שתף קטע נבחר

הפלסטינים טיפסו על עץ גבוה מדי, ישראל השאירה להם סולם

הקפאת התיאום הביטחוני נעשתה כבר בעבר בעיצומו של "משבר המגנומטרים" - והופשרה שבועות ספורים לאחר מכן. כמו אז, גם היום ישראל משאירה בינתיים את הכדור במגרש הפלסטיני מתוך רצון להנמיך את הלהבות

 

 

 

 
כמעט שבוע חלף מאז שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן איים לסגת מכל ההסכמים עם ישראל לקראת הסיפוח המסתמן ביהודה ושומרון. אלא שבפועל, היחסים בין הרשות הפלסטינית לישראל בנויים בצורה כזו שאין לפלסטינים אפשרות ריאלית לנתק את הקשר מול ישראל ולהמשיך לתפקד באופן עצמאי. לפיכך, המרחק בין ההצהרות בנוגע לניתוק המגע בין הצדדים לבין המציאות גדול למדי. מאז הכרזת אבו מאזן, שני הצדדים מנסים להרגיש זה את הדופק של זה. 

 

שוטרים פלסטינים (צילום: EPA)
שוטרים פלסטינים(צילום: EPA)

שוטרים פלסטינים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

התיאום בין הפלסטינים לישראל נבנה בעמל רב מ-2008 ועמד במבחנים קשים לא מעטים. הוא כבר מושרש בתרבות הארגונית - הן בירושלים והן ברמאללה. בתיאום ישנם רכיבים ביטחוניים ובעיקר רכיבים אזרחיים, שבאים לידי ביטוי בהתנהלות יומיומית ובפעולות שגרתיות: מפינוי פצועים פלסטינים בתאונת דרכים על-ידי הסהר האדום, דרך הגעה של רכב כיבוי פלסטיני שאמור להתמודד עם שריפה באזור שבו גרים פלסטינים הנמצאים בשטח בשליטה ביטחונית ישראלית - ועד להעברת קרטוני חלב או במבה למרכולים פלסטיניים בשטחי A.

 

כך למשל, בימים האחרונים המשיכו לעבור בשקט ובלי הכרזות פומפוזיות סחורות מישראל לשטחי הרשות הפלסטינית. זה חלק מהתיאום והוא לא הופסק. בינתיים.

 

Demonstrators in Ramallah protesting the U.S. peace plan  (Photo: EPA)
ארכיון(Photo: EPA)

כמו כן, שעות אחרי שנחשף ב-ynet ביום רביעי על אודות כניסת הקפאת התיאום הביטחוני לתוקף והיקפה, ביצע צה"ל מבצע מעצרים מרוכז ברחבי הגדה המערבית שכלל יותר מ-20 פלסטינים. מהרגע שהתיאום נעצר – הוקפאו גם המעצרים בגדה. סביר להניח שלהפסקת התיאום הביטחוני יש חלק בעניין, אבל ישנה סיבה נוספת – הפלסטינים נמצאים כעת בעיצומו של עיד אל-פיטר.

 

Palestinian President Mahmoud Abbas  (Photo: Reuters)
אבו מאזן(Photo: Reuters)

לאף אחד בישראל אין עניין להפריע לאווירת החג - כל זמן שלא מדובר במקרים בהולים. כך היה בשנים האחרונות וכך גם השנה. בינתיים, עצירת התיאום הביטחוני עוד לא עמדה למבחן. לא קרה עדיין שהמנגנונים תפסו ישראלי שנקלע בטעות לשטח A, ועוד לא בוצעו מעצרים. מתי ישובו המעצרים הליליים? נראה שלא לפני יום רביעי - בתום החג.

 

לאורך השנה מקיימים גורמי ביטחון ישראלים ופלסטינים פגישות שגרתיות. כך למשל, מח"ט בנימין פוגש את מקבילו הפלסטיני, מפקד אוגדת יהודה ושומרון פוגש גורם בכיר יותר ומפקד פיקוד מרכז ייוועד עם אחד מראשי המנגנונים. הפגישות הללו נועדו יותר לתחזוק הקשר מאשר לביצוע פעולות אופרטיביות. הפלסטינים מעלים בהן בקשות, טענות או דרישות. הפגישות הללו לא מתקיימות יותר.

 

אך הקשר המעשי יותר מתקיים בשטח, באירועים טקטיים, וכן בין גורמים בכירים יותר במערכת כמו בין ראש השב"כ למקביליו - ראש המודיעין הכללי או ראש הביטחון המסכל. האם הקשר הזה, שמבוסס ברובו על יחסים אישיים, הופסק בשל הוראה מאבו מאזן? לא בטוח.

 

ישראל משאירה לפלסטינים סולם

הפלסטינים טיפסו עד כה על עץ גבוה למדי: הקפאת התיאום הביטחוני עם ישראל נעשתה כבר בעבר בעיצומו של "משבר המגנומטרים" - והופשרה שבועות ספורים לאחר מכן. כמו אז - גם היום ישראל משאירה להם סולם.

 

אם הפלסטינים ירצו להעביר סחורות – הם יוכלו. אם יבקשו לתאם העברה של גורמי ביטחון מעיר לעיר – סביר להניח שייענו בחיוב; אם יבקשו להעביר חולה במצב קריטי לבית חולים ישראלי – הם יקבלו. ישראל משאירה בינתיים את הכדור במגרש שלהם, מתוך רצון להנמיך את הלהבות עם המעבר מההכרזות הפומפוזיות לחיים עצמם.

 

 

פגישת ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה עם ראשי המנגנונים הפלסטינים ברמאללה ()
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה בפגישה עם ראשי המנגנונים הפלסטיניים ברמאללה

ברשות מאותתים לפלסטינים: עדיין יש שריף בעיר

בינתיים מתמודדים המנגנונים הפלסטיניים בימים האחרונים עם אתגר פנימי שיש לו קשר עקיף להקפאת היחסים הביטחוניים עם ישראל: לתושבים הפלסטינים בערים - ובעיקר במחנות הפליטים - נמאס מהסגר שהטילה עליהם הרשות הפלסטינית בעקבות משבר הקורונה.

 

כדי למנוע התקהלויות בעיד אל-פיטר, החמירה הרשות הפלסטינית את ההנחיות לתושבים אחרי שכבר בוצעו הקלות משמעותיות, אלא שהציבור הצביע ברגליו ורבים בחרו שלא להישמע להנחיות.

 

אווירת "איש הישר בעיניו יעשה" נתקלה ביד ברזל של המנגנונים, שלא היססו להרתיע את התושבים גם באמצעות ירי ואמצעים אלימים כדי לפזר התקהלויות. בלילה שבין שבת לראשון נרשמו כמה מוקדי עימות שכאלה בערים השונות. נראה כי בתגובתם הקשוחה מאותתים המנגנונים למי שצריך כי הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל אין משמעה חזרה לימי הכאוס, וכי עדיין יש שריף בעיר - שמקפיד אפילו יותר לוודא שאיש לא ינצל את המצב החדש שנוצר כדי לחתור תחת המוקטעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
שוטרים פלסטינים מצפון לחברון
צילום: EPA
מומלצים