שתף קטע נבחר

מההתעקשות על למידה מרחוק ועד בית הדין: כך התפתחה סאגת סיום שנת הלימודים

החלטת בית הדין שלא לחייב את המורים להמשיך את שנת הלימודים הייתה אקורד הסיום של סאגה שנמשכה שלושה חודשים, והתחילה בכלל כשהמורים מסכימים להוסיף ימים. ההסכם שלא נחתם, הסעיף שהכניסה יפה בן דויד, ההתעקשות של רן ארז, ושר החינוך החדש ש"מציע לפנות למי שהיה אחראי"

 

  (צילום: מוטי קמחי, אורי דוידוביץ', עידן ארבל)
המנצחים הגדולים ושר החינוך שירש את כל הבעיות(צילום: מוטי קמחי, אורי דוידוביץ', עידן ארבל)

 

אתמול (שישי) סירב בית הדין הארצי לעבודה להוציא צווי מניעה למורי כיתה י', ובכך קבע את סיום שנת הלימודים בכיתות הגבוהות, ובאופן עקיף גם את סיום שנת הלימודים בכיתות הנמוכות ב-30.6. ההחלטה היא ניצחון למורים על האוצר ומשרד החינוך, אך כדי להבין איך הגענו לכאן, כדאי להיזכר איך הכול החל לפני שלושה חודשים, כשהתלמידים נשלחו לביתם. 

  ()

מרץ - מוסדות החינוך נסגרים, הלמידה מרחוק בלב המאבק

ביום שישי ה-13 במרץ הופסקו הלימודים בבתי הספר בעקבות התפשטות המגפה, ולאחר יום אחד הוחלט להפסיק גם את הלימודים בגני הילדים. 

 

כמה ימים לאחר מכן, ב-18 במרץ, סיכמו משרדי האוצר והחינוך עם הסתדרות המורים כי המורים יפסיקו את הלמידה מרחוק שהחלה מיד עם סגירת מוסדות החינוך, ובתמורה ילמדו במשך 11 יום במהלך החופש הגדול ובשנה הבאה. לפי ההסכם המורים יכלו להמשיך וללמד מרחוק באופן התנדבותי אם ירצו בכך. באותו שלב עדיין לא היה ברור מה יקרה בחטיבות העליונות משום שארגון המורים לא מסר את עמדתו בעניין.

 

Школа в Рамат-Гане. Фото: АР ()
בתי הספר נסגרו ב-13 במרץ. תחילת הסאגה

 

לכאורה, אם ההסכם אכן היה נחתם, הלמידה מרחוק הייתה מופסקת, ושנת הלימודים הייתה מוארכת. אך יומיים לאחר מכן, ב-20 במרץ, בעקבות מחאה של הורים וראשי רשויות על הפסקת הלימודים מרחוק, הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את מנכ"ל משרדו לבחון את האפשרות של החזרת הלמידה מרחוק באופן מיידי, וההסתדרות עיכבה את החתימה על ההסכם.

 

וכך, חמישה ימים לאחר מכן, ב-25 במרץ, מסרה לשכת ראש הממשלה כי הלמידה מרחוק במסגרות הכיתתיות צפויה לחזור לפעילות. לפי ההסכם שנחתם אז בין הסתדרות המורים בראשות יפה בן דויד לבין האוצר, עובדי ההוראה בכיתות הנמוכות שמשתייכים להסתדרות המורים התחייבו להחזיר תשעה ימי חופשה במהלך הקיץ, אך בתנאי שגם המורים בחטיבות העליונות שמשתייכים לארגון המורים בראשות רן ארז יעשו זאת גם. במסגרת ההסכם גם נדחתה חופשת הפסח בארבעה ימים.

 

 ארז תקף אז את בן דויד על ההסכם שחתמה, ובינתיים סיכם עם האוצר שהלמידה מרחוק תמשך אך לא התחייב על עבודה נוספת בקיץ: "מדובר בסיכום בעל פה ולא בכתב", אמר אז ארז. "המורים יעבדו מהבית ויכינו תלמידים לבחינות גמר ובגרות, לפרויקטים וכדומה. אם יתברר בסוף שנת הלימודים, לפני בחינות הבגרות, שהתלמידים אינם חזקים מספיק, נלמד אותם בשיעורי עזר בלי לדרוש תשלום נוסף". 

 

 

 

לחץ על המורים לשנות את ההסכם

לאחר חופשת הפסח, כשבתי הספר עדיין לא נפתחו והלמידה מרחוק נמשכה, החל לחץ מצד האוצר על הסתדרות המורים להוסיף בקיץ יותר מתשעת הימים עליהם התחייבו - לחץ שלווה בביקורת חריפה של ההורים על הלמידה מרחוק. בהסתדרות המורים התנגדו אז נחרצות ואמרו: "היינו הראשונים להתגייס לסיוע במשבר הנוכחי, נכנסנו מתחת לאלונקה ונתנו תשעה ימים בחופשת הקיץ, שהשווי שלהם הוא 450 מיליון שקל ביום. אין אף איגוד שתרם מעצמו כל כך הרבה כסף. לעובדי ההוראה אין ימי חופשה צבורה, וכל מה שהם נותנים בא על חשבונם. עכשיו מנסה האוצר לנצל את המצב, מסית נגד עובדי ההוראה, משסה בהם את ציבור ההורים - והכול במטרה לגזול מהם את חופשת הקיץ".

 

שר החינוך אז, רפי פרץ, ענה לביקורת ההורים ואמר כי במתווה שהציג משרד החינוך "אין שום דבר שהוא חובה". בהנהגת ההורים דרשו מהממשלה ומהשר פרץ "להכיר בכישלון החרוץ של הלמידה מרחוק, לבטל לאלתר את חופשת הקיץ בחודש יולי ולקיים את בית הספר של החופש הגדול בשבועיים הראשונים של אוגוסט".

 

 

טקס חילופי שרי החינוך (צילום: עמית שאבי)
שר החינוך היוצא רפי פרץ עם גלנט. השאיר לו הסכם בעייתי(צילום: עמית שאבי)

 

בשבועיים שלאחר מכן הלימודים מרחוק נמשכו, הסכם לא נחתם, וב-3 במאי, שבו תלמידי כיתות א'-ג', י"א-י"ב והחינוך המיוחד ללימודים בחלק מבתי הספר, באמצעות שיטת ה"קפסולות". ב-10 במאי, החלה חזרה חלקית למעונות היום ולגני הילדים.

 

שבוע לאחר מכן, ב-17 במאי, חזרו כל התלמידים ללימודים מלאים בבתי הספר, וזאת בהתאם להחלטת ראש הממשלה נתניהו והסכמת משרדי החינוך, הבריאות, האוצר והשלטון המקומי. נקבע שמערכת החינוך תיפתח באופן מלא מלבד ב"אזורים מוגבלים" שמהווים מוקדי תחלואה.

 

במקביל, המו"מ עם הסתדרות המורים נמשך, וב-26 במאי למעשה ירדה מהפרק הדרישה מהסתדרות המורים להוסיף עוד ימים, עם אישור מתווה "בית הספר של החופש הגדול" שפרסם משרד החינוך, לפיו שנת הלימודים תסתיים ב-13 ביולי, ולמחרת תפעל מסגרת הבוקר עד 6 באוגוסט. בשבועות שלפני כן התקוטטו באוצר מול בן דויד על רקע תביעת האוצר ליישם את החלטת הממשלה, שלפיה הוראה מרחוק מוגדרת 50% משרה והמורים ישלימו את 50% הנוספים בימי הוראה בחודש יולי. לבסוף כאמור, באוצר נכנעו.

 

 

 

בשבועות שלאחר מכן ניסה שר החינוך החדש יואב גלנט יחד עם משרד האוצר להגיע להסכם עם יו"ר ארגון המורים רן ארז על הארכת שנת הלימודים גם בחטיבות העליונות, אך ארז עמד בהתנגדותו.

 

בית הדין לא מבין מה עשו כאן עד עכשיו

ב-14 ביוני, פחות משבוע לפני המועד המקורי לסיום שנת הלימודים בתיכונים ובחטיבות הביניים, הודיע גלנט כי עקב ההשבתה בתקופת הקורונה השנה הנוכחית תסתיים מאוחר יותר בכל הכיתות והגנים. ההודעה הזו לא תואמה עם ארגון המורים. "יש כאן התנהגות לא מקובלת, כל האמצעים עומדים לרשותנו", אמר גלנט. בהסתדרות המורים שבראשות יפה בן דויד, המייצגת את מורי בתי הספר היסודיים ואת הגננות, הדגישו במהלך כל התקופה כי לפי ההסכם שנחתם עמם, אם השנה לא תוארך בחטיבות הביניים ובתיכונים - גם הם לא יסכימו להארכה. 

 

לאחר ההודעה של גלנט אמר ארז בריאיון לאולפן ynet כי ארגונו לא יסכים בשום פנים ואופן להוסיף את תשעת הימים שגלנט הכריז עליהם, וכינה אותם "גזל".

 

 

 

וכך, אחרי שלושה חודשים שבהם לא השכילו במשרד האוצר ומשרד החינוך לסגור את הסיפור מול ארגוני המורים, הם פנו לעזרה מבית הדין הארצי לעבודה, בטענה שאם לא יוציאו צווי מניעה לכיתות י', הסעיף בהסכם מול הסתדרות המורים יביא גם לסיום שנת הלימודים בשכבות הנמוכות. בית הדין, שתהה בפני נציגי המדינה מדוע הגיעו ברגע האחרון, דחה כאמור את הבקשה מכיוון שלא ראה את ההגיון לקשור בין השניים. "איננו מביעים כל עמדה בנוגע להשלכות החלטה זו על מחויבות הסתדרות המורים לפעול בהתאם להסכמות בינה לבין המדינה", כתבו השופטים. "בהיעדר מקור נורמטיבי לחייב את הארכת שנת הלימודים לכיתות י' בהתאם למתווה הסתדרות המורים אין בידי בית הדין להיעתר למתן הסעד המבוקש, רק בשל ההשלכות האפשריות שניתנות לפתרון בדרכים אחרות".

 

החלטת בית הדין סימנה למעשה על תבוסה מוחלטת של משרדי האוצר והחינוך מול ארגוני המורים, שאמנם מיהרו להודיע כי "בית הספר של החופש הגדול" ייתן מענה להורים בכל מקרה עד ה-6.8, אך המורים שיבחרו לעבוד בו יקבלו שכר, ולמעשה הכירו בעבודתם של המורים במשך כל תקופת הקורונה באמצעות הלמידה מרחוק.

 

שר החינוך דחה את הטענות על ההסכם שנחתם עם הסתדרות המורים שהוביל בסופו של דבר לקיצור שנת הלימודים ואמר: "אני מציע לפנות למנכ"ל משרד האוצר, ולמי שהיה שותף לעניין". השר סירב לומר אם היה חותם על הסכם שכזה ואמר: "אני לא מכיר את הנסיבות, הייתי בתפקיד אחר ואין לי ביקורת. כל אחד עשה כמיטב יכולתו, ובטוח שפעלו משיקולים טהורים לטובת המדינה. קיבלתי את ההסכם כעובדה מוגמרת".

 

כדי לא לפגוע בהורים, הודיעו במשרד החינוך שיסבסדו לחלוטין את תשעת הימים הראשונים של אותה מסגרת. מהיכן יגיע הכסף? "נמצא פיתרון", אמר שר החינוך גלנט.

 

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רן ארז, יפה בן דויד ויואב גלנט
מומלצים