שתף קטע נבחר

בולטון חושף: ההבטחה לנתניהו וסיכול הניסיון למנוע פגישה עם איראן

היועץ לשעבר של טראמפ חושף בספרו החדש את הדרמה שהתחוללה סביב הגעתו של שר החוץ האיראני לפסגת מנהיגי ה-G7 והאפשרות לפגישה עם טראמפ: "נתניהו התקשר, קושנר סיכל את השיחה לטראמפ ואמר שזה לא ראוי". ומה הבטיח הנשיא לנתניהו בנוגע לאיראן, על פי בולטון?

בנימין נתניהו וג'ון בולטון  (צילום: קובי גדעון, לע
נתניהו עם בולטון בבקעת הירדן. קושנר סיכל(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, טוען בספרו החדש "החדר שבו זה קרה: זכרונות מהבית הלבן" שצפוי לצאת לאור מחר (יום ג'), כי חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא, ג'ארד קושנר, מנע מראש הממשלה בנימין נתניהו לשוחח עם טראמפ, לאחר שנודע לו כי הנשיא מתכוון להיפגש עם שר החוץ האיראני מוחמד זריף. הפגישה לבסוף לא יצאה אל הפועל, אולם בולטון לא מפרט מה היו הסיבות לכך.

 

ברגע שהגיעו הדיווחים על כך ששר החוץ האיראני אמור לנחות בביאריץ, שם התקיימה פסגת ה-G7 בשנה שעברה, מתאר בולטון כי קיבל מייל ממזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, שביקש ממנו להתקשר אליו מייד. "עשיתי כך בסביבות 15:40, והוא עדכן אותי על שיחה שקיים עם נתניהו, בנוגע לתקיפה ישראלית בסוריה בלילה קודם לכן, שיעדיה היו איומים איראניים כלפי ישראל", מתאר בולטון בספרו.

מטוס איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה צרפת ביאריץ (צילום: רויטרס)
מטוסו של שר החוץ האיראני בביאריץ. מקרון יזם את הפגישה (צילום: רויטרס)

ספרו של ג'ון בולטון בבית הלבן (צילום: AP)
ספרו של ג'ון בולטון בבית הלבן(צילום: AP)

הוא גם מותח ביקורת בספר על ממשל טראמפ, ומשבח את ישראל, על רקע התקיפות בסוריה. "זה לא מאורע נדיר, מאחר שבניגוד לממשל טראמפ, ישראל לא מהססת לחסל איומים באפשרות הראשונה".

 

התקיפה שאותה מתאר בולטון הייתה סיכול פיגוע הרחפנים האיראני שיועד לצאת מהגולן. באותה תקיפה השמידו מטוסים של חיל האוויר יעדים בכפר עקרבא שמדרום לדמשק, ונהרגו בה בין היתר שני פעילי חיזבאללה. באותו לילה, שעות ספורות לאחר התקיפה בעקרבא, דווח בלבנון על מתקפת רחפנים ישראלית חריגה ברובע דאחייה בביירות.

המתחם שהותקף בסוריה (צילום: דובר צה
המתחם שהותקף בעקרבא(צילום: דובר צה"ל)

תיעוד לאחר תקיפה פיצוץ בסיס סוריה איראן סיכול פיגוע רחפנים דמשק עקרבא תיאור: יום אחרי התקיפה בעקרבא ()
תיעוד מהמתחם בסוריה

בהמשך, כעבור ימים ספורים, דיווח העיתון הבריטי "טיימס" כי יעד מתקפת הרחפנים היה אתר שבו אוחסנו אמצעים מתוצרת איראן לדיוק טילים. רכיב אחד שהושמד באותה תקיפה היה מיועד לשלוט באופן ממוחשב על טילים, ורכיב אחר היה מערבל דלקים שיוצר באיראן.

 

בולטון הוסיף לתאר את שיחתו עם פומפאו, וציין כי הם שוחחו על העתיד הצפוי, ברקע התקיפה הישראלית. "ואז, אמרתי לפומפאו מה ששמעתי על הופעתו של זריף בביאריץ", מתאר בולטון. "הוא לא ידע דבר על זה. אמרתי לו שאעדכן אותו. בהמשך, מצאתי את מולבייני (ראש הסגל של טראמפ דאז) והוא אמר שהוא לא מודע לאיזה קשר עם זריף, אף שהוא שמע את אותן שמועות שאני שמעתי. שלחתי פתק לתוך פגישת מנהיגי ה-G7, וביקשתי להעביר אותו לטראמפ. תיארתי בו מה שידענו על מקום הימצאו של זריף".

Former U.S. National security advisor John Bolton  ()
"ישראל לא מהססת לחסל איומים, בניגוד לממשל טראמפ". בולטון

  (צילום: רויטרס)
"עצר את כל השיחות לטראמפ". קושנר(צילום: רויטרס)

בולטון כותב כי טראמפ קרא את הפתק שלו, ואמר כי מקרון הזמין אותו להיפגש עם זריף. "הנשיא בהחלט רוצה לעשות זאת", נכתב בפתק שהוחזר לבולטון. היועץ של טראמפ לשעבר מתאר כי ישב בחדר הישיבות, וניסה לחשוב.

 

"ביקשתי שהצוות ייצור קשר עם הטייסים שלנו כדי לשנות את המסלול שתוכנן להמשך. במקום טיסה לקייב ועצירות לפני, רציתי לחזור לארה"ב. לא רציתי לומר מדוע, אבל אם טראמפ היה נפגש עם זריף, הנטייה שלי הייתה לחזור הביתה ולהתפטר". לדבריו, "לא ראיתי שום תועלת להמשיך בנסיעה אם ידעתי שאתפטר כשאחזור לבית הלבן. חשבתי שמוטב לעשות זאת עכשיו ולשים לזה סוף".

 

"קושנר הבהיר: השיחה לא תתקיים"

לאחר מכן, מתאר בולטון כי שוחח שוב עם מזכיר המדינה פומפאו, שקיבל שיחה נוספת מראש הממשלה נתניהו, על רקע הדיווחים שטראמפ מתכוון להיפגש עם זריף. "הוא ניסה ללחוץ לדבר עם טראמפ. כשהגענו למלון דיברתי שוב עם פומפאו בזמן ההמתנה לפגישה עם טראמפ בחדרו, ואמרתי לו שאעשה כל שביכולתי בנוגע לשיחה של נתניהו", הוא כותב.

 

"אמרתי גם שאני נחוש לנסות עוד פעם לשכנע את טראמפ לא לפגוש את זריף". הוא מתאר שנתניהו ושגריר ישראל בארה"ב רון דרמר התקשרו גם אליו, והוא הבהיר שהוא מרגיש כמו "חיל הפרשים" - משמע לא בטוח שיוכל למנוע את הפגישה.

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בחשיפת תוכנית המאה  (צילום: קובי גדעון, לע
"תגיד לביבי שאגבה אותו". טראמפ ונתניהו(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בולטון מתאר שבסופו של דבר, שוחח חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר עם השגריר האמריקני בישראל דייוויד פרידמן. קושנר הבהיר לו שהוא לא יאפשר לשיחה בין נתניהו וטראמפ להתקיים. "עכשיו אנחנו יודעים מי עצר את כל השיחות לטראמפ", מאשים בולטון בספרו. "קושנר הסביר שהוא מנע את השיחה ועצר מאמצים קודמים של נתניהו, מכיוון שהוא לא חשב שזה ראוי לאפשר למנהיג זר לדבר עם טראמפ בנוגע לפגישות אפשריות שלו".

 

בולטון, שנכח מאחורי הקלעים בשורה של אירועים הקשורים בישראל ובראש הממשלה נתניהו, מגלה בין היתר כי טראמפ גם הבטיח לנתניהו גיבוי אם זה יחליט שישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן. עם זאת, טראמפ לא הציע שארה"ב תעשה את העבודה עבור ישראל. "טראמפ פעל למען יציאתה של ארה"ב מההסכם (עם איראן), והסברתי לו ששימוש בכוח נגד הגרעין האיראני זה הפתרון היחיד", מתאר בולטון וממשיך: "'תגיד לביבי', אמר לי טראמפ, 'שאם הוא ישתמש בכוח מול איראן אני אגבה אותו. אני כבר אמרתי לו, אבל תגיד לו אתה עוד פעם'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי גדעון / לע"מ
בנימין נתניהו וג'ון בולטון
צילום: קובי גדעון / לע"מ
מומלצים