שתף קטע נבחר

עיצוב חדש לבית של היטלר

הבית באוסטריה יהפוך בקרוב לתחנת משטרה, והיום נחשף המראה החדש. בתוכנית: גג חלופי, חזית עדכנית – ועקירת אבן שמבטיחה "לעולם לא עוד פאשיזם". היא תועבר למוזיאון בווינה

אוסטריה הציגה היום (ג') את העיצוב המחודש המתוכנן לבית הולדתו של אדולף היטלר, שאמור להפוך בקרוב לתחנת משטרה בתקווה שיחדל לשמש מוקד עלייה לרגל עבור ניאו-נאצים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

אוסטריה הבית של אדולף היטלר עיצוב חדש כ תחנת משטרה (צילום: AP)
העיצוב החדש המתוכנן לבית בעיירה בראונאו אם אין(צילום: AP)

כך נראה הבניין כרגע (צילום: AP) (צילום: AP)
כך נראה הבניין כרגע(צילום: AP)

בשנת 2017, נזכיר, אחרי עשרות שנים של ויכוח ציבורי בשאלה מה לעשות בבניין בעייר בראונאו אם אין שבגבול גרמניה, רכשו הרשויות את הבית, ובשנה שעברה הן הודיעו כי יהפכו אותו לתחנת משטרה כדי שלעולם לא ינוצל עוד להאדרת זכרו של הנציונל-סוציאליזם.

 

היטלר נולד בבית הפינתי ב-20 באפריל 1889. כשהיה בן שלוש עזבה המשפחה את העיירה, אך למרות שגר בבית שלוש שנים בלבד המבנה הפך לימים לאתר אהוב על ניאו-נאצים. מנגד, מדי שנה ביום הולדתו של היטלר מגיעים פעילים אנטי-פשיסטים להפגנה מחוץ לבית.

אוסטריה הבית של אדולף היטלר עיצוב חדש כ תחנת משטרה (צילום: AP)
התוכנית: מקום ניטרלי. העיצוב החדש(צילום: AP)

בבעלות על הבית החזיקה במשך יותר מ-100 שנה משפחתה של גרלינדה פומר. ב-1972 שכר ממנה משרד הפנים של אוסטריה את הבית כדי למנוע שימוש בו לרעה, ומאז שכרו אותו מהממשלה בשכירות-משנה כמה ארגוני צדקה. מאז שנפסקה בו פעילותו של מרכז לקשישים ולאנשים עם מוגבלויות בשנת 2011 הוא עמד ריק: פומר סירבה למכור אותו, וב-2016 עיקלה הממשלה את הבית.

 

בהמשך הודיעה הממשלה כי בכוונתה להרוס אותו, אך בלחץ פוליטיקאים והיסטוריונים חזרה בה. המאבק המשפטי בין המדינה לפומר הסתיים רק אשתקד, כשבית המשפט העליון פסק שהבית יימכר לממשלה, ושזו תפצה את פומר ב-810 אלף אירו. לאחר מכן הכריזה הממשלה כי הבית יהפוך לתחנת משטרה. במסיבת עיתונאים היום הצהיר שר הפנים קארל נהמר: "זה השימוש ההולם ביותר לבניין. למה? כי המשטרה היא המגינה על הזכויות והחירויות הבסיסיות".

אוסטריה הבית של אדולף היטלר עיצוב חדש כ תחנת משטרה (צילום: AFP)
במסיבת העיתונאים, היום(צילום: AFP)

יצוין כי כבר כיום אין בבניין דבר-מה המעיד שבו נולד מי שהפך לימים למנהיג גרמניה הנאצית והוביל להשמדת שישה מיליון יהודים בשואה. על אבן אחת המשולבת במדרכה הסמוכה מתנוססת הכתובת "לעולם לא שוב פאשיזם", אך היטלר אינו מוזכר בה בשמו.

 

במסיבת העיתונאים היום הציג משרד הארכיטקטים Marte.Marte. את העיצוב שלו, שניצח במכרז 11 מתחרים אחרים. במסגרת העיצוב החדש יקבל הבניין חזית עדכנית וגג חדש. בקומת הקרקע לא יחול שינוי גדול. השיפוץ אמור להסתיים עד תחילת 2023, ועלותו תהיה כחמישה מיליון אירו. האבן מהמדרכה הסמוכה תועבר למוזיאון בווינה, כשהכוונה היא למחוק כל זכר להיטלר במקום שבו שוכן הבית, וכך להפוך אותו למקום ניטרלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages, AFP
רוצח ההמונים והבית בעיירה
צילום: gettyimages, AFP
מומלצים