שתף קטע נבחר

הנשיא ריבלין: הפסיקו לדבר על טיפולי המרה. אלו הערים הידידותיות לגאים

אגודת הלהט"ב הגישה לנשיא את דירוג הערים לפי יחסן לקהילה בהיבטים כמו רווחה, חינוך וביטחון. כצפוי מובילות ערי המרכז: תל אביב, ראשל"צ, גבעתיים ורמת גן. ירושלים במקום הנמוך ביותר מבין הערים הגדולות

 

 

 

לרגל פתיחת חודש הגאווה, האגודה למען הלהט"ב הגישה היום (ראשון) לראשונה לנשיא המדינה ראובן ריבלין את "המדד העירוני הגאה", שמדרג 29 רשויות מקומיות בישראל לפי יחסן לקהילת הלהט"ב וקידום צרכיה בשנה החולפת. הרשויות נמדדו על סמך עשרות שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתית, נראות וביטחון ותרבות. בין היתר נבדק אם הרשות המקומית התאימה את הטפסים העירוניים השונים עבור משפחות להט"ביות, אם קיים מענה טיפולי עבור להט"בים ואם הרשות תמכה או סירבה לתמוך באירוע הגאווה. ריבלין יצא נגד טיפולי ההמרה ואמר כי הם "צריכים לרדת מסדר היום החברתי בישראל".

 

מנתוני המדד עולה, כצפוי, כי עיריית תל אביב-יפו נמצאת במקום הראשון ביחסה ללהט"ב. העירייה מובילה בתחומי התשתיות (יחד עם עיריית חיפה) והרווחה (יחד עם עיריית באר שבע). העירייה מפעילה ומממנת את המרכז הגאה, שמוביל בתמיכתה מאות פעילויות, אירועים, מיזמים קהילתיים, מקומות התנדבות ושירותים לכל הקשת הגאה, שכוללים מרפאה מומחית ברפואת להט"ב, קליניקה לייעוץ וטיפול מומחית להט"ב, מרכז תעסוקה לקהילה הטרנסית, מרכז למשפחות גאות ועוד. חבר מועצת העיר ומחזיק תיק הלהט"ב איתי פנקס ארד אמר: "אני גאה לקבל היום בשם העיר את ההכרה הרשמית בכך שהעיר שלנו מצליחה להעניק לתושביה הלהט"בים את הסביבה המקבלת והאיכותית ביותר בישראל".

ראובן ריבלין:
"מדברים על להט"בים כאילו דיברנו על חולים". ריבלין ויו"ר אגודת הלהט"ב הילה פאר

המדד העריוני הגאה ()
 

במקום השני ניצבת עיריית ראשון לציון עם ציון גבוה במיוחד בתחום התרבות, מכיוון שיזמה עשרות אירועי גאווה, פעילויות תרבות והסברה לכלל העובדים. העירייה משתפת פעולה באופן מלא עם הקהילה הגאה בעיר, מפעילה שירותי רווחה, מענים ייחודים לקהילה והכשרות לצוותי חינוך בנושאי להט"ב. בשנה האחרונה יזמו בעירייה סדרת אירועי תרבות לקהילה ואת פורום המשפחות הגאות.

במקום השלישי ממוקמת עיריית גבעתיים שבנוסף למענים השוטפים, הוציאה אמנת שוויון וסובלנות במטרה להבטיח את ביטחון חברי וחברות הקהילה בעיר, הקימה לאחרונה מרכז תמיכה להורים לילדים על הקשת הטרנסית וכינסה את כלל עובדיה וצוותי החינוך בנושא הרגישות בטיפול בלהט"ב.

 

במקום הרביעי ניצבת עיריית רמת גן שנמצאת במקומות הראשונים בתחומי הנראות והביטחון. העירייה מקדמת את צרכי הקהילה ברווחה ובחינוך ואף תלתה בשנה החולפת למעלה מ-100 דגלי גאווה, צבעה ספסלים ותמרורים בצבעי הגאווה והניפה את דגל הגאווה על תורן בניין העירייה, לקראת שבוע הגאווה בעיר.

מצעד הגאווה של תל אביב 2019 (צילום: יאיר שגיא)
מובילה את המדד. מצעד הגאווה בתל אביב(צילום: יאיר שגיא)
 

אירוע הגאווה ברמת גן (צילום: מוטי קמחי)
במקום הראשון בנראות ובביטחון. אירוע הגאווה ברמת גן(צילום: מוטי קמחי)
 

במקומות החמישי עד העשירי נמצאים עיריות כפר סבא (המובילה בתחום החינוך), באר שבע, חיפה, רמת השרון, קריית ביאליק ורעננה. עיריית באר שבע שממוקמת במקום השישי משתתפת במימון הבית הגאה בעיר, מימנה וארגנה את אירועי הגאווה וסייעה בארגון ומימון פרויקט הסברה על הקהילה הטרנסקסואלית.

 

עיריית חיפה, המוצבת במקום השביעי, מפעילה את המרכז הקהילתי הגאה של העיר - בית הקהילות. המרכז מספק שירותי תמיכה וטיפול, פנאי, העצמה והנגשה לציבור הגאה ובני משפחותיהם בעיר. בתחום הרווחה והטיפול ישנו עובד סוציאלי להט"ב וקליניקה פסיכו-סוציאלית ללהט"בים. בנוסף, אגף החינוך וחלק ממחלקות הרווחה ביצעו התאמות בטפסי הרשמה שונים.

מצעד הגאווה בבאר שבע (צילום: הרצל יוסף)
העירייה מימנה את אירועי הגאווה. המצעד בבאר שבע(צילום: הרצל יוסף)
  

עיריית ירושלים ניצבת בחלק התחתון של הרשימה, במקום ה-22 בלבד, הנמוך ביותר לעיר גדולה. לפי המדד, העירייה לא מקיימת פעילות מטעמה לציבור הלהט"בי בעיר, אינה פונה ללהט"בים בפלטפורמות העירוניות ואינה מנגישה שירותים בסיסיים קיימים לצרכים הקהילתיים. בנוסף, העירייה לא משתתפת כלל במימון חודש הגאווה והסובלנות בעיר, למרות רצח שירה בנקי ז"ל ואינה מתקצבת את הבית הפתוח בירושלים באופן שוויוני, חרף פסיקת בג"ץ בעניין.

 

בתחתית הרשימה, במקומות 27-29 ממוקמות בת ים, פרדס חנה-כרכור ונהריה, שסירבו להגיב לשאלות המדד.

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: EPA)
למרות פסיקת בג"ץ, העירייה לא מתקצבת באופן שוויוני את הבית הפתוח. מצעד הגאווה בירושלים(צילום: EPA)
 

על פי הנתונים, 20 רשויות מקומיות מתוך הרשויות שנבדקו קיימו הכשרות לצוותי חינוך בנושאי להט"ב. ב-16 רשויות יש עו"ס פעיל שאחראי על נושא הלהט"ב. ב-17 רשויות תקצבו את אירוע הגאווה וכ-20 רשויות תלו את דגל הגאווה במרחבים הציבוריים.

 

ריבלין: "אין שום צורך בטיפול לאדם בריא"

הנשיא ריבלין אמר במעמד הגשת הדו"ח בבית הנשיא: "השלטון המקומי בישראל הוא מקור גדול לאופטימיות. ברשויות רבות מכהנות קואליציות הנשענות על שיתופי פעולה בין השבטים והמגזרים השונים המרכיבים את החברה הישראלית - חילונים לצד דתיים וחרדים, יהודים לצד ערבים. ראשי הרשויות הנמצאים כאן איתנו, מציינים שני הישגים עיקריים - ההישג הראשון הוא הציון הגבוה שקיבלו במדד העירוני הגאה, המעיד על עשייתם המשמעותית לטובת שיפור רווחת תושביהם מקרב קהילת הלהט"ב. ההישג השני, והחשוב לא פחות, הוא שעשייה זו נעשתה במסגרת קואליציונית רחבה. לעתים תוך הסכמה שבשתיקה, לעתים תוך פשרה עמוקה - ודווקא זהו ההישג הכביר".

 

הנשיא גם התייחס לסוגיית טיפולי ההמרה ואמר: "כאשר אנחנו מדברים על להט"בים ועל טיפולי המרה אנחנו מדברים כאילו חלילה דיברנו על חולים. הרף לכם מהדיבור על טיפולי המרה, כאשר אין שום צורך בטיפול לאדם שהוא בריא לחלוטין, לבת אדם שהיא בריאה לחלוטין. טיפולי ההמרה צריכים לרדת בהגדרתם מסדר היום החברתי בישראל".

 

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, הוסיפה: "כל עיר צריכה לתת ביטוי לאופי התושבים שנמצאים במרחב העירוני שלה, ואנחנו שמחים לראות את העשייה הנרחבת לטובת חברי וחברות הקהילה בערים השונות. תוצאות המדד שמוכיחות את כוחה הארצי של הקהילה הגאה בישראל הן פרי יצירתן של התארגנויות גאות בכל הארץ שאנו מלווים בשיתוף פעולה מקיף עם הרשויות המקומיות. בעידן שבו להט"בים מכל רחבי הארץ עדיין חווים להט"בופוביה, שנאה ואפליה רק בשל נטייתם המינית וזהותם המגדרית, עלינו לוודא שאור הגאווה והסובלנות יגיע לכל מקום ולכל מגזר. אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה ההדוק עם הרשויות המקומיות שקידמו את צרכי הקהילה הגאה ומודיעים שנמשיך להשמיע את קולנו בכל מקום בגאווה, עד לשוויון זכויות מלא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ריבלין במעמד הגשת המדד העירוני הגאה
מומלצים