שתף קטע נבחר

המורה שדרשה מילדה להסיר שמלה בריאיון ל-ynet: "לא הייתה כוונה לפגוע בה"

בצל הקריאות להשעייתה, מגיבה המורה מביה"ס בפתח תקווה, שבו נאלצה בת 7 לשבת בכיתה עם חולצה ותחתונים בלבד. "התלמידים הם כמו הילדים שלי. אם האמא הייתה אומרת שהילדה עם תחתונים בוודאי שלא הייתי מבקשת ממנה להוריד את השמלה", אמרה. העירייה: "פעלה בשיקול דעת מוטעה, אך בתום לב"

 

 

המורה מבית הספר בפתח תקווה שבו נדרשה ילדה בת 7 להוריד את שמלתה שהייתה ללא שרוולים, בשל דרישות התקנון הבית-ספרי, ונאלצה לשבת בכיתה עם חולצה ותחתונים בלבד, מגיבה היום (ד') לזעם הציבורי שהתעורר ואשר הוביל גם לפתיחתה של בדיקה מטעם משרד החינוך. "לא הייתה שום כוונה לפגוע בה", אמרה המורה בריאיון לאולפן ynet.

 

"אני מורה מאוד ותיקה, שנים רבות במערכת, מעולם דבר כזה לא קרה לי. אני מאוד אוהבת את התלמידים שלי, התלמידים שלי והילדים שלי הם כמו הגוזלים שלי, אין יום ולילה שאני לא דואגת לשלומם ובטח לא הייתה שום כוונת זדון לפגוע בילדה", אמרה המורה, א'. היא טענה כי לא ידעה שלילדה היו רק תחתונים ולא מכנסיים. "בוודאי שלא ידעתי שהיא עם תחתונים, אם האם הייתה אומרת שהילדה עם תחתונים בוודאי שלא הייתי מבקשת ממנה להוריד את השמלה. כל בר דעת היה מבין שזה לא ייתכן".

המורה של התלמידה מפתח תקווה (צילום: עמית הובר)
"לא הייתה שום כוונת זדון". המורה של התלמידה מפתח תקווה(צילום: עמית הובר)

המורה טענה להגנתה כי החולצה של הילדה הייתה ארוכה וכי "לא ראו שהיו לה תחתונים". לדבריה, לאחר שדרשה מהילדה להחליף את הבגדים, היא "חזרה לכיתה עם חולצת בית ספר נקייה שהייתה ארוכה, ולא ראו שום דבר. הילדה חזרה והתיישבה בכיתה". המורה טענה שלפני שדרשה מהילדה להחליף את הבגדים שוחחה עם האם, וכי זו לא אמרה לה שלידה אין מכנסיים מתחת לשמלה. "היא לא אמרה ש'לא תלך להחליף את החולצה', לא אמרה 'הילדה רק בתחתונים', האמא אמרה 'הילדה עם מכנסיים'. המורה לא אמורה לדעת איזה מכנסיים יש מתחת ולא אמורה לבדוק את זה".

 

לדברי המורה, היא לא שאלה את הילדה עצמה אם יש לה מכנסיים כי "דאגתי לשלומה של הילדה האפרוחית הקטנה, כדי לא לבייש אותה. שאלתי את אמה המבוגרת האחראית". אם יקרה מקרה דומה בעתיד, הבטיחה, "הילדה תשב במזכירות עד שההורים יבואו". עוד טענה כי בניגוד לדברי האם, התלמידים האחרים לא צחקו על הילדה. "הילדה התנהלה כרגיל לאורך כל השעה האחרונה, לא היה שום סימן של מצוקה, של בכי, של אי-שביעות רצון מהמראה שלה".

 

בראיון הטיחה המורה ביקורת קשה על האם. לטענתה האם צעקה עליה בשערי בית הספר. "היא אמרה לי שאני 'גזענית של רוסים', שאלתי אותה 'למה את חושבת? מה עשיתי?' היא אמרה לי 'את גזענית של רוסים'. הכול היה בצעקות, היו לידי מורות נוספות שלא רצו לעזוב את מקום כי פחדו שהאמא תכה אותי". המורה הוסיפה וטענה כי "אנשים אמרו" שהאמא הפשיטה את בתה ושמה לה מחדש את השמלה, "תוך כדי טלטול כשהילדה בוכה".

לפני ואחרי ()
הילדה עם החולצה והתחתונים, ועם השמלה ה"לא-תקנית"

בראיון נשאלה המורה על הקריאות שנשמעות נגדה בעקבות הזעם הציבורי שעורר המקרה, ואמרה: "אני מרגישה כמו מול כיתת יורים מצד ההורים ומצד עורכי הדין שהם לקחו". כשעומתה מול טענות שנשמעו שהיא לא התנצלה על המקרה, השיבה: "על מה? על זה שעושים ממני אפר? התנהל מולי שיח מכבד? לא התנהל סביב שיח מכבד, התנהל סביבי עליהום, כיתת יורים על כך ש'הפשטתי' את הילדה, על התעללות. זאת התעללות?". 

 

האם: "הילדה מפחדת, לא רוצה לחזור לבית הספר"

המקרה אירע ביום שני השבוע בבית ספר ממלכתי, שאינו דתי. מוקדם יותר היום התראיינה אמה של הילדה באולפן ynet וסיפרה כי בתה מרגישה מושפלת. היא הביעה תדהמה מהתנהלות המורה: "לא חשבתי שמורות יכולות לעשות דבר כזה".

 

האם הוסיפה שבתה, שלא דוברת עברית באופן מיטבי, "הייתה קצת המומה. היא אמרה שילדים צחקו, החברות רצו להגן עליה ונתנו תמיכה. אתמול דיברתי אתה והיא חושבת שהיא אשמה שהיא באה בשמלה הזאת וכאילו אסור". לדבריה, הילדה הנבוכה מסרבת כעת לחזור לבית הספר. "היא גם מפחדת והיא לא רוצה", אמרה. האם הביעה תמיהה כיצד אפשרו לבתה לשבת עם תחתונים, אך לא עם שמלה ללא שרוולים.

 

 

היום פרסמה עיריית פתח תקווה את ממצאי הבדיקה שעשתה במקביל לבדיקה שבה פתח משרד החינוך, שהוא זה שאחראי על בית הספר והמורה. בעירייה אמרו כי לפי הבדיקה שלהם, "המורה פעלה מתוך שיקול דעת מוטעה אך במקביל לא מן הנמנע כי הדבר נעשה בתום לב".

 

לפי העירייה, "התלמידה התבקשה על ידי המורה לעמוד בקוד הלבוש הקיים בבית הספר. בעקבות כך נוצר קשר עם האם אשר אמרה כי אין ביכולתה להגיע לבית הספר כדי להביא את חולצת התלבושת ונתנה את הסכמתה שבית הספר יספק את החולצה. זאת תוך שהיא מציינת כי מתחת לשמלה קיים 'שורטס' (המילה בה השתמשה האם). בהמשך לכך התלמידה הופנתה לשירותים כדי להחליף את השמלה בחולצת בית הספר כאשר ידוע למורה כי מתחת לשמלה יש מכנס קצר. חשוב לציין כי בין השלב בו התלמידה החליפה את השמלה לבין סיום יום הלימודים חלפה שעה וחצי בלבד אשר במהלכה התלמידה הייתה ישובה בכיתה".

 

משרד החינוך פתח בבדיקה

בעירייה הוסיפו כי יפעלו "לחדד" את הנושא בפני צוותי ההוראה בעיר, כדי שמקרה חריג מעין זה לא יישנה. בנוסף, מסרו בעירייה, הם מלווים את המשפחה ואמרו לה כי אם הילדה תרצה לעבור לבית ספר אחר, ניתן יהיה לעשות זאת כבר בימים הקרובים. "הרשות ערוכה למתן מענה לכל צורך שיעלה ככל שיידרש על ידי המשפחה", נמסר.

 

משרד החינוך מסר אתמול עם הפרסום הראשוני של המקרה כי הוא "מצר" עליו וכי היה מקום לנהוג ב"יתר רגישות" בסיטואציה הזו, אך הדגישו שסוגיית קוד הלבוש נתונה לסמכותם של מנהלי בתי הספר. בהמשך, ובעקבות הזעם הציבורי הנרחב, נמסר הבוקר מלשכתו של שר החינוך החדש יואב גלנט כי הוחלט לפתוח בתחקיר ובבדיקה.

טקס חילופי שר החינוך (צילום: עמית שאבי)
הודיע על "תחקיר ובדיקה". שר החינוך החדש גלנט(צילום: עמית שאבי)

מלשכת שר החינוך נמסר: "המקרה הובא לידיעת שר החינוך. השר הנחה על קיום בדיקה ותחקיר והצגת מסקנותיו בפני מנכ"ל המשרד לשם מניעת מקרים דומים בעתיד". גלנט אמר כי "הקפדה על נורמות ערכיות ועל ביטחונם של התלמידים יהיו נר לרגלי מערכת החינוך".

 

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, אוה מדז'יבוז', קראה היום לגלנט להשעות את המורה מתפקידה. "הפגיעה בנפשה של ילדה חמורה בעיניי והאקט המשפיל של הפשטתה והכנסתה לכיתה כשהיא בחולצה ותחתונים מהווה פגיעה חמורה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. המחשבה שמורה תאלץ תלמידה לשבת בכיתה בתחתונים כל כך לא מתקבלת על הדעת, עד שאין אפילו אזכור לכך בחוק למניעת הטרדות מיניות ובכוונת הרשות לקידום מעמד האישה לפעול להרחבת החוק ולהגיש המלצה לחקיקה הנוגעת לאיסור להפשיט אדם אחר בניגוד לרצונו. לא להאמין שצריכים לקבוע זאת בחוק, אבל המציאות מוכיחה שאלה הם פני הדברים".

 

עורכי דינה של המורה: "שיימינג אלים"

עורכי דינה של המורה, אורון שוורץ ויוגב נרקיס, אמרו כי מרשתם היא "מורה מסורה" שמתמודדת עם "אירוע שיימינג אלים". הם טענו כי המורה פעלה רק בעקבות הוראה מהמנהלת להחליף את הביגוד הלא-תקני של הילדה, ובעקבות שיחה עם האם "קצרת הרוח" כדבריהם, שאמרה לה, כך הם טוענים, שלילדה יש מכנסונים. הם הכחישו מכל וכל שלמקרה יש קשר לגזענות נגד רוסים. "האם פגשה את המורה, השתלחה בה וטענה כי היא גזענית כנגד רוסים", מסרו עורכי הדין. "ואולם דווקא הילדה בפגישה עם גורמי החינוך בבית הספר טענה כי המורה הנה מורה יקרה ואהובה", טענו.

אורון שוורץ (משמאל) ויוגב נרקיס ()
עורכי הדין אורון שוורץ (משמאל) ויוגב נרקיס

עורכי הדין קישרו בתגובתם בין המקרה הנוכחי לבין מחאת התלמידות על האיסור להגיע במכנסיים קצרים לבתי הספר. "מה מצפים הליברליים המיליטנטים מהמורה - לבדוק בתחתוניה של הילדה? הרי אנשי קמפיין המכנסונים חושבים שאסור ואין זה עניינו של איש כמה קצרים המכנסונים - זהו המקום לחשוף את הדו-פרצופיות. אם אנשי הקמפיין חושבים שאסור להביט באורך הבגד, שיחדלו לעשות זאת גם כשלא נוח להם". עורך הדין אורון שורץ אמר היום לאולפן ynet כי הוא מברך על הבדיקה שבה פתח משרד החינוך. "ב-24 שעות האחרונות שומעים רק גירסה אחת. אף אחד לא מברר מה באמת קרה, ובסוף כשמבררים מגלים סיפור אחר לגמרי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית הובר
המורה מבית הספר בפתח תקווה
צילום: עמית הובר
מומלצים