שתף קטע נבחר

צילום: AP, EPA

זירות קרב בארה"ב: "יותר גרוע מסומליה"

מהומות הזעם על מותו של העצור השחור ג'ורג' פלויד מסרבות לגווע. טראמפ מאשים את השמאל הקיצוני בביזה ובהצתות, והכריז: "אנטיפה – ארגון טרור". במוקד המחאה, מיניאפוליס, חלק מבעלי העסקים נותנים מחסה לפורעים ותומכים בהם גם אם ניזוקו בעצמם: "שהבניין שלי יישרף, צדק צריך להיעשות"

 

 

אחרי לילה חמישי ברציפות של התפרעויות ומהומות זעם, בהפגנות בסדר גודל שמשתווה לאלו שטלטלו את האומה האמריקנית בתקופה הסוערת של מלחמת וייטנאם בשנות ה-60 של המאה הקודמת, אמריקנים רבים יצאו בבוקר (שעון מקומי) לנקות את הרחובות משברי הזכוכית ואת השרידים המפויחים מהשריפות הרבות שהוצתו.

 

המהומות בארה"ב – עדכונים אחרונים:

עיתונאים על הכוונת – של השוטרים והמפגינים

הדיווח למוקד, המעצר והתיעוד: הרגעים האחרונים בחיי ג'ורג' פלויד

האיש השנוא באמריקה: אשת השוטר הדורך מתגרשת ממנו

עוצר ב-25 ערים, תיעודים קשים ממוקדי המהומות

 

המחאה על מותו של העצור השחור ג'ורג' פלויד, בידי שוטר לבן שתועד כורע ברך על צווארו במשך שמונה דקות עד שמת, מסרבת לגווע. בלפחות 25 ערים הכריזו בלילה הקודם על עוצר במטרה למנוע מהומות ואירועי ביזה נוספים, אך למרות זאת עשרות אלפים יצאו לרחובות תוך שהם מפרים גם את הנחיות הריחוק החברתי בשל מגפת הקורונה.

 

צפו בסרטונים נוספים מלילות הזעם בארה"ב:

 

 
 

 

 

 

 

 

שוב נראו אותם מראות כמו בלילות הקודמים: מכוניות ובניינים הוצתו, המשפט "אני לא נושם", שאותו אמר בתחנונים פלויד שוב ושוב לפני מותו, רוססו בכל פינה כמעט. המשטרה הגיבה בירי של גז מדמיע וכדורי גומי. בכמה מדינות בארה"ב נקראו חיילי המשמר הלאומי לסייע למשטרה המקומית לפזר את הפורעים. בהפגנות באינדיאנפוליס נורו למוות שני בני אדם.

 

לפי ספירה שערכה סוכנות הידיעות AP, כ-1,700 בני אדם נעצרו מאז יום חמישי האחרון. כשליש מהם נעצרו באזור לוס אנג'לס, שם מושל קליפורניה הכריז על מצב חירום והורה למשמר הלאומי לסייע ל-10,000 השוטרים שפועלים בשגרה בעיר.

 

במיניאפוליס שבמדינת מינסוטה, העיר שבה נהרג פלויד ושבה החלו ההפגנות הסוערות, חיילי המשמר הלאומי הופעלו לראשונה במסגרת ניסיון השלטונות שם לדכא את המהומות. עם כניסתו לתוקף של העוצר בשעה 20:00, כ-4,000 חיילי המשמר הלאומי הצטרפו לשוטרים המקומיים כדי לפזר את המפגינים שהתאספו למרות העוצר. הרשויות אומרות כי בהמשך ייתכן שמספר חיילי המילואים בעיר יגדל ל-11,000.

מיניאפוליס מינסוטה מהומות ב ארה
המשמר הלאומי מסייע לדכא את ההתפרעויות. במוקד המחאה, מיניאפוליס שבמינסוטה(צילום: רויטרס )

פרחים באתר מותו של ג'ורג' פלויד מהומות ב מיניאפוליס ב מינסוטה ארה
"נלחמים עבור צדק במערכת כל-כך לא צודקת". זרי פרחים באתר מותו של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס(צילום: AP)

לוס אנג'לס מהומות ב ארה
1,700 נעצרו, שליש מהם בלוס אנג'לס. מפגין שנפצע בעיר שבקליפורניה(צילום: MCT)

הנשיא דונלד טראמפ בירך על השימוש במשמר הלאומי, וצייץ בטוויטר: "ברכות למשמר הלאומי על העבודה הנפלאה שהם עשו מיד עם הגעתם למיניאפוליס, מינסוטה, אתמול בערב". הנשיא מפנה בימים האחרונים אצבע מאשימה לעבר ארגוני שמאל קיצוני, וטוען שהם אלו שמלבים את האלימות בהפגנות האחרונות, במהומות שלדבריו "מבזות" את זכרו של ג'ורג' פלויד. "האנרכיסטים שמובלים על ידי אנטיפה, בין היתר, הושבתו מהר מאוד".

 

טראמפ: אנטיפה – ארגון טרור

בציוץ נוסף הכריז הנשיא, מבלי לפרט, כי ממשלו יגדיר את אנטיפה כארגון טרור. למרות הציוץ של טראמפ, לא ברור אם ממשלו יפעל להגדיר את אנטיפה כארגון טרור באופן רשמי, דבר שיצריך תיאום בין כמה וכמה סוכנויות פדרליות. מומחים משפטיים מציינים כי לטראמפ אין סמכות לעשות זאת בעצמו.

 

עד כה טראמפ לא הציג הוכחה שמאחורי המהומות עומדים אנשי אנטיפה, ארגון שמאל-קיצוני בעל אופי מיליטנטי שלו תומכים ברחבי העולם. עם זאת, יצוין, במינסוטה טוענים כמה בכירים בממשל, בהם המושל טים וולץ, כי רבים מאלו שהתפרעו הגיעו "מבחוץ". המושל טען שרק 20% מהפורעים הם תושבי מינסוטה. "האנשים שעושים את זה הם לא תושבי מיניאפוליס", אמר שלשום ראש העיר ג'ייקוב פריי. "הם מגיעים מחוץ לעיר, מחוץ לאזור כדי לפגוע בכל מה שבנינו במשך העשורים האחרונים".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (צילום: AP)
מאשים את השמאל הקיצוני, אבל לא מציג הוכחות. טראמפ(צילום: AP)

ג'ו ביידן ביקור ב אנדרטה ב דלאוור יום הזיכרון ב ארה
מגנה את האלימות, בעדינות. ביידן(צילום: AP)

גם יריבו הדמוקרטי של טראמפ, ג'ו ביידן, גינה את האלימות, אם כי באופן עדין למדי – תוך שהוא מנסה להדגיש את תמיכתו בסיבה שלשמה יצאו המפגינים למחות. "אסור לתת לפעולת המחאה להאפיל על הסיבה שבגינה אנחנו מפגינים", מסר ביידן, שצפוי להיות מועמדם של הדמוקרטים בבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר הקרוב.

 

ביידן משמיע בימים האחרונים תמיכה איתנה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד, ולפחות 13 מאנשי צוותו אף הודיעו כי תרמו כספים לקרן שפועלת לשחרר מפגינים שנעצרו בערבות. מטעם הקמפיין של ביידן נמסר שהוא מתנגד למוסד השחרור בערבות, אותו כינה "בית כלא מודרני לבעלי חוב". בקמפיין סירבו לומר אם התרומות של היועצים נעשו בתיאום עם הקמפיין עצמו. בקמפיין היריב של טראמפ אמרו שהם "מוטרדים" מכך שאנשי ביידן "מוכנים לתמוך כספית בתוהו ובהו שפוגע באנשים חפים מפשע והורס את מה שאנשים טובים השקיעו את כל חייהם כדי לבנות אותו".

 

מסעדת המהגרים נתנה מחסה לפורעים – והוצתה

במיניאפוליס ובעיר "התאומה" שלה סיינט פול, מאות חנויות הוצתו או נפגעו בצורה אחרת במהומות שם. בעלי עסק רבים ניסו בדרכים שונות לשמור על החנויות שלהם, בין היתר באמצעו תליית שלטים שעליהם נכתב "זהו עסק בבעלות של שחורים".

נזק לחנות תכשיטים בסן פרנסיסקו מהומות ב ארה
נזק לחנות תכשיטים בסן פרנסיסקו (צילום: AP)
 

מכון יופי שהוצת ב פרגוסון מיזורי מהומות ב ארה
חנות שהוצתה בפרגוסון, מיזורי(צילום: gettyImages)

מכון יופי שהוצת ב פרגוסון מיזורי מהומות ב ארה
(צילום: gettyImages)

מוחמד עבדי, סומלי בן 35 שהקים במיניאפוליס מכולת שמוכרת מזון כשר למוסלמים (חלאל), סיפר ששמר על העסק שלו כל הלילה. "אמרתי להם (למפגינים) שזה העסק שלי, שזה הבניין שלי, בבקשה אל תעשו את זה", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס. "לא צעקתי, נשארתי רגוע. אמרתי להם שלא עשיתי להם שום דבר. והם עזבו".

 

במיניאפוליס שוכנת הקהילה הסומלית הגדולה ביותר בארה"ב. עבדי אומר כי המכולת שלו ועסק נוסף שבבעלותו בעיר נותרו ללא פגע במהומות האחרונות, בזכות קבוצה של 12 ידידים ולקוחות ששמרו על החנויות שלו בלילות.

 

כמה עסקים ומרכזים אחרים שנמצאים בסמוך למכולת עלו באש, בהם גם סניף של שירות הדואר הלאומי. "זה שובר לב, זה פשוט שובר לב. נותרנו לבד לשמור על העסקים שלנו. אין לנו ברירה", אמרה רובלה ג'אמה, שעובדת בחנות "בשמי אל-חוסיין", ליד המכולת של עבדי. "הם באו כדי להרוס", הוסיפה הסומלית בת ה-40. "מה שראיתי היה יותר גרוע ממה שראיתי בסומליה". ג'אמה ברחה מהמדינה מוכת מלחמת האזרחים ב-2004. "זה היה ממש, ממש עצוב. ממש וואו!".

חיילי משמר לאומי ב לוס אנג'לס מהומות ב ארה
חיילי משמר לאומי בלוס אנג'לס, לצד מפגינה עם השלט: "לחיי שחורים יש ערך"(צילום: APF)

כרזת מחאה עם איור של ג'ורג' פלויד ב פלורידה מהומות ב ארה
בכל פינה כמעט בארה"ב. כרזת מחאה עם איור של ג'ורג' פלויד בפלורידה (צילום: MCT)
 

כמה מבעלי העסקים שהחנויות שלהם ניזוקו הביעו בכל זאת תמיכה במפגינים וגם בפורעים. המסעדה הבנגלדשית של רוח אל-איסלאם הוצתה על-ידי המפגינים ונשרפה עד היסוד. אל-איסלאם, שעבר לארה"ב מבנגלדש לפני 24 שנה והקים לפני 13 שנה את המסעדה שלו "גאנדי מהאל", שהפכה לפופולרית באזור, לא מצטער. "שהבניין שלי יישרף. צדק צריך להיעשות, והשוטרים הללו צריכים להיכנס לכלא", אמר כשנודע לו על השריפה.

 

בתו, חפזה איסלאם, אמרה לרשת CNN כי לפני שהמסעדה עלתה באש הם הפכו אותה למקום מחסה עבור מפגינים ופורעים שנזקקו לעזרה ראשונה. "היינו מודאגים כמובן לעסק שלנו, אבל היינו יותר מודאגים למפגינים", היא אמרה. לדבריה, ביום שלישי ורביעי האחרונים הם טיפלו במאות פצועים, אך ביום חמישי בלילה כבר היה מסוכן מדי עבורם להישאר שם. במהלך אותו לילה, סיפרה, חלונות המסעדה נופצו, ובבוקר היא כבר העלתה עשן מהשריפה שפרצה בה.

 

לבטל את המשטרה

ובכל זאת, גם כעת היא אומרת שהיא תומכת במפגינים. "זה לא נוגע לעסק, זה נוגע אלינו, זה נוגע לג'ורג' פלויד ולכל אחד מהאנשים שחייהם נפגעו מאכזריות משטרתית. אנחנו נלחמים עבור צדק במערכת כל-כך לא צודקת". לפי CNN, כ-80,000 דולר גויסו כדי לסייע לבנייתה מחדש של המסעדה הבנגלדשית. חפזה אמרה שחלק מהכסף יועבר לעסקים אחרים שאין להם ביטוח.

שוטר יורה כדורי גומי לעבר צוות של רויטרס ב הפגנה מהומות ב מיניאפוליס ארה
שוטר יורה כדורי גומי לעבר צוות עיתונאים של רויטרס, במיניאפוליס(צילום: רויטרס)

מהומות לוס אנג'לס (צילום: AP)
מצב חירום. הצתות בלוס אנג'לס(צילום: AP)

בעל עסק אחר שנפגע, שחלונות חנות הספרים שלו נופצו, אמר ל-CNN שהוא יתמוך במפגינים "ויהי מה". הוא אף תלה שלט בחזית החנות שבו נכתב: "לבטל את המשטרה". ברשת החדשות שוחחו גם עם בעלת מכון קעקועים במיניאפוליס, שהביעה אף היא תמיכה במפגינים. אמי ניג'יה סיפרה שהיא ריססה בעצמה את חזית העסק שלה בכתובות מחאה כאות תמיכה במפגינים. אחת מהם היא אמירתו של מרטין לותר קינג, "התפרעות היא השפה של אלו שאינם נשמעים" (A riot is the language of the unheard).

 

"אני חושבת שהרבה אנשים חושבים שמהומות הן לא חלק מההיסטוריה שלנו ושהן לא עושות שום דבר", אמרה ניג'יה. "זו הדרך שלנו לומר כן, זה מוצדק וזה משהו שאנחנו צריכים להילחם בשבילו. אנחנו צריכים להילחם בשביל שינוי".


פורסם לראשונה 31/05/2020 22:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
ההתפרעויות במיניאפוליס, ארה"ב
צילום: EPA
מומלצים