שתף קטע נבחר

תכנון מראש הוא הפתרון - גם עושה סדר וגם מרגיע

במסגרת פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה, פגשנו את אמג'ד פארס, קצין בצה"ל, שסיפר על החיים החדשים במסגרת מעבר לדירה בתל אביב. בין היתר, הוא מתקשה לסגל לעצמו איזון בתזונה. אורלי פיינה, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום התזונה של אסם נסטלה וכן מנטורית בצוות "חיים מאוזנים - חיים טובים" נפגשה עמו כדי לחלוק עצות שיעזרו לו להחזיר את האיזון לחיים

בשיתוף אסם נסטלה

 

 

בתחילת השבוע פגשנו את אמג'ד פארס, קצין צה"ל בן 23, שיצא לדרך חדשה כשעבר לתל אביב. אבל הדרך הזו רוויה באוכל מהיר, מתוקים ואכילה בשעות לא שעות. במסגרת הצטרפותו לפרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" - המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה, בו קבוצה של מנטורים מסייעת למשפחות ויחידים להחזיר את האיזון לחיים בתחומים שונים - סיפר פארס שהוא מאוד נהנה בתל אביב.

 

"לראות אנשים חדשים ומקומות חדשים ולצאת מתי שאני רוצה. אני מאד נהנה מזה. העצמאות עושה לי טוב", הוא מעיד על התפנית שעברו חייו. במקביל, סיפר שיש גם שינוי פחות חיובי במהלך כולו. "מה שמפריע לי זה שבתוך הגוף שלי אני מרגיש שהוא לא מספיק בריא", הוא אומר בגילוי לב. "אני לא אוכל בריא כשאני מזמין מבחוץ, אני מתפרע", הוא מודה.

אמג'ד פארס (צילום: יאיר שגיא)
אמג'ד פארס(צילום: יאיר שגיא)
 

לעזרתו הגיעה  אורלי פיינה, דיאטנית קלינית, מנהלת תחום התזונה של אסם נסטלה ומנטורית צוות "חיים מאוזנים - חיים טובים". השניים התיישבו ופיינה פרשה בפניו את המשנה שיכולה לעזור לו להחזיר את האיזון לחייו.

 

"הטיפ הכי חשוב שאני יכולה לתת לך זה תכנון מראש. כל הזמן אתה עוסק במה תאכל. תכנון מראש, סדר יום ומתכנן פחות או יותר, יעזור לך להתכוון למה שיהיה: ארוחת בוקר – בין אם היא עם דגני בוקר או קרקרים, העדף כזה מדגנים מלאים. בצהרים תכנן - האם תאכל בחדר האוכל או שתזמין מבחוץ או תאכל במסעדה. בחר סלט עשיר ותוספת, עם מנת חלבון טובה", היא מסבירה.

 

אורלי פיינה
אורלי פיינה
 

את אותן העצות היא מציעה לקחת לקניות: "תשקיע בזה זמן ותשומת לב. תקרא, תסתכל בתוויות מזון. תלמד מה ההרכב, לא מה מספר הקלוריות. הכלל לקנייה צריך להיות תמיד דגנים מלאים, חלבון איכותי מהחי או מהצומח - גבינות, בשר, עוף, דגים, אבל גם מוצרים על בסיס סויה. אם תהיה לך מנה איכותית כזו בבית, אתה יכול פשוט להוציא, לחמם בתנור צד, ליד זה להכין סלט ויש לך ארוחה טובה".

 

להתחיל את היום בצורה מסודרת, עם ארוחת בוקר
להתחיל את היום בצורה מסודרת, עם ארוחת בוקר

פיינה מציעה להכניס את הכל לפרופורציה של החיים האמיתיים: "תקפיד על הכלל של 80-20 – 80% מהאוכל שלך צריך להיות על בסיס תזונה מאוזנת ונכונה ו-20% יהיו חטיפים ונשנושים, שגם את זה אנחנו אוהבים וזה בסדר", היא אומרת ומוסיפה: "העניין הוא המינון וכמובן לשתות מים וכמה שיותר. זה חשוב מאד, זה שומר על ערנות. רוב הגוף שלנו מכיל מים והוא צריך לקבל בחזרה את הנוזלים האלה".

 

פיינה ראתה שאמג'ד אופה בשעות הפנאי. "זה מקסים בעיניי וכדאי לדעת, שגם אפייה אפשר לשפר; חפש קמח כוסמין, קמח שיפון או קמח חיטה מלא. בהתחלה ערבב חצי וחצי, זאת אומרת, אם המתכן שלך אומר 2 כוסות קמח, שים כוס קמח לבן וכוס קמח שיפון. אחר כך אפשר לעלות ל-2/3 ו-1/3, אם יהיה לך טעים. כך גם עם סוכר - אם המתכון אומר כוס סוכר אפשר להוריד בהתחלה ל-2/3, אחר כך להוריד לחצי. בדרך כלל, בפועל, לא שמים לב."

 

לא לשכוח לשתות מים במהלך היום
לא לשכוח לשתות מים במהלך היום
 

לפיינה יש גם עצות לגבי פעילות גופנית: "ההמלצות מדברות על מינימום 150 דקות בשבוע, כדי לשמור על בריאות תקינה. לא חייבים חדר כושר ולא חייבים שיעורים, צא להליכות. כל מה שעושה לך טוב והוא רצף של לפחות יותר מ-10 דקות בפעם אחת, זה בסדר גמור. כשהמכלול הזה של גוף-נפש שלמים, התחושה היא שאתה עושה טוב לעצמך בכל המישורים וזה מבטיח בריאות אמתית", היא מסכמת.

 

לבשל בשבת בשביל כל השבוע
לבשל בשבת בשביל כל השבוע
 

ועוד טיפ של דודי צזנה, מאמן כושר ומנטור "חיים מאוזנים – חיים טובים": "תמצא לך מסגרת ספורטיבית שאתה אוהב. אם קשה לך להתמיד, תמצא מאמן שיגייס אותך לתהליך. תקבע כמה אימונים בשבוע אתה הולך לעשות ותשבץ אותם ביומן, כשאתה מכין את עצמך וקובע מראש אתה מתכונן מנטלית וככה יוצר לעצמך סדר".

 

דודי צזנה (צילום: טל צבר)
דודי צזנה(צילום: טל צבר)
 

לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

 

בשיתוף אסם נסטלה


פורסם לראשונה 08/06/2020 20:03

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים