שתף קטע נבחר

האימוץ כשל - צעירה תקבל כמיליון שקל

העמותה חשבה רק על הכסף, העו"סית הסתירה אבחון בעייתי של המאמצת והמדינה לא פיקחה: הן יפצו נערה שהובאה לישראל כילדה מאוקראינה

פסק דין של בית המשפט למשפחה בתל אביב חשף לאחרונה מחדלים חמורים בהליך אימוץ של בת 4 שהועברה ב-2004 מבית יתומים באודסה לישראלית שלא התאימה לגדל ילדה שננטשה. השופט שמואל בר יוסף מצא פגמים קשים בהתנהלות העמותה שטיפלה באימוץ, וביקר את העובדת הסוציאלית מטעמה ואת המדינה, שאישרה לילדה להיכנס לארץ מבלי לבדוק את הנתונים. שלושת הגורמים חויבו לשלם למאומצת פיצויים והוצאות של כ-970 אלף שקל עקב כשלון האימוץ.

 

האם המאמצת הייתה רווקה בת 51 כשפנתה ב-2003 לעמותה העוסקת באימוץ ילדים מאוקראינה ושילמה 20 אלף דולר. למרות אבחון שלילי שהעיד על קשיים רגשיים, חוסר בגרות, מודעות עצמית נמוכה וחוסר מסוגלות כולל, העובדת הסוציאלית מטעם העמותה המליצה עליה ככשירה לאמץ, ובית המשפט באוקראינה אישר את האימוץ.

 

כבר בתחילת הדרך התקשתה האם להתמודד עם הילדה. היא טענה כי רק בדיעבד התגלה לה שמדובר בילדה שננטשה ברחוב בגיל שנתיים וחצי, שהתה כשנתיים בבית יתומים קשוח ומוזנח וסבלה מבעיות נפשיות. ואכן, ב-2006 מסרה האם את הילדה לשירותי הרווחה. וזו נדדה מגיל 6.5 בין מסגרות שונות בהן חוותה בדידות, אלימות ותקיפה מינית.

 

לפני כשמונה שנים מונתה לילדה אפוטרופסית שהגישה באמצעות עו"ד ורד פרי תביעה לפיצויים על הנזקים הנפשיים שנגרמו לה מהאימוץ הפגום. התביעה הוגשה נגד האם המאמצת, משרד הרווחה, העמותה והסמנכ"ל שמנהל אותה בארץ, ובהמשך צורפה גם העובדת הסוציאלית.

 

נערה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

השופט שמואל בר יוסף דחה את התביעה נגד האם המאמצת לאחר שקבע כי עשתה כל שביכולתה והאימוץ כשל שלא באשמתה. נקבע כי האחריות לחוויית הנטישה הקשה של התובעת מוטלת לפתחם של יתר הנתבעים, ובמיוחד העמותה והעובדת הסוציאלית.

 

השופט התרשם שכישלון האימוץ היה צפוי וכמעט בלתי נמנע, ושלא היה מקום להמליץ על האם כמתאימה לאימוץ התובעת. מדובר באישה בעלת מאפיינים אישיים דלים, ללא ניסיון בגידול ילדים שקיבלה לידיה ילדה עם עבר כאוטי שלא הייתה מסוגלת להתמודד עמו.

 

באופן פרטני קבע השופט כי העמותה והסמנכ"ל ראו לנגד עיניהם את האינטרס הכלכלי תוך התעלמות מוחלטת מהאינטרס של האם ומטובת הילדה. הוא מצא שורה ארוכה של מחדלים והפרות חוק בהתנהלותם, בהם המלצה לאימוץ שהתעלמה במכוון מממצאים בעייתיים לגבי המסוגלות ההורית של האם, היעדר ליווי והכוונה, הפעלת לחצים לאימוץ על אף לבטים שעלו אצל האם כשפגשה בתובעת באוקראינה, הסתרת מידע על מצבה הרפואי והנפשי ועוד.

 

באשר לעובדת הסוציאלית, נקבע שהמליצה על האימוץ תוך עיוות המציאות והפרת חובותיה כגורם מקצועי.

 

לגבי המדינה נקבע כי לא פיקחה על ההליך כראוי והתירה את כניסת התובעת לישראל מבלי לבחון את מסמכי האימוץ שהעידו על הליך לא תקין ולא חוקי. בהקשר הזה ציין השופט כי המדינה טענה שהיא מחויבת לבדיקות מדגמיות בלבד אלא שגישה זו, כתב, "ראויה למוצרים (לא לכולם) ואינה ראויה לילדים ואימוצם".

 

לבסוף בחן השופט את הנזקים שנגרמו לתובעת מכשלון האימוץ ופסק לה פיצויים של 793,389 שקלים על הפסדי שכר ואובדן זכויות סוציאליות, נזק לא ממוני וטיפולים פסיכולוגיים, וכן 180 אלף שקל עבור שכר טרחת עו"ד . העמותה והסמנכ"ל יישאו ב-55%, העו"ס ב-35% ואילו המדינה ב-10%.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובעת: עו"ד ורד פרי
  • ב"כ האם המאמצת: עו"ד אילן סובל ממשרד יצחקניא ושות'
  • ב"כ העמותה והסמנכ"ל: עו"ד לירן רגב גרשון
  • ב"כ העובדת הסוציאלית: עו"ד אבי אלרום, עו"ד אסף אלרום
  • ב"כ המדינה: פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי)
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים