שתף קטע נבחר

"חאלס, שיסגרו את השכונה". בשכונת התקווה וביפו דורשים אכיפה ובדיקות לקורונה

דאגה מהנתונים העדכניים על התפרצות הקורונה בדרום תל אביב וביפו. בפרלמנט בשוק התקווה קראה ברטה לבדוק את כל הזרים, אבי אמר: "אנשים נהיו שאננים ועושים צחוק מההנחיות". נדין אגבריה מיפו: "אנשים הולכים למסגדים ולאירועים שיש בהם הרבה מאוד אנשים בלי מסכות"

בשכונות דרום תל אביב וביפו מתבוננים בדאגה בנתונים העדכניים על התפרצות הקורונה ומאשימים בעיקר את השאננות ואת חוסר ההקפדה על ההנחיות. "אנשים לא עומדים במה שאומרים להם ועושים את המינימום שבמינימום", אומר משה, תושב שכונת התקווה. לפי נתוני מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, שיעור הבדיקות החיוביות בעיר כפול מהשיעור הארצי שנרשם אתמול העומד על כשלושה אחוזים.

 

 

מוקד ההתפרצות בשכונות התקווה, נווה שאנן, אזור שוק לוינסקי וגם בשכונות עג'מי וגבעת עלייה ביפו. "שכונות צפופות מעלות את הסיכון להתפשטות מהירה של המגפה", נקבע בדו"ח שציין כי הרוב המכריע של המאובחנים נחשפו לנגיף בבית ובמשפחה, 9% במוסד חינוכי, 5% באירוע או בילוי משותף ו-3% בלבד במקום העבודה. "אנשים לא שמים מסכות. אני ועוד בודדים היחידים עם מסכות. גם בתוך השוק אנשים בלי מסכות ולא שומרים על המינימום", אומר משה משכונת התקווה. 

 

לדבריו, "עוד מעט יסגרו את השכונה ושיסגרו - די, חאלס. אולי במרכז העיר שומרים יותר אבל פה בשכונה לא שומרים על מסכות ואנשים לקחו את זה כהמלצה, זה עבורם לא חוק. צריך לתת לכולם דו"חות בלי הבדל מין, גזע ודת. אין הבדל. מי שאין לו מסכה שישלם קנס כי הוא לא מסכן רק את עצמו אלא את כולנו".  

 

 

 

את חנן פגשנו ברחוב האצ"ל עם מסכה על הפנים. "בכל הארץ קורונה, גם באילת יש קורונה אז אנחנו משתדלים ללכת עם מסכות ולפי ההנחיות. יש כאן אנשים שמקפידים אבל יש כאלה שלא, אני חושב שהרבה חזרו לשגרה ולא כולם מסתובבים עם מסכות והולכים עם כפפות ואני מקווה שכולם ילכו לפי ההנחיות כמו שצריך".

 

יעקב, תושב שכונת התקווה, סבור ש"הלכו קצת מהר מדי ואני חושב שפחות נזהרים היום. צריך יותר להישמר כי כתוב בתורה 'ונשמרתם לנפשותיכם מאוד'. שמירת הנהלים היא ככה-ככה, חלק ללא מסכות, לא מקפידים על הנהלים אבל אני חושב שהרוב נשמרים".  

 

 

בפרלמנט בכניסה לשוק התקווה פגשנו את אבי וברטה שהפנו אצבע מאשימה לעבר מבקשי המקלט מאפריקה בהתפרצות הנגיף. "אנשים נהיו שאננים ועושים צחוק מההנחיות", אמר אבי. "יש כאן הרבה סודנים ואריתראים שהולכים בלי מסכות ולא שומרים מרחק וזאת תופעה שנוצרה אצלנו. צריך להחמיר את שמירת הנהלים כי הגלגל חזר אחורה. רק אתמול מת לנו בחור צעיר ואם לא יטפלו במבקשי המקלט ובעובדים הזרים, הבעיה תמשיך".

 

 

לדעת ברטה, "צריך לעשות בדיקות לכל העובדים הזרים. יש גם ישראלים שמזלזלים ולא שומרים על הכללים וזה מצב מאוד עצוב. בגנים של ישראלים יש מקסימום 30 ילד ואצל הזרים יש 60 ילדים. הם באים הביתה, מדביקים את ההורים שלהם והם מדביקים את האנשים כשהם יוצאים לרחוב ולעבודה - זה נהיה בלגן. אני פוחדת אבל לא יכולה להיות בבית יותר כי בשבילי יותר גרוע להיות בדיכאון ולמות מדיכאון".

 

 

גם ביפו שותפים לדאגה העמוקה מפני התפרצות. יו"ר ועד ההורים בתיכון "אג'יאל" ד"ר יוסף משהראווי שפעל בחודש האחרון להקמת מתחם בדיקות בנמל יפו טען כי עדיין תושבים מסתובבים ללא מסכות ולא מקפידים על ההנחיות. "חייבים לעשות מיפוי אמיתי ולהתייחס לזה כמגפה ממוקדת ולהתמודד עם זה בצורה מיידית", אמר.

 

"הפסיקו את הבדיקות שהיו ללא הפנייה. ברגע שמחייבים הפנייה, אנשים לא מצליחים לשכנע את הרופאים ולכן אין מספיק בדיקות. אנחנו חוששים לשלוח את הילדים לבתי הספר בלי בדיקות". אתמול נסע ד"ר משהראווי לבדיקות באיכילוב אחרי שחש ברע ובדרכו חזרה הביתה נחרד מהמראות שראה ממכוניתו. "הסתכלתי על הדרך ובכיתי כי אני סובל מזה שאיש לא עטה מסכות - מאיכילוב עד יפו לא היו מסכות. זה לא רק יפו ואי אפשר ואסור להתעלם מזה. הווירוס עובר מהר מאוד, כי ברגע שיש ילדים בבית ספר עם קורונה, והיו אירועים של ניחומי אבלים והייתה הדבקה המונית - ההדבקה עברה מאחד לשני בתוך יפו כי זו חברה יותר סגורה כמו שקרה בבני ברק וירושלים".

 

 

 

נדין אגבריה, שמתגוררת סמוך לחוף גבעת עלייה, אמרה כי "המצב מאוד מפחיד כי עדיין אנשים לא נשמעים לנוהלים והולכים למסגדים ולאירועים שיש בהם הרבה מאוד אנשים בלי מסכות. בבתי הספר אצלנו יש הרבה מאוד חולים, אולי צריכים לעשות יותר הסברה כי יש הרבה מאוד לצערי שמזלזלים בקורונה ואומרים שהווירוס הזה זה משהו לא מסוכן וזה כמו שפעת. אני חושבת שצריך לעשות בדיקות ביפו כדי שהמצב לא יהיה גרוע יותר". 

 

חבר מועצת עיריית תל אביב שלמה מסלאוי, שמכהן כיו"ר תושבי שכונת התקווה, הפנה אצבע מאשימה לעבר מבקשי המקלט מאפריקה ושיגר מכתב בהול לשר הפנים אריה דרעי. "הדיווחים מלמדים שהמסתננים מככבים בנתוני התחלואה והתעלמות מהנתונים אינה משקפת את המציאות בה אנו חיים. עוד בשבוע שעבר פורסמה החלטת שרי הממשלה להטיל סגר על אזורים אדומים בשכונות שבהן מתגוררים עובדים זרים בדרום תל אביב, בהם אחוז הנדבקים גבוה. עד מועד שליחת המכתב ההחלטה לא יושמה".

 

מסלאווי הציע "להעביר את המסתננים החולים לבידוד במתקן חולות ולהעניק לכל מסתנן סכום גבוה משמעותית שידרבן אותם לחזור לארצות מוצאם". בנוסף כתב כי "עניי עירך קודמים ואין לנו עניין שהמסתננים יעבדו בשוק הישראלי בכלל ובמסעדות בפרט ובכך יגבירו ויפיצו את התחלואה, דבר שיצריך להטיל סגר על האזור כולו הסובל מצפיפות ובכך מעלה את הסיכון להתפשטות מהירה של המגיפה ויביא סבל נוסף שיפגע בתושבי השכונות".

 

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "הגורם המוסמך להעברת נתוני תחלואה והידבקויות הוא משרד הבריאות ויש לפנות אליהם לקבלת הפרטים. ככל שתתקבל החלטת ממשלה ויינתנו לעירייה הנחיות, נפעל בהתאם. אנו נערכים וערוכים לכל תרחיש שנדרש בתאום עם הגורמים האחראים. יש לציין כי בשבועות האחרונים נערכות כל הזמן פעולות אכיפה והסברה נרחבות בשפות זרות כדוגמת ערבית וטיגרינית, וכן הוקם מערך בדיקות של העירייה בשיתוף מד״א ובית החולים איכילוב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שחר גודלשטיין
שוק התקווה בתל אביב
צילום: שחר גודלשטיין
מומלצים