלצו לבטל את העברת הכספים עליהם התחייבו מכיוון שהם בעצמם נפגעו, ובנוסף מחלקת הנוער ובית הספר לכדורגל של המועדון נסגרו זמנית.

 

בן־נשר: "הליגה הלאומית היא פלטפורמה מצוינת לשחקנים צעירים, ובכל זאת אנחנו לא מקבלים את היחס המתאים, לא בתקציבים ולא בשיווק ובפרסום כמו בליגת העל, ולכן הפגיעה הרבה יותר קשה. אם המתווה של ליגת העל מתאים ללאומית, למה ההטבות לא מגיעות בהתאם? והדבר הכי חשוב זה פציעות השחקנים - לא יכול להיות שקבוצות יתאמנו שלושה שבועות לקראת מרתון משחקים. זה מסוכן ובלתי אנושי. אנחנו שומרים על ההנחיות ומקווים שהתקופה הזאת תעבור בשלום ובכמה שפחות פציעות לשחקנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן
נוף הגליל
צילום: גיל נחושתן
מומלצים