שתף קטע נבחר

הקלה אחרי יותר משש שנים בבתי המשפט: "צדק לקורבנות של מלכה לייפר"

12 שנים אחרי שנמלטה מאוסטרליה והתחמקה מהרשויות - בית המשפט קבע כי מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין. האחיות שנפגעו: "היו ימים אפלים, התקווה לצדק החזיקה אותנו". היועמ"ש טרם הכריע אם להעמיד לדין את השר ליצמן שנחשד בהתערבות לטובת לייפר

 

מלכה לייפר  (צילום: AP)
בדרך להסגרה? מלכה לייפר בבית המשפט(צילום: AP)

12 שנים אחרי שמורתן מלכה לייפר נמלטה מאוסטרליה ומצאה מקלט בישראל, ניקול מאייר, דסי ארליך ואלי סאפר, שלוש האחיות שנפגעו ממנה בילדותן, סיפרו על תחושותיהן בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים שקבע כי לייפר כשירה לעמוד לדין בארץ מוצאה. "כששמענו את החדשות הסתכלנו אחת על השנייה ולא האמנו", אמרה אמש (שלישי) מאייר בשיחה עם ynet. "לקח לנו זמן לתת זה לשקוע, העברנו את כל היום במתח, וזו הייתה הקלה עצומה".

 

לעיון בהחלטת בית המשפט - לחצו כאן  

 

"חיכינו לזה שש שנים", סיפרה ניקול מאייר, "אחרי 66 דיונים בבית המשפט, שמענו את מה שהיינו צריכות לשמוע עוד בדיון הראשון". למרות החלטת בית המשפט, שקבע כי לייפר כשירה לעמוד לדין אחרי שהבקשה הראשונה להסגרתה הוגשה באוגוסט 2014, ההליך המשפטי עוד לא תם - והדרך להסגרה עוד ארוכה. סנגוריה של לייפר, עורכי הדין יהודה פריד וטל גבאי, טענו בדיון כי הם יזדקקו לעוד שבועיים לפחות כדי להסדיר את המשך הייצוג שלה - ולאחר מכן לעוד כמה שבועות כדי ללמוד את חומר הראיות של בקשת ההסגרה.

Malka Leifer's accusers L-R: Ellie Sapper, Dassi Erlich and Nicole Meyer  (Photo: EPA)
האחיות ניקול, דסי ואלי(Photo: EPA)

מלכה לייפר אוסטרליה עבירות מין אינפו אינפוגרפיקה ציר זמן טיימליין ()

עקב בקשתם, קבעה השופטת חנה לומפ את הדיון הבא רק ל-20 ביולי. לרוב, בקשות הסגרה דורשות דיון אחד - ולבית המשפט דרושים עוד כמה שבועות כדי לפרסם את פסק הדין. כך שסיכוייה של לייפר להישלח לאוסטרליה לפני פגרת בתי המשפט ב-11 באוגוסט נמוכים.

 

אחרי ההמתנה הממושכת להליך ההסגרה, שכבר נמתח על פני יותר משש שנים, שלוש האחיות מקוות שמערכת המשפט תזרז את הדיונים. "היו לנו ימים אפלים בדרך", אמרה ארליך. "אבל מה שהחזיק אותנו זאת התקווה שבית המשפט יעשה צדק. יש עוד קורבנות שלא יכולות לעמוד איתנו, וגם להן מגיע צדק".

 

מאייר אמרה כי היא מקווה שהעובדה שהדיון הבא נקבע רק לחודש יולי, לא יגרום לסחבת נוספת: "חודשיים נשמע לי כמו יותר מדי זמן, אבל אין לי השפעה על כך. מקווה שההליך המשפטי יהיה יעיל ככל האפשר", אמרה.

עו
עורכי דינה של מלכה לייפר

כך או כך, סנגוריה של לייפר צפויים לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון - הן על ההסגרה והן על הקביעה כי היא כשירה לעמוד לדין. ההליך עלול להימשך כמה חודשים, אך עד היום בית המשפט העליון לא התערב בפסיקות שקשורות להסגרה.

 

"הסנגורים רצו למשוך את התיק"

"יש לזכור שההחלטה אינה סוף פסוק, הן לסוגיית הכשירות לעמוד לדין, והן לסוגיית ההסגרה", מסרו הסנגורים. "בכוונתינו לפעול להחשת ההליך, מתוך תקווה שבית המשפט העליון יקבע שהגברת לייפר איננה כשירה לעמוד לדין - וזאת בהתאם לחוות הדעת הקודמות שהוגשו מטעם הפסיכיאטרים המחוזיים", אמרו. "ההחלטה שניתנה היום עומדת בסתירה מוחלטת לעובדה שמומחי שירות בתי הסוהר מעניקים ללייפר טיפול אנטי-פסיכוטי משמעותי במשך שנתיים".

 

"ההחלטה הזאת חשובה לאין שיעור", אמר מני ווקס מארגון "מגן" שמלווה את נפגעותיה של לייפר. "לייפר זייפה את מחלתה במשך שנים, ובזכות המאמץ המתמשך של שלושת האחיות האמיצות אנחנו ניצבים כאן. זה מדהים שנדרשו כל כך הרבה שנים כדי להגיע לנקודה שבה אנחנו נמצאים היום.

Malka Leifer in court  ()
מלכה לייפר

"אני בטוח שאם לסנגורים תהיה הזדמנות - הם יערערו", הוסיף ווקס. "בתור מי שעקב אחרי התיק הזה מקרוב, בשימועים האחרונים לא היה להם על מה להישען. עוד בתחילת הדרך הם אמרו שהמטרה שלהם היא למשוך את התיק ככל האפשר - והם הצליחו בכך. עד עכשיו מדברים על כשירותה הנפשית של מלכה לייפר, אבל מה עם טובתן ובריאותן של הקורבנות? הן ראויות לתמיכה ולחמלה שלנו".

 

גם ווקס הצטרף לבקשת האחיות לזרז את ההליכים המשפטיים: "מספיק עם הדחיות, די עם חדלות האישים והרשלנות - בין אם מצד בתי המשפט או הפוליטיקאים", אמר. "עכשיו, כשהדברים מתקדמים, אנחנו מצפים ממערכת המשפט להניע את גלגלי החוק".

 

הוא תקף את בית הספר "הדס", שהיה אחראי לדבריו על שליחתה של לייפר לישראל. "הם צריכים לשאת באחריות", האשים ווקס. "גם יעקב ליצמן צריך לשאת באחריות - ומשטרת ישראל כבר המליצה להעמיד אותו לדין. אנחנו רק מחכים שהדבר הזה ייפתר. אנחנו נלחמים על זה כבר זמן רב, וכל כך הרבה אנשים סבלו בדרך".

 

ליצמן נחשד בהדחת עד לטובת לייפר - ולא הועמד לדין

במסגרת הסחבת המשפטית בפרשת לייפר נחקר בפברואר אשתקד שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן ביחידת להב 433 במשטרה. ליצמן נחשד בניסיון להשפיע על חוות הדעת הפסיכיאטרית בעניינה של לייפר - באופן שחרג מסמכותו ובניגוד לנהלים - כדי שייקבע שהיא לא כשירה לעמוד לדין.

שר השיכון הנכנס יעקב ליצמן  (צילום: אלכס קולומויסקי)
שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן(צילום: אלכס קולומויסקי)

לפי המשטרה, ליצמן נפגש עם ד"ר יעקב צ'רנס, הפסיכיאטר המחוזי של מחוז ירושלים במשרד הבריאות שקבע ב-2015 שלייפר כשירה לעמוד לדין משום שלא ניתן היה לקבוע בוודאות מה היה מצבה הנפשי בזמן המעשים שיוחסו לה. צ'רנס קבע כי בבדיקה שנערכה לה לא ניכרו סימנים למחלה פסיכיאטרית - וכי היא מסוגלת להבין את  ההליכים המשפטיים נגדה.

 

אחרי הקביעה של צ'רנס, כך לפי המשטרה, ליצמן נפגש עימו וניסה להשפיע על חוות דעתו. בינואר 2016 הפסיכיאטר הבכיר בדק אותה שוב - וקבע כי היא לא כשירה לעמוד לדין. המשטרה העבירה את תיק החקירה לפרקליטות מחוז ירושלים באוגוסט 2019, אך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עדיין לא החליט אם להעמיד את ליצמן לדין. 


פורסם לראשונה 26/05/2020 23:16

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים