שתף קטע נבחר

לחקור את המתלוננים: כך "ירדה" הפשיעה בקריית מלאכי

תחקיר של כאן העלה שבתחנת המשטרה בעיר נחקרו אזרחים שהתלוננו על פשיעה בגין מסירת תלונות כוזבות, סווגו תיקים בצורה לא נכונה - והכל כדי ליצור מצג שווא של נתוני פשיעה נמוכים. המשטרה: "מונה קצין בודק"

תחנת משטרת קריית מלאכי (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
תחנת משטרת קריית מלאכי(צילום: אוהד צויגנברג)

תחנת משטרת קריית מלאכי התייחסה בצורה לא עניינית לתלונות של אזרחים, חקרה אותם על הגשת תלונה כוזבת ובמקרים אחרים סיווגה את התיקים בצורה לא נכונה – והכל כדי להציג מצג שווא של נתוני פשיעה נמוכים וכדי לזכות בפרסים. כך נטען אמש (יום ב׳) בתחקיר של תאגיד כאן.

 

בתחקיר נאמר כי סגן-ניצב שי מזרחי, ששימש מפקד התחנה עד לפני שלושה חודשים התכוון לעשות הכול כדי להוריד את נתוני הפשיעה בגזרתו, גם במחיר של התעמרות מסוימת באזרחים.

 

כן הובא סיפורו של אלעד (שם בדוי), שסיפר כי ברחובות מסוימים שבהם נגנבים כלי רכב, לא נחקרת התלונה, אלא מגיש התלונה נחקר. "רכב של נכה, של ילדה בת 14, זה היה הרגליים שלהם, הגלגלים שלהם והחיים שלהם. והרכב נגנב", סיפר. התקבלה הוראה להפוך את זה למסירת הודעה כוזבת. נפתח תיק פלילי נגד אבי המשפחה שבא לדווח על הגניבה".

אילוס ניידת משטרה ב ירושלים תאונה ירי בוקר (צילום: shutterstock)
ארכיון(צילום: shutterstock)

במקרה אחר, סיפר ר', שהתלונן על גניבת רכבו בתחנת המשטרה כי ביקש להגיש את התלונה בתחנת אשדוד, אולם בקריית מלאכי ביקשו ממנו להגיש את התלונה בתחנה המקומית. "חקרו אותי ואת אשתי על מסירת הודעה כוזבת", סיפר. "שלחו אותי לפוליגרף". על-פי התחקיר, בתחנה האשימו את ר' בכך שניסה לעקוץ את חברת הביטוח. וכך, במקום עלייה בנתוני הפשיעה – הוצג מצג שווא של עלייה במספר האזרחים שמוסרים הודעות כוזבות.

 

פ', לשעבר קצין חקירות בתחנה, סיפר: "אני יכול לתת דוגמה שאם אדם הגיע להגיש תלונה שגנבו לו את הרכב אז בלי שהיה שום מידע מודיעיני או סיבה לחשוד, מפקד התחנה, שי, נתן הנחיה לחקור את הבן אדם על הונאת ביטוח. אני מכיר לפחות שלושה מקרים כאלה – שהקורבנות בעצם הפכו מקורבנות לחשודים".

 

"פתחנו תיקים לאנשים שלא עשו דבר" 

דוד (שם בדוי), חוקר אחר בתחנה, סיפר על מקרה נוסף: "בחורה מתחילה לבכות לך ואומרת לך: 'תשמע, גנבו לי רכב, אני לא עשיתי כלום'. אני, לתומי, בתור בן אדם שהיה שם, יודע שהיא באמת לא עשתה שום דבר. אבל מי מעליי החליט שמדובר בהודעה כוזבת ולא נותרה לי ברירה אלא לחקור אותה באזהרה, לפתוח לה תיק פלילי, להטביע אותה, כמו אחרון החשודים". לדבריו, "ליבי כואב ושותת דם על אותם אנשים מסכנים. פתיחת תיקים פליליים לאנשים שלא עשו דבר זו ממש עבריינות".

 

אלעד (שם בדוי), סיפר כי בתחנת המשטרה סירבו לספק לו אישור בדבר הגשת תלונה, כזה שהמשטרה מחויבת למסור למתלונן – ובלעדיו לא יוכל לתבוע את חברת הביטוח. "במשטרת קריית מלאכי אתה לא מקבל אישור על הגשת תלונה ואתה לא תקבל את הכסף מהביטוח ואתה לא תקבל את הרכב החלופי", אמר.

 

התכתבויות בקבוצת הוואטסאפ של התחנה העלו כי החוקרים נדרשים לבקש אישור להנפיק לאזרחים אישורים על תלונתם, אולם המפקדים מסרבים. באחד המקרים שאלה חוקרת בתחנה אם לתת אישור בדבר הגשת תלונה על גניבת רכב יום קודם. קצין החקירות השיב: "לא לתת אישור בשום אופן".

 

בתחקיר תואר גם מקרה שבמסגרתו מפקד התחנה דפק על השולחן באסיפה שקיים עם קצינים ואמר כי תא המעצר ריק כבר ארבעה ימים, בדרישה שייעצרו בני אדם. באחד המקרים, רב-פקד דני, קצין אגף חקירות ומודיעין בתחנה פנה לחוקר התורן, ששחרר אדם כי לא הייתה עילה להחזיקו במעצר. "מה אמרתי, לעצור, נכון?!", אמר. "תתקשר למפקד התחנה ותגיד לו שאמרתי לך לעצור. כוס אמא של התחנה המ****** הזאת".

 

בשנת 2009 נרשם אירוע דומה באותה תחנה. מפקד התחנה דאז, סגן-ניצב עמיר קמחי והמפקח דורון דנינו, הואשמו בגניזת אירועים ללא חקירה, במטרה ליצור מצג שווא של ירידה בפשיעת הרכוש בעיר.

 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לתחקיר: "בגלל חשש לאי סדרים בהתנהלות מקצת בעלי התפקידים בתחנת קריית מלאכי מונה קצין בודק, ובמקביל הנושא נמצא בבדיקה במחלקה לחקירות שוטרים. בהחלטה ארגונית, עוד לפני קבלת המסקנות, מספר מעורבים הועברו מתפקידם עד לקבלת החלטה בעניינם. הנושא עדיין בבדיקה, לא נוכל להתייחס לגופם של דברים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
תחנת משטרת קריית מלאכי
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים