שתף קטע נבחר

  • משבר האקלים

שינוי האקלים הופך את השלג באנטרקטיקה לירוק

מחקר שנערך ביבשת גילה כי עליית הטמפרטורות מסייעת להיווצרות והתפשטות של אצות, שבהן ניתן להבחין גם מהחלל

חוקרים גילו לאחרונה כי חלקים מאנטרקטיקה הקפואה, שבה נשברו לפני כמה חודשים שיאי חום, מראים גם גוון ירוק. העלייה  בטמפרטורות, שנגרמת בעקבות שינוי האקלים, מסייעות להיווצרות והתפשטות אצות הנראות כ"שלג ירוק", תופעת ההופכת לנפוצה, עד שאפילו ניתן לראות אותה מהחלל.

 

ירוק על רקע לבן (צילום: AFP)
ירוק על רקע לבן(צילום: AFP)

 

בעוד שהנוכחות של אצות באנטרקטיקה תועדה בידי החוקר ארנסט שקלטון כבר בתחילת המאה ה-20, קנה המידה של התופעה לא היה ידוע. כעת, בעזרת שימוש במידע שנאסף לאורך שלוש שנים מהלוויין Sentinel 2 של סוכנות החלל האירופית, יחד עם תצפיות בשטח, קבוצת מחקר מאוניברסיטת קיימברידג' והסקר הארקטי הבריטי - יצרו את המפה הראשונה של מוקדי האצות לאורך החוף האנטרקטי.

 

התחממות כדור הארץ ואנטרקטיקה - כתבות נוספות:

18.3 מעלות: נשבר שיא החום בבסיס באנטרקטיקה

קרחון, ששטחו פי 7 מזה של ת"א, התנתק מאנטרקטיקה

הלוויין חושף: השלג בקוטב הפך לבריכות מים

 

"אנחנו יודעים כעת מהו המוקד שממנו מתפשטות האצות, ונראה אם ההתפשטויות ימשיכו להתגבר כפי שהמודלים משערים שייקרה", אמר החוקר מט דאבי ממחלקת מדעי הצמחים של אוניברסיטת קיימברידג'.

ירוק על רקע לבן (צילום: AFP)
ירוק על רקע לבן(צילום: AFP)

טחב וחזזית נחשבים לצמחים העיקריים שמבצעים פוטוסינתזה באנטרקטיקה, אך המיפוי החדש מצא 1,679 מוקדים של אצות, המהווים רכיב חיוני ביכולת של היבשת לאסוף פחמן דו-חמצני מהאטמוספירה.

 

דאבי הוסיף כי יכולת קליטת הפחמן של האצות שווה לכמות פחמן הנפלט מכ-875 אלף כלי רכב. "זה נשמע הרבה, אך במונחים של פליטת פחמן עולמית, זה חסר משמעות". ירוק אינו הצבע היחיד (חוץ מלבן כמובן), שמופיע ביבשת הקפואה. חוקרים כעת מבצעים מחקרים דומים על אצות אדומות וכתומות, אך קשה יותר לבצע את המחקרים אלה, מכיוון שקשה יותר לאתר אותן מהחלל.

 

ירוק על רקע לבן (צילום: AFP)
ירוק על רקע לבן(צילום: AFP)

 

בשל שינוי האקלים מאבדת אנטרקטיקה כמויות אדירות של קרח, דבר שגורם לעליית מפלס פני הים. מדענים חוששים כי עלייה של פני הים תביא להצפה של אזורים השוכנים קרוב לים.

 

למעשה, מאז 2009 מאבדת אנטארקטיקה 252 מיליארד טונות קרח מדי שנה. בשנות השמונים של המאה הקודמת היא איבדה 40 מיליארד טונות קרח בכל שנה.

 

מהירות ההמסה זינקה בעשורים האחרונים, ועלתה ב-280% בחצי השני של התקופה בת 40 השנה בהשוואה לחצי הראשון. קצב ההמסה הנוכחי גבוה ב-15% מכפי שנמצא במחקר שפורסם לאחרונה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ירוק על לבן באנטרקטיקה
צילום: AFP
מומלצים