שתף קטע נבחר

השר הפך את החלטת קודמו: מינוי לפרופ' שתמכה בסרבנות

שנתיים אחרי ששר המדע לשעבר אקוניס פסל את מינוי פרופ' יעל אמיתי לחברה בקרן גרמניה-ישראל עקב תמיכתה בסטודנטים שסירבו לשרת בשטחים, אישר השר החדש שי את המינוי: "קשה לי עם הדעה שלה, אבל בדמוקרטיה נלחמים על זכות לדעות אחרות". אקוניס: "לגיטימציה לסרבנות"

יזהר שי יעל אמיתי אופיר אקוניס (צילום: עמית שעל, עידו ארז, אוהד צויגנברג)
השר שי, פרופ' אמיתי וח"כ אקוניס(צילום: עמית שעל, עידו ארז, אוהד צויגנברג)

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי (כחול לבן) הודיע הבוקר (יום א') לבג"ץ על אישור מינויה של פרופ' יעל אמיתי לנגידה במועצת הנגידים של קרן גרמניה-ישראל למחקר ולפיתוח מדעי. בכך הפך שי את החלטת קודמו בתפקיד, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), שהתנגד למינויה של פרופ' אמיתי משום שלפני כ-18 שנה היא חתמה על עצומת תמיכה בסטודנטים שסירבו לשרת בשטחים.

 

עיכוב מינויה של אמיתי, פרופסור לנוירולוגיה וראש בית הספר הבין-פקולטי למדעי המוח באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, הגיע לפתחו של בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ - וההחלטה בעניינה נדחתה שוב ושוב. עם כניסתו לתפקיד, ביקש השר שי ארכה של שלושה שבועות כדי ללמוד את הנושא, והבוקר הגיש כאמור את תשובתו לבית המשפט.

 

השר שי מסר כי "עד כמה שקשה לי עם הדעה המובעת בעצומה, החלטתי שלא לערב שיקולים זרים בעבודה המקצועית שלשמה נבחרה פרופ' אמיתי. החיילים שאנחנו שולחים לקרב מגינים על הבית ועל הדמוקרטיה הישראלית. ובדמוקרטיה, אנחנו גם נלחמים על זכותם של אחרים להביע דעות אחרות משלנו, לפעמים אלו גם דעות מרגיזות ומקוממות.

 

"נשלחתי לכנסת ולממשלה גם כדי להגן בכל דרך אפשרית על הדמוקרטיה הישראלית, ואני עושה זאת היום בגאווה גדולה. חיבוק חזק ואוהב לכל חיילות וחיילי צה"ל, שמאפשרים לנו לחיות את חיינו כעם חופשי בארצנו, הדמוקרטית".  

 

השר שי הוסיף: "יודגש כי אינני מסכים עם העמדה הכתובה בעצומה אני לא חושב שמי שסירבו פקודה זכאים לקבל את אותן הטבות שלהן ראויים ללא ספק חיילים החוזרים מהקרב לספסלי הלימודים באוניברסיטה. שניים מבניי שירתו ביחידות קרביות וחירפו נפשם למען המדינה. אני עצמי הייתי לוחם וקצין בצנחנים.

 

"אני מצדיע לכל חיילות וחיילי צה"ל באשר הם ומתרגש, בכל פעם מחדש, כשאני רואה חייל קרבי חוזר עייף ומאובק הביתה. אני בהחלט מצפה מכל מוסד אקדמי לגלות התחשבות ורגישות לצרכיהם של מי שלחמו בשבילנו כשצה"ל קרא להם להתייצב לכל משימה".

 

אקוניס, שממתין למינויו בממשלה החדשה לתפקיד השר לשיתוף פעולה אזורי, אמר בעקבות קודמו: "זו החלטה מצערת ושגויה שנותנת לגיטימציה לסרבנות ופוגעת בערכים הבסיסיים ביותר של החברה הישראלית.

 

"פרופ' אמיתי שלא חזרה בה משידולה לסרבנות ואמירתה שאינה מייצגת את ישראל בפורום הזה, אינה ראויה לייצג את המדינה בשום פורום בינלאומי. מצער אך לא מפתיע ששר המדע הנכנס לא עמד על עיקרון כל כך יסודי וקונצנזואלי".

 

במרץ בשנה שעברה הורה בג"ץ לבטל את החלטת השר הקודם אקוניס שלא לאפשר לפרופ' אמיתי להתמנות לחברה במועצת הנגידים של קרן גרמניה-ישראל, אולם השופטים ציינו אז כי "הסוגיה תוחזר לשולחן שר המדע, אשר יידרש לבחון אותה מחדש". עם כינון הממשלה החדשה, הנושא הובא לפתחו של השר החדש שי, שאישר כאמור את המינוי.

 

"ספין בשביל צורכי קידום אישי של אקוניס" 

פרופ' אמיתי אמרה הבוקר: "אני מאחלת המון בהצלחה לשר החדש, שימצא את דרכו בעשייה ולא כמו שעשה קודמו עם ספינים פוליטיים שקריים לתקשורת. הכול היה ספין בשביל צורכי קידום אישי של אקוניס. זה נורא שהמינוי לקח שנתיים, בג"ץ חשש ולקח את הזמן, ובסוף הפרקליטות אישרה את זה.

 

"אני מקווה שהפוליטיקאים הבאים לא יעשו סיבוב על אנשים עם דעות פוליטיות, במקום להתמקד ברזומה המקצועי הרחב שלהם". בנוגע לקרן אמרה פרופ' אמיתי: "אני לא יודעת אם היא מתפקדת, בשנה האחרונה היה נראה שלא. אמרתי לשר הנכנס שעכשיו עליי לשקם את הקרן ולהתחיל בעבודה, מניחה שהיום נבין בדיוק מה זה דורש".

 

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "שמחים שהשר החדש יזהר שי שם את טובת המדינה לפני שיקולים פוליטיים צרים. נציגי אקדמיה ישראלים, הפועלים בקרנות מחקר בינלאומיות כדוגמת פרופ' אמיתי, מובילים ומחזקים את תדמיתה של ישראל בעולם כמדינה המובילה במדע פורץ דרך וחופשי מכל פוליטיזציה - וזה האינטרס של כולנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
פרופ' אמיתי
צילום: רועי עידן
מומלצים