שתף קטע נבחר

אלו שמבזבזים, ואלו שאין להם

הקיצוץ במשרדי הממשלה לא ירע את מצב השרים. אם תהיה לו השפעה, היא תבוא לידי ביטוי בקשישים העריריים שמתים בביתם ואיש אינו יודע

 

זאב אלקין (צילום: אלכס קולומויסקי)
השר זאב אלקין(צילום: אלכס קולומויסקי)

האמת היא שאין שום דבר מפתיע בהחלטה של השר למשאבי מים ולהשכלה גבוהה זאב אלקין למנות שני מנכ"לים תחתיו. הרעיון שאותו איש מקצוע יטפל בשני הנושאים מופרכת לא פחות. רק שהנסיבות הן כה הזויות, שאחרי שחטפנו על הראש ממשלה מנופחת עד גועל, כשכל אחד מהשרים עטוף בשרשרת אינסופית של עוזרים, נהגים, יועצי תקשורת, לוחשים פוליטיים וכן הלאה, כל מינוי נוסף עם תקציבי העתק הבאים עימו מקוממים, מרתיחים ומעצימים את תחושת חוסר האונים הציבורית.

 

 

וכל זה מזכיר לי סיפור קטן, סוג של אנקדוטה שבימים רגילים היה נגמר במשיכת כתף. מ' סיימה לפני כמה שנים את עבודת הדוקטורט שלה. בהצטיינות, יש לומר. לפני כשנה החליטה לחפש אכסנייה ראויה לפוסט-דוקטורט, רק שבניגוד ללא מעט מחבריה מ', נשואה ואמא לשתיים, החליטה שהיא לא רוצה לרעות בשדות זרים למרות כמה הצעות טובות שקיבלה בחו"ל, ופנתה לכמה מוסדות אקדמיים בארץ.

 

בסופו של התהליך ננעלה על אחת האוניברסיטאות היותר נחשבות במקומותינו. הבעיה היא שמ' נדרשה לחתום על הצהרה שבשנה הזו, שבה תכתוב את עבודת המחקר שלה, היא לא תעבוד במקום עבודה אחר במקביל. ומה הציעו לה בתמורה? מלגה שנעה בין 5,300 שקלים לחודש במקרה הרע, וממריאה עד 5,900 שקלים במקרה הטוב. כלומר, זה מה שהיא תביא הביתה: פחות מ-6,000 שקלים בחודש.

 

המנחה שבחרה בו הבהיר לה שזה הנוהל שקבע הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה) במטרה להבטיח רצינות ולדאוג שמי שעושה את הפוסט-דוקטורט שלו לא ייהנה מהמלגה "הנדיבה", ינצל את משאבי המדינה וימשיך בעבודתו כרגיל.

 

יהיה לי מאוד קשה להסתדר עם הכנסה כל כך נמוכה, היא אמרה לו, והלה הבהיר שזה לא בידיים שלו. אוקיי, אמרו לה אנשים שהתייעצה עימם, תחתמי על ההצהרה – ממילא איש אינו בודק את זה, ואם איש לא יודע זה גם לא כואב. זה, הם אמרו לה, מה שכולם - ואם לא כולם, אז רובם - עושים. במילים אחרות – תשקרי.

 

וזה מחזיר אותי למינוי הכפול של המנכ"לים תחת השר אלקין – איש ראוי בפני עצמו שלא נותר לנו אלא לקוות שימלא את תפקידו הכפול כמו שצריך. הוא והמנכ"ל שימנה. זה שיחד עם המפתחות ללשכה יקבל גם שכר יפה של עשרות אלפי שקלים בחודש, רכב צמוד, נהג, עוזר וכל הרשימה המאוסה.

 

אז אולי, רגע אחרי שייכנס לתפקידו, יהיה נכון שיקדיש איזו דקה או שתיים מזמנו היקר למ'. למ' ולדומיה, שהם, יחד עם הרבה אנשים טובים אחרים, יהיו הקטרים העתידיים שיסחבו את הרכבת הזו שקוראים לה מדינת ישראל ויצעידו אותה קדימה. שיבדוק איך קורה שכך המערכת מתנהלת: מציעה תנאים בלתי אפשריים לאנשים שהם כבר באמצע שנות ה-30 שלהם, וחלקם גם יותר, ובתוך כך מרמזת להם – בעצם העובדה שזה לא באמת נבדק – שירמו, כי כך העסק עובד.

 

ובהקשר הזה אולי נכון להעיר הערה נוספת: הקיצוץ הרוחבי שיעבור על כל משרדי הממשלה לא ירע את מצבם של השרים, לא יפגע בתנאים שהם מקבלים, גם לא בהטבות השמורות להם ולמנכ"לים שלהם. לא במנכ"ל ההשכלה הגבוהה אצל אלקין, וגם לא, למשל, במנכ"ל שאורלי לוי-אבקסיס תציב במשרד לקידום קהילתי.

 

ואם תהיה לקיצוץ הזה השפעה כלשהי, היא תבוא לידי ביטוי במספר הקשישים העריריים שמתים בביתם ואיש אינו יודע דבר עד שריח המוות זולג למסדרון. והכל קשור. דבר בדבר מחובר, והכל נוגע לאיכות חיינו, או ליתר דיוק לאי-איכות חיינו.

 

  • אריאלה רינגל הופמן היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלום בר טל
אריאלה רינגל הופמן
צילום: שלום בר טל
מומלצים