שתף קטע נבחר

טיסה חריגה: מטוס מנהלים ישראלי נחת בבירת סודן ושב ארצה

המטוס המריא הבוקר מנתב"ג ונחת בצהריים בחרטום. זאת הפעם הראשונה שמטוס ישראלי מתועד נוחת בסודן, שלא מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל. סודן מכחישה: "זה מטוס טורקי שנשא ציוד רפואי"

לפי אתר מעקב הטיסות "Flight Radar" מטוס מנהלים ישראלי שהמריא הבוקר (יום ג') מנמל התעופה בן גוריון נחת בבירת סודן חרטום. הערב שב המטוס לארץ. בשלב זה, לא ברור מי היה על המטוס ומה הייתה מטרת הנסיעה. זאת הפעם הראשונה שמטוס ישראלי מתועד נוחת בסודן, שלא מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל. בחודש פברואר האחרון נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר מועצת הריבונות של סודן עבד אל-פתאח אל-בורהאן באוגנדה ודנו בכינון יחסים בין המדינות.

 

המטוס הפרטי בנתב

הטיסה החריגה המריאה מנתב"ג מעט לפני השעה 09:00, עברה מעל מצרים ונחתה בחרטום קצת אחרי 11:00. על-פי נתוני "Flight Radar", המטוס פעל בעבר במרחב ישראל ובין היתר שימש להעברת כסף מקטאר לרשות הפלסטינית במסגרת מענק הסיוע לרצועת עזה.

 

סודן הכחישה שמטוס ישראלי נחת בשטחה. "שום מטוס ישראלי לא נחת אצלנו" אמר הערב דובר שדה התעופה הבינלאומי בחרטום, מוחמד אל-מהדי עבדון, לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו". דובר צבא סודן, עאמר מוחמד אל-חסן, אמר ש"המטוס שהגיע הוא מטוס טורקי שנשא ציוד רפואי למאב בקורונה". הוא הוסיף כי "השמיים של סודן פתוחים אך ורק באמצעות תיאום, ואין כל הסכם לכניסה של מטוסים ישראליים למרחב האווירי של סודן, בטח שלא לנחות בשדה תעופה סודני".

 

בתחילת השבוע, בפתח ישיבת הממשלה, הצהיר נתניהו כי שוחח עם מנהיגי סודן וצ'אד לפני עיד אל-פיטר ובירך אותם לרגל החג. נתניהו ציין כי יש עוד מדינות מוסלמיות שנמצאות בקשר עם ישראל. "לא רק שבירכנו את כל האזרחים המוסלמים בארץ, יצא לי גם לדבר ביומיים האחרונים עם מנהיגי סודן וצ'אד. איחלתי להם בשמכם ברכות לעיד אל-פיטר וגם להמשך חיזוק היחסים בינינו", אמר נתניהו. "עוד מדינות מוסלמיות בדרך".

 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בביקור באוגנדה (צילום: רויטרס)
נתניהו נפגש עם נשיא אוגנדה(צילום: רויטרס)

בחודש פברואר האחרון נפגשו נתניהו ומנהיג סודן אל-בורהאן באוגנדה וסיכמו על קידום היחסים בין המדינות. בהמשך לאותה פגישה אישר אל-בורהאן לחברות תעופה זרות לעבור מעל שטחה האווירי של סודן בטיסותיהן לישראל.

 

בכירים בישראל אמרו אחרי הפגישה כי נתניהו ציפה להכריז בסיומה על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לסודן, אך קיבל הרבה פחות. כמו כן, לא הופצה תמונה משותפת של שני המנהיגים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בפגישה הוסכם "להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות".  

3082 ()
אישר טיסות מעל סודן לישראל. אל-בורהאן

בסוכנות הידיעות AP דווח כי מי שתיאמה את הפגישה בין נתניהו לאל-בורהאן הייתה איחוד האמירויות הערביות. לפי הדיווח, מטרת המפגש מבחינת אל-בורהאן הייתה "להאיץ" את הסרתה של סודן מהרשימה האמריקנית של המדינות תומכות הטרור. בכיר בצבא סודן אמר כי רק חוג קטן של בעלי תפקידים בכירים בסודן, כמו גם בסעודיה ובמצרים, ידעו על קיום הפגישה.

 

ישראל מעולם לא קיימה קשרים דיפלומטיים עם סודן, המוגדרת בארץ מדינת אויב. מאז שנת 2011 ישראל מקיימת יחסים דיפלומטיים עם דרום סודן, שהתפצלה מסודן והוכרה כמדינה עצמאית באו"ם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים