שתף קטע נבחר

גלנט לקראת הדיון בצווי המניעה: "לא נאפשר לבודדים להביא לאנרכיה"

משרדי החינוך והאוצר עתרו לבית הדין לעבודה בבקשה לחייב את מורי כיתות י' ללמד עד 1 ביולי ולהורות לארגון המורים "לתקן את הרושם המוטעה שלפיו שנת הלימודים מסתיימת ב-20 ביוני". לקראת הדיון - תקף שר החינוך את ארגון המורים. יו"ר מנהלי העל-יסודיים השיב: "את האנרכיה יצר משרד החינוך"

משרדי החינוך והאוצר הגישו היום (חמישי) יחד עם המרכז לשלטון המקומי בקשה לבית הדין הארצי לעבודה, להוצאת צווי מניעה שיחייבו את מורי כיתות י' וחטיבות הביניים להמשיך ללמד עד 1 ביולי. הדיון בבית הדין צפוי להתקיים היום ב-19:30.

 

בתוך כך, כתב שר החינוך יואב גלנט בטוויטר: "לא נאפשר לבודדים להביא לאנרכיה במדינה בשל שאיפות קטנוניות". יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים מנשה לוי מיהר להשיב אש: את האנרכיה יצר משרד החינוך, שללא הידברות הנחית פקודה על ארגון המורים, שלוותה באיומים שלטוניים בצווי מניעה, בתקנות שעת חירום ובמשפט מזלזל של גלנט שאם ארגון המורים לא יקבל את הפקודה - יש לו כלים לכפות עליו".

 

יו"ר ארגון המורים רן ארז תקף גם הוא: "מי אלה הבודדים? גם אני רוצה לדעת את מי הוא מאשים. אולי נצליח לשכנע אותם. אם הוא מתכוון לאנשי משרד האוצר - הוא לא יצליח, כי אף אחד לא יכול עליהם".

 

ארגון המורים העל-יסודיים הגיב באמצעות עו"ד סיגל פעיל: "עובדי ההוראה לא פספסו ולו יום אחד של ימי העבודה להם הם מחוייבים , אין שום עילה לדרוש מהם להויסף ימי עבודה ובכלל זה אין עילה לבטל ימי חופשתם . ארגון המורים לא הכריז ולא נקט צעדים ארגוניים , אלא עומד על קיום הסכמי העבודה". עוד ציינה כי "אין תקנות שעת חירום שביטלו את ימי החופשה של המורים בחינוך העל-יסודי או האריכו את שנת הלימודים. אין מדובר באוכלוסייה שלא 'נותנת כתף' או שלא 'נרתמת', כלשון המבקשים, באופז בזוי ובלתי מוסרי. מדובר באוכלוסייה שלא זו בלבד שלא חדלה לרגע מעבודתה, אלא נרתמה לעבודה מסביב לשעון בתנאים לא תנאים על מנת להמשיך ללא הרף את חינוך ילדי ישראל".

 

Education Minster Yoav Galant  ()
שר החינוך גלנט
 

 

 

משרדי הממשלה והשלטון המקומי כתבו לבית הדין כי הם מבקשים הוצאת צו שיורה לארגון המורים העל יסודיים לפרסם אגרת למורים "שתתקן את הרושם המוטעה והלא חוקי שיצרה אגרת קודמת שנשלחה למורי חטיבות הביניים ולפיה שנת הלימודים תסתיים ב-20 ביוני".

 

כיתה ריקה (צילום: shutterstock)
הכיתות יהיו ריקות בשבוע הבא?(צילום: shutterstock)

המדינה טענה בבקשתה לבית הדין כי "ארגון המורים נוהג בחוסר תום לב קיצוני כשהוא נמנע באופן עיקש מלהגיע להסכמות במשך תקופה ממושכת".

 

בתחילת השבוע הודיע שר החינוך יואב גלנט כי שנת הלימודים בגני הילדים ועד כיתות י' תימשך תשעה ימים נוספים. אולם יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, הבהיר כי ההסכם שעליו חתמה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד להארכת שנת הלימודים אינו חל על מורי כיתות י' שהארגון מייצג.

 

בן דויד מצדה הודיעה כי בשל עקרון ה"שוויוניות", אם מורי כיתות י' לא ילמדו תשעה ימים נוספים - כל המערכת, החל מגני הילדים, לא תפעל במשך תשעת הימים הנוספים.

 

 

  (צילום: מוטי קמחי, אורי דוידוביץ', עידן ארבל)
(צילום: מוטי קמחי, אורי דוידוביץ', עידן ארבל)

בתגובה לארגון המורים איימו במשרדי החינוך והאוצר בתחילת השבוע  כי אם מורי כיתות י' לא יעמדו בהסכם – יופחת להם שכר. מאחר שמשרד האוצר סיכם על תוספת הימים רק עם הסתדרות המורים, מנסים במשרדי האוצר והחינוך לתקף בדיעבד את הדרישה שמורי כיתות י' ילמדו עוד תשעה ימים במסגרת חוק יסודות התקציב. הדבר נעשה בדיעבד מחשש שבית הדין הארצי לעבודה לא יחייב את מורי כיתות י' להוסיף תשעה ימים.

 

בבקשה שהוגשה לבית הדין כתבה המדינה כי היא מבקשת להורות לארגון המורים לחזור בו מהנחיותיו לעובדי ההוראה בחטיבת הביניים, מכיוון שאינו זכאי לייצג אותם: "בעניין זה יודגש, כי בית הדין הארצי כבר קבע שוב ושוב בפסקי דין רבים כי ארגון אינו רשאי להכריז על צעדים ארגוניים בחטיבות הביניים, אשר חזקת היציגות בה היא של הסתדרות המורים", נכתב.

 

עוד נכתב כי "הארגון דבק בעמדתו הבלתי מתפשרת, כאילו עובדי ההוראה בחטיבות העליונות עובדים בהתאם להסכמים הקיבוציים הקיימים למרות שהסכמים אלה כלל אינם מסדירים עבודה בשעות הוראה שאינן מתקיימות בין כתלי בית הספר. לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים שלא צלחו להגיע להידברות ולהסכמות עם ארגון המורים, נדרשו משרד החינוך ומשרד האוצר, להפעיל את סמכויותיהם, ובין היתר, להסדיר את הנורמות שנקבעו לגבי עובדי הוראה בחטיבות הביניים שנקבעו בהסכם על עובדי ההוראה בחטיבות העליונות".

 

 

 

 

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף אמר: "עיני מאות אלפי הורים ומיליוני תלמידים נשואות אל שני ארגוני מורים, משרד החינוך ומשרד האוצר, בתחינה נואשת להכניס קצת היגיון אל תוך סחרור המערכות שאנו נמצאים בו בשבועות האחרונים. הרי כל ילד וילדה יכולים להסביר לכל דורש שאין שום דמיון בין הלימודים בכיתות הנמוכות לבין הלימודים בכיתות הגבוהות”.

 

מועצת התלמידים והנוער הארצית נמסר: "אל תריבו מעל הראש שלנו! אנו קוראים לארגוני המורים ולמשרד החינוך לפתור את הבעיות ביניהם ולהעניק לנו התלמידים מעט ודאות'". 

 

"הספורט חזר ואיתו פתיחת המחצית השנייה בספורט הישראלי הפופולרי: 'חובטים במורים ומשפילים אותם'", אומר רוני הרניק, מנהל בית הספר התיכון הדמוקרטי במודיעין. "כמה קל להסיט את תשומת הלב מהכשלים של המשרדים כשאפשר לנתב את הכעס לעבר ציבור המורים”.

 

ח״כ ויו״ר ועדת החינוך רם שפע אמר: "למרות המאמצים שלנו לקרב בין הצדדים- הנושא של מועד סיום הלימודים מגיע לבית משפט. לא ייאמן שקרבות פנימיים גרמו לסכסוך שמוביל מאות אלפי הורים ותלמידים לכאוס. אני מקווה שבשעות הקרובות או עד להכרעת בית הדין הצדדים יתעשתו ויעצרו את הפארסה הזו".


פורסם לראשונה 18/06/2020 15:13

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים