שתף קטע נבחר

צילום: אוהד צויגנברג

אולמרט על הצהרת נתניהו לפני המשפט: תמונה מ"הסנדק" - ראש ארגון פשע ומאחוריו חייליו

ראש הממשלה לשעבר מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של נתניהו בפתח משפטו ועל הדברים שהשמיע בגנות היועמ"ש ומערכת המשפט. בריאיון לאולפן ynet הטיח: "הוא יצר אווירה של הסתה ופילוג שעשויה להסתיים בטרגדיה. גם אני מקבל איומים"

 

 

 

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התייחס הבוקר (שני) לפתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומתח ביקורת על ההאשמות שהטיח במערכת המשפט וביועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בריאיון לאולפן ynet, אמר אולמרט כי התמונה שבה נראים חברי הכנסת מהליכוד ניצבים מאחורי נתניהו במהלך הצהרתו, נראית כאילו נלקחה מסרט הפשע "הסנדק", והתרעם על ההשוואה בינו ובין ראש הממשלה.

 

"כשראיתי את הנאום, היה לי רושם שברור שזו תמונה שלקוחה מהסרט 'הסנדק' של פרנסיס פורד קופולה, ראש ארגון פשע שמסביבו האנשים שמבצעים את משנתו והוא זה שמתווה את הדרך", אמר אולמרט, "מה שהיה אתמול, זו התפרעות של חבורת קרימינלים שבראשם עומד ראש ממשלת ישראל. ככל שאדם מרגיש יותר אשם, כך הוא מאיים יותר".

אהוד אולמרט (צילום: ירון ברנר )
"גם אני מקבל איומים". אהוד אולמרט(צילום: ירון ברנר )
 

אתה קורא לחברי הכנסת והשרים שעמדו מאחוריו קרימינלים? 

"ישראל כץ הכי מאופק שם בהתנהלות שלו, אבל רגב, חוטובלי, אוחנה, כל החבורה הזאת שנותנת את ידה לניסיון של נתניהו לחולל מהפכה נגד הדמוקרטיה בישראל, היא לא פחות מקרימינלית. נתניהו עמד אתמול מול עם ישראל ואמר דברים קשים על המפכ"ל הקודם, שאני במקרה מכיר היטב, הוא היה תחת פיקודי כשהייתי רה"מ,  אדם שגדל בקרית ארבע והייתי אומר גם מתנחל אידיאולוגי, הוא לא בדיוק היה איש שבא לנער את שלטונו של נתניהו. כשראש ממשלה משתלח כך במפכ"ל משטרה, ביועמ"ש, ושולח את שכירי החרב שלו כדי לאיים, זה דבר חמור. אגב, גם אני מקבל איומים".

 

איזה? 

"זה לא חשוב. מקבל בוואטסאפ. אני לא מתרגש מזה, אבל זו האווירה שבסוף מסתיימת בטרגדיה, ככה ביבי עשה את זה עם רבין. אני אומר כאן באופן גלוי, שיתבע אותי. ביבי לא היה שותף חס וחלילה לרצח רבין, אבל הוא יצר אווירה שהובילה באופן בלתי נמנע לאפשרות שיקום אדם וירצח את ראש הממשלה. היום הוא מוביל את אותה אווירה שעלולה להסתיים בטרגדיה". 

 

בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו (צילום יונתן זינדל/פלאש90)
"תמונה שנלקחה מ'הסנדק'"(צילום יונתן זינדל/פלאש90)
 

עד היום טענת שאתה חף מפשע, מה ההבדל בינך לבין נתניהו?

"הוא מייחס את הכול לקונספירציה של אנשים שאנחנו חושבים שהם המופקדים על שמירת החוק בישראל. אני מיעטתי לדבר ככל שהמצב נהיה קשה גם במהלך תקופתי כראש ממשלה, והרגשתי הרבה יותר רגוע וממוקד. שעתיים לפני שהמטוסים שלנו יצאו לחסל את הכור בסוריה אני הלכתי לישון. לימים שאל אותי מפקד חיל האוויר, אם באמת עשיתי זאת והשבתי לו שכן, 'היה לי אותך, את מפקד חיל האוויר'. ככל שהמצב קשה יותר, מנהיג צריך לדעת לשלוט בתגובותיו ולא להתנהג כפרא שמסית, מדיח ומפלג. כל השנה האחרונה התנהלה באווירה של הסתה, פילוג ושנאה. את זה לא אני אמרתי, את זה אמרו כל העת בני גנץ וגבי אשכנזי, הם קראו לנתניהו ארדואן בגלל שארדואן מסמל בתודעה שנאה, רדיפה שחיתות שלטונית".

 

אתה לא שלם עם העובדה שגנץ ואשכנזי הצטרפו אליו?

"אני אמרתי מהרגע הראשון כשראיתי את המהלך של גנץ שהוא מאוד אכזב אותי. אני לא מכיר את גנץ, אבל התרשמתי שמדובר באדם ערכי, שבתודעה הפנימית שלו הוא עצמו לא היה חושב שהוא עושה צעד כזה רק בשביל נוחיות או תועלת פוליטית. היה ביטוי של חולשה, של חוסר נחישות".

 

מה היית עושה אחרת? אתה היית זה שניבא את תוצאת הבחירות. אמרת שבפעם השלישית הציבור ישלח את נתניהו הביתה.

"תוצאת הבחירות איפשרה לשלוח את נתניהו הביתה וזה מה שהתכוונו לעשות, אבל אז באה מגפת הקורונה. מה שליצמן אמר עכשיו אני אמרתי כבר לפני שלושה חודשים, שנתניהו הגיב בפאניקה, אבל בדברים שלי היה הבדל אחד - הפאניקה של נתניהו הייתה מתוכננת והייתה לה מטרה פוליטית".

 

בני גנץ כנסת מליאה  (צילום: AFP)
"אני מצטער שכחול לבן לא התנהגה כפי שהתחייבה"(צילום: AFP)

בוא נדבר על הסיפוח. אתה חושב שזו טעות?

"זו לא טעות. זה מעשה פושע. אני מציע שתביאו אנשי ביטחון שלא מעורבים במקרה בימינה או בליכוד, אלא כאלה ששומרים על אי מעורבות פוליטית, ותשאלו אותם בנושא. מדובר באסון מנקודת המבט של האינטרס הלאומי של ישראל. זה מרשם לפריצה של אינתיפאדה חדשה, טרור ביו"ש שיילך ויגבר מבלי שהרשות הפלסטינית תהיה שותפה למניעת השלטון הזה ובהוקרה של שירותי הביטחון שלנו. זה יביא לידי פירוק הסכם השלום עם ירדן וגם יערער את הסכם השלום עם מצרים. נתניהו בהתנהגותו ובהתנהלותו כאילו חוזר מבלי דעת על מה שפעם יוחס לרעייתו - שתישרף המדינה העיקר שהוא יצליח לשמור על שרידותו. ההתנהלות שלו היא התנהלות שאומרת שהכל מותר, אין גבולות, שהכול יישרף, ובלבד שהוא יצליח איכשהו לשפר את מעמדו".

 

אתה לא סומך על שר הביטחון?

"בני גנץ היה נגד העניין הזה כששמעתי אותו מדבר על כך לראשונה, מה קרה כשבני גנץ הפך להיות שר בממשלה הזו כראש ממשלה חלופי, את זה אני לא יודע. אני חושב שבני גנץ הוא איש הגון השאלה היא האם הוא יתנגד לכך עד כדי שיגידו שהוא לא יכול להמשיך לשאת באחריות לתוצאות שינבעו ממהלך מין הסוג הזה. אני מאמין שגנץ פועל באופן אחראי מתוך גישה פטריוטית ושהוא למיטב ידיעתי היה נגד סיפוח. באיזו מידה הוא ימשיך לכהן בתפקידו וירשום התנגדות או יגיד 'אני לא מוכן לשאת באחריות', את זה אני לא יודע. אני מקווה שהוא ינהג על פי מה שלפי דעתי האינטרס האמיתי של מדינת ישראל מחייב  - לא לתת בשום פנים ואופן יד למהלך שכזה".

 

אתה מצטער על זה שקראת להצביע כחול לבן?

"אני לא מצטער, אני מצטער על זה שכחול לבן לא התנהגה כפי שהיא התחייבה".

 

אתה סבור שנתניהו פירק את האלטרנטיבה?

"העסק הזה לא יחזיק מעמד. הוא ייפול. הממשלה הזו תיפול, ייקח שלושה חודשים, חצי שנה. זה לא משנה, היא פשוט לא תחזיק מעמד כי שום דבר שבנוי על הונאה, שקר, רמאות, נוכלות, העמדת פנים, לא יכול להאריך שנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
אהוד אולמרט
צילום: ירון ברנר
מומלצים