שתף קטע נבחר

הלאום שלי יהודי. בינתיים

אלפי עולים משנות ה-90 וצאצאיהם מגלים במשרד הפנים שיהדותם מוטלת בספק ונכנסים לסיוט הוכחות. לבורות ההיסטורית הזאת צריך לשים סוף

 

אלקס ריף (צילום: טל שחר)
אלקס ריף(צילום: טל שחר)

לאחרונה התברר לי שהיהדות שלי היא סטטוס זמני שיום אחד יכול להישלל ממני או מהבן הצבר שלי. התברר לי שעבור חלק מדובר בדת ולאום קבועים, שעימם נולדו ועימם ימותו, ועבור חלקנו, אלה שהגיעו מברה"מ, זהו סטטוס המוטל בספק. מהרגע ש"קיבלנו" אותו במעמד הר העלייה ועד לרגע שנמות - נחיה בחשש שמא יום אחד יחליט מישהו שאנחנו לא יהודים יותר.

 

 

תחקיר של יאיר אטינגר ב"כאן" גילה שהמדינה חושפת בפני הורים של יותר מ-2,200 תינוקות צאצאי עליית שנות ה-90 - במעמד רישומם במשרד הפנים - שיהדותם מוטלת בספק. זה קורה כשהרבנות או ארגון "נתיב" מעבירים לרשות האוכלוסין וההגירה מידע שלפיו יש לשלול את יהדותם עד שיוכח אחרת. לא משנה העובדה שהם רשומים כיהודים מאז שעלו לארץ, לפעמים לפני 30 שנה. משרד הפנים יחליט להפוך את חייהם לסיוט מתמשך של עורכי דין והוכחות.

 

על מה שוללים יהדות? על היעדר מסמכים מתאימים או מקוריים. אבל בשביל לדרוש מסמכים מקוריים צריך להכיר את ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה על אדמת ברה"מ. 1,710 ערים ויותר מ-70 אלף כפרים נשרפו כליל. 93% מהיהודים שנשארו בשטח, 2.7 מיליון איש ואישה, נרצחו על ידי הגרמנים או משתפי הפעולה אתם. אלה שניצלו איבדו את רכושם וכמובן את כל המסמכים שלהם.

 

הסיכוי שיהיו להם מסמכים המעידים על יהדותם הוא אפסי. גם אין לאן לחזור. כבר לא מכירים אנשים בארץ המוצא, וגישה לעדים וראיות כמעט ולא קיימת. איך מצפים כעת להוכיח יהדות?

 

אולי יואילו בטובם המבקשים ויוכיחו בעצמם את יהדותם באותה הדרך? אולי נרחיב את הבדיקה לכל עם ישראל, במשאל יהדות גורף עם אותם הקריטריונים בדיוק? הרי רשות האוכלוסין טוענת שהיא רוצה להגיע לתקינות ברישום וזאת הדרך היסודית והאמינה ביותר להוכיח אותה, לא?

יהודים רבים בברה"מ החזיקו מסמכים שהעידו שהם לא-יהודים. לרבים זאת הייתה הדרך היחידה להתקבל לאוניברסיטאות ולהתקדם בעבודה. חלקם ניצלו בשואה בזכות המסמכים הללו. כשאנשים ביקשו לעלות לארץ - טענו שהם לא יהודים ולא היה להם מסמך להוכיח אחרת. אבל אם אדם עלה למדינת ישראל, שירת בצה"ל, גידל את משפחתו בחברה ובקהילה יהודית ומדבר עברית – אין צורך בהוכחות נוספות. צריך להיאבק לשמור על הרישום היהודי שלו.

 

הרב עובדיה יוסף זצ"ל אמר על העולים מברה"מ: "העולים מרוסיה ומצהירים שהם יהודים - נאמנים הם". והנה, הצהירו, כבר 30 שנה שהם מצהירים, ואין שומע.

 

היהדות היא חלק מאיתנו ואנחנו חלק ממנה. אנחנו לא מוכנים להמשיך לחיות בפחד שמא יום אחד, תחת תירוצים שרירותיים, יילקחו מאיתנו הלאום והדת שלנו. אנחנו דורשים הפסקת בירורי היהדות לאלתר והשבת סטטוס "יהודי" לכל אלה שהוא נלקח מהם בשנים האחרונות תחת לחצים בירוקרטיים.

 

לא ייתכן מצב שבמסגרתו הורים רשומים בלאום ודת "יהודי" וילדיהם לא. מי שיהדותו נקבעה עם עלייתו יישאר כך כל חייו. אם מדיניות בירורי היהדות הנוכחית מוסכמת על חברי הכנסת – נא להשוות את תנאי החקירה הדרקוניים לכל יהודי שניגש לקבל שירות ברשות, כגון לרשום תינוק חדש או להתחתן.

 

  • אלקס ריף היא חברת "דור 1.5" ומייסדת הבריגדה התרבותית

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

פורסם לראשונה 30/06/2020 00:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים