שתף קטע נבחר

צילום: אוהד צויגנברג

בקשת נתניהו נדחתה: "עליו להתייצב בבית המשפט"

ראש הממשלה, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים - ייאלץ להגיע ביום א' לפתיחת משפטו לאחר שהמחוזי בי-ם דחה את בקשתו לפטור מהתייצבות באולם הדיונים. "'אמנם לטענת המבקש 'נוכחותו אינה נחוצה', אך עליו להתייצב ולומר את דברו", קבעו השופטים. מקורבי נתניהו: ראש הממשלה יתייצב ביום ראשון בבית המשפט

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (ד') את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבלת פטור מהתייצבות למשפטו ביום א' הקרוב - והודיע כי עליו להגיע לדיון. בעקבות ההחלטה, מסרו מקורבי נתניהו כי "ראש הממשלה יתייצב ביום ראשון בבית המשפט".

 

בהחלטה נכתב כי "אמנם לטענת המבקש 'נוכחותו אינה נחוצה למעמד ההקראה' שכן 'תרומתו של המבקש בדיון תתמצה בכך שהוא יאשר כי קרא את כתב האישום והבין את תוכנו', אך זו בדיוק 'התרומה' הנדרשת ממנו – להתייצב לדיון ולאשר את הדברים. על המבקש, כמו יתר הנאשמים, להתייצב ולומר את דברו בבית המשפט". נזכיר כי נתניהו מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

 

בנימין נתניהו כנסת חיטוי מיקרופון (צילום: AFP)
בנימין נתניהו. יתייצב למשפט ביום ראשון(צילום: AFP)

 

החלטת השופטים המלאה

הבקשה המלאה של נתניהו להיעדר מפתיחת משפטו 

 

השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם ציינו כי בהתאם לסעיף 128 לחוק, מותר לדון נאשם שלא בפניו "אם ביקש שמשפטו יתנהל שלא בפניו והוא מיוצג בו על ידי סנגור, ובית המשפט סבור שלא יהיה בשפיטתו שלא בפניו משום עיוות דין לנאשם", אולם "רשאי בית המשפט, בכל שלב של המשפט, לצוות על התייצבות הנאשם".

 

הם הוסיפו כי "בכל הנוגע לדיון הקראה - הכלל הוא כי נאשם מתייצב להקראה, שהיא פתיחת המשפט. כך הדבר בכל הליך פלילי, וכך גם בהליך הפלילי הנוכחי, ולא מצאנו כי יש בנימוקי המבקש כדי להצדיק חריגה מכלל זה".

 

השופטים התייחסו גם לטענת נתניהו כי בשל הצורך בכניסת מאבטחים לאולם, לא ניתן יהיה לעמוד בהנחיות משרד הבריאות, וכתבו כי "בקביעת הנוכחים שייכנסו לאולם נלקח בחשבון הצורך בנוכחות מאבטחים. לעניין ההסדרים הקונקרטיים, על הגורמים המופקדים על נושא האבטחה לתאם את הנושא מול הגורמים הרלוונטיים בבית המשפט".

 

גם בקשה נפרדת, מטעם נתניהו ונוני מוזס, לאפשר כניסת עורכי דין נוספים לאולם, נדחתה על ידי השופטים, שכתבו כי "הגבלת מספר הנוכחים באולם בית המשפט בדיון הקרוב בתיק זה, כמו גם בכל הדיונים האחרים המתנהלים בימים אלה בבית המשפט, הנה בהתאם להוראות מנהל בתי המשפט, על פי הנחיות משרד הבריאות, ובהתאם לכללי 'התו הסגול' – וזאת בשים לב לצורך בשמירה על בריאות הציבור. נוכח הצורך בשמירת מרחק בין הנוכחים באולם, לא ניתן להגדיל את מספרם מעבר לזה שכבר נקבע. להשלמת התמונה יצוין, כי בשל המגבלות הקיימות, נערך בית המשפט באופן מיוחד, תוך הקצאת מספר אולמות בהם ניתן יהיה לצפות בדיון בטלוויזיה במעגל סגור, לרבות אולם סמוך לאולם הדיונים, המיועד לעורכי הדין הנוספים המייצגים את הצדדים".

 

רבקה פרידמן-פלדמן משה בר-עם עודד שחם שופטים הרכב בנימין נתניהו בית משפט מחוזי ירושלים (צילום: דוברות הרשות השופטת)
שופטי ההרכב (צילום: דוברות הרשות השופטת)

 

 

פרקליטי ראש הממשלה, עורכי הדין עמית חדד ומיכה פטמן, הגישו אמש באופן רשמי את בקשתו לפטור מהתייצבות, ודקות קודם לכן פרסמו תגובה חריפה שבה תקפו את הפרקליטות על התנגדותה לכך: "תגובת הפרקליטות מופרכת בעליל", כתבו סנגוריו של נתניהו, "אין מנוס מלקבוע שתגובת הפרקליטות אינה נובעת ממניעים ענייניים אלא באה לשרת את המסע התקשורתי כהמשך לקמפיין 'רק לא ביבי'".

 

בבקשה הרשמית, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, נימקו עורכי הדין שמדובר בדיון טכני וכי נתניהו יהיה מיוצג בדיון - והיעדרותו אינה צפויה לגרור דחייה של הדיון או להשפיע על קיום ההליך התקין.

 

עוד ציין נתניהו בבקשה כי הוא מלווה בחמישה מאבטחים - דבר שלטענתו יפר את הנחיות משרד הבריאות להגבלת מספר הנוכחים בחדר. נתניהו ציין כי אם בקשתו תתקבל, "הדבר יחסוך לקופת המדינה כספים רבים שיוקצו לאבטחת הגעתו לאולם בית המשפט הנכבד".

 

מהפרקליטות נמסר בתגובה להודעת עורכי דינו של נתניהו כי "הודעת הסנגורים לתקשורת היא בלתי מתקבלת על הדעת, מעבר לכך שהיא כוזבת ומתלהמת. בקשת הסנגורים שראש הממשלה לא יתייצב להקראה עם יתר הנאשמים נשענה על נימוקים הקשורים באבטחה ועלויות. לא היה בה שום נימוק שקשור להצגת תמונה של מר נתניהו על ספסל הנאשמים. 

 

"ממילא תגובת הפרקליטות לא התייחסה לשיקול הזה בשום אופן, אלא לשיקולים ענייניים בלבד. צר לנו על כך שעורכי הדין נתנו ידם להתקפה פראית נגד עמיתיהם, נציגי התביעה, ועל הניסיון הכוזב לייחס לנציגי הפרקליטות שיקולים זרים שלא ממין העניין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים