שתף קטע נבחר

המרכז הבינתחומי הכריז שהוא אוניברסיטה - מבלי שקיבל לכך אישור

המוסד בהרצליה הכריז על שינוי שמו ל"אוניברסיטת רייכמן" על שם מייסדה. במועצה להשכלה גבוהה הבהירו כי רק הם מוסמכים להכיר בשינוי המעמד: "מוסד לא יכול להחליט בבוקר בהיר אחד שהוא אוניברסיטה"

 

שיעור במרכז הבינתחומי בהרצליה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
שיעור במרכז הבינתחומי בהרצליה(צילום: עידו ארז)

המרכז הבינתחומי בהרצליה הכריז היום (שני) על שינוי שמו ל"אוניברסיטת רייכמן", אך מתברר כי הנהלת המוסד עשתה זאת על דעת עצמה, וללא אישורה של המועצה להשכלה גבוהה - שהיא הגוף המוסמך בישראל להכיר במוסד אקדמי בתור אוניברסיטה.

 

המרכז הבינתחומי הודיע כי האסיפה הכללית שלו החליטה על שינוי השם, וכי ההחלטה כפופה לאישור רשם החברות. בבינתחומי טענו כי ההכרזה מבוססת על החלטות המועצה להשכלה גבוהה מהשנים האחרונות להכיר בבינתחומי כמוסד אקדמי מחקרי בעל אוטונומיה בפתיחת תוכניות, להסמיך אותו להעניק תואר דוקטור במשפטים, ולאחרונה גם להעניק תארי דוקטור בתחומי מדעי המחשב ופסיכולוגיה.

 

לטענת המרכז הבינתחומי, "החלטות המל"ג התבססו על המלצותיהן של ועדות בינלאומיות, אשר מונו על ידה כדי לבדוק את כשירותו האקדמית של המוסד להענקת דוקטורט בדיסציפלינות האלו. בוועדות ישבו מומחים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ודו"חותיהן שיבחו את רמתו האקדמית של הבינתחומי כמוסד מחקרי והמליצו על אישור התכניות לדוקטורט". 

 

תמונת אוריאל רייכמן (צילום: דנה קופל)
מייסד המרכז הבינתחומי, פרופ' אוריאל רייכמן(צילום: דנה קופל)
 

עוד הסבירו במרכז כי "האסיפה הכללית בחרה לכבד את פרופסור אוריאל רייכמן, הנשיא והמייסד, אשר עתיד לפרוש מתפקידו בשנה הבאה, ולקרוא למוסד על שמו בהוקרה על חזונו השאפתני, חתירתו הבלתי נלאית למימושו ויזמותו פורצת הדרך, אשר בתוך 26 שנים הציבו את הבינתחומי בשורה הראשונה של המוסדות האקדמיים בישראל והפכו אותו לאוניברסיטה הפרטית הראשונה והיחידה בישראל, שהינה מלכ"ר ואינה מתוקצבת על ידי המדינה".

 

במועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) הגיבו על ההכרזה בחומרה, ובמכתב ששלחה מנכ"לית המל"ג מיכל נוימן לנגיד המוסד אודי רקנאטי ויו"ר הדירקטוריון פרופ' אמנון רובינשטיין, היא הבהירה כי "לפי סעיף 9 לחוק המל"ג התשי"ח - 1958, המועצה להשכלה גבוהה העניקה הכרה למוסד 'המרכז הבינתחומי הרצליה'. השינוי ל'אוניברסיטת רייכמן' אינו מהווה שינוי שם כי אם שינוי ההכרה במוסד. לפיכך, ככל שהמוסד מבקש לקבל הכרה כ'אוניברסיטה' עליו לפנות בבקשה מסודרת למל"ג ולקבל על כך את אישורה. מובן, כי ללא קבלת הכרה כאמור, אין המרכז הבינתחומי בהרצליה רשאי לעשות שימוש בכינוי 'אוניברסיטה'". 

 

גורם בכיר במל"ג אמר ל-ynet כי "מוסד שרוצה לשנות סטטוס ולהפוך לאוניברסיטה צריך לפנות למל"ג ולקבל אישור. במרכז הבינתחומי מביאים טיעונים עם כל מיני פלפולים משפטיים כאלה ואחרים, אבל זה לא רלוונטי. להפוך לאוניברסיטה זה תהליך מורכב ומוסדר, ואי אפשר להחליט זאת על דעת עצמך. מחר בבוקר תקום הנהלה אחרת ותחליט שהיא אוניברסיטה. מוסד שהוא לא אוניברסיטה לא יכול להחליט בוקר בהיר אחד שהיא יכולה להיות אוניברסיטה". 

 

הגורם הבהיר: "אין לנו עניין עם השם רייכמן, אלא רק עם התואר אוניברסיטה. יש לנו הערכה גדולה לפרופסור רייכמן. הוא איש יקר וטוב, אבל בין זה לבין לעשות דברים ללא קבלת אישור למהלך, זה זה לא מקובל ולא אמור לקרות וזה מנוגד לחוק המל"ג".

 

מהמרכז הבינתחומי נמסר בתגובה: "על פי דין אנחנו רשאים לקרוא לעצמנו אוניברסיטה, בהתבסס על היותנו מוסד אקדמי מחקרי, שנבחן והומלץ על ידי ועדות בינלאומיות והוסמך על ידי המועצה להשכלה גבוהה להעניק תארי דוקטור במשפטים, בפסיכולוגיה ובמדעי המחשב. נשמח להבהיר את הסוגיה הזו בפגישה עם השר להשכלה גבוהה, ח"כ זאב אלקין, ועם ראשי המועצה להשכלה גבוהה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
סטודנטים במרכז הבינתחומי
צילום: עידו ארז
מומלצים