שתף קטע נבחר

"הרבה יותר מזום": העולם העסקי עובר ל-VR

משבר הקורונה העולמי הנחית מכה קשה על העולם העסקי רווי הכנסים והאירועים, ואל תוך מציאות חדשה של ריחוק חברתי ושמיים סגורים נכנסה בכל הכוח טכנולוגיית המציאות המדומה. "חברות מקבלות אותן תוצאות עסקיות בכנס וירטואלי, במחיר מגוחך לעומת השקעה בכנס פיזי"

בכל מה שקשור בטכנולוגיית מציאות מדומה (VR), משבר הקורונה העולמי ממשיך להוכיח את עצמו כהזדמנות של ממש: ההאצה הדיגיטלית הכפויה, מנגנוני הסגר, השמיים הסגורים והריחוק החברתי, כולם משחקים בדיוק לידיים של הפתרון הזה. מציאות מדומה מאפשרת למשתמשים להישאר מסוגרים ומוגנים מצד אחד, אבל גם לטייל, להתאמן, לתקשר, לחגוג, לשחק, לקבל טיפול רפואי או נפשי ולהמשיך לעבוד.

 

העולם עובר למציאות מדומה (צילום: Shutterstock)
העולם העסקי עובר למציאות מדומה(צילום: Shutterstock)

 

המגזר העסקי ספג בחודשים האחרונים מכה כואבת, ונדרש לאמץ פתרונות חלופיים לכנסים, לאירועים, לפגישות עבודה, לנטוורקינג ולסגירת עסקאות. החלופה המיידית - פלטפורמות וידאו מקוונות דוגמת "זום" שהפכו פופולריות במיוחד בעת הזאת - לא תמיד מספיקה. בתעשיות שלמות נאלצו לבטל כנסים מקומיים או בינלאומיים, אירועי השקת מוצרים, הרצאות ומפגשים, לעיתים בעלויות של מיליוני דולרים. במקרים האלה וובינר, סדנה מקוונת או שיחת זום פשוט לא מספיקים, כשעוד ועוד חברות מחפשות חלופות יעילות יותר במטרה להצליח להמציא את עצמן מחדש גם בעידן של קורונה וחוסר ודאות.

 

"עד עכשיו הנושא של כנסים וירטואליים במציאות מדומה היה יותר גימיק", מסביר סטס זסלבסקי, יזם ובעלים של חברת VII, העוסקת בפיתוח פתרונות בתחום התלת-ממד, מציאות מדומה ורבודה. "עד כה לא היו שימושים שהצדיקו את הטכנולוגיה, והיא גם לא היתה בשלה מספיק. עכשיו, בעקבות הקורונה, יש עלייה משמעותית בכל מיני רבדים - כולל המחשת מוצרים וכנסים וירטואליים. יש כיום ביקוש מטורף לתחום הזה, ומספר הלקוחות שצריכים פתרון לכנס וירטואלי גדול משמעותית ממספר החברות שמספקות את השירות".

 

כנסים במציאות מדומה (צילום מסך)
הכנס הווירטואלי של אוטוריו(צילום מסך)

 

לדברי זסלבסקי, הפקה של כנס וירטואלי בשימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה עשויה להגיע לעשרות אלפי דולרים - מחיר זניח בהשוואה לעלות ההפקה של כנס פיזי. "לכנסים פיזיים יש עלויות ישירות ועקיפות מאוד גדולות, שיכולות להסתכם במיליוני דולרים. כנס פיזי דורש הכנה של העובדים, השבתה של אנשי מכירות לימי הכנס, טיסות, אירוח ולינה. לעומת זאת, כנס וירטואלי טוב יכול להיעשות בעלויות הרבה יותר נמוכות. יש כנסים שעובדים כל השנה ולא רק יום אחד או שבוע, פשוט מחזיקים את הדלתות פתוחות ופעם בכמה זמן מחדשים את התכנים. אנשי המכירות קובעים שעות פגישה וירטואליות, ובשאר הזמן הם חופשיים לעבוד. הלקוחות והמבקרים צורכים את הכנס בזמן שלהם, ויש צורה של תקשורת חווייתית רציפה עם הלקוחות".

 

"עשירית המחיר". סטס זסלבסקי (צילום: יח"צ)
"עשירית המחיר". סטס זסלבסקי(צילום: יח"צ)

 

בחודשים האלה, המגזר הטכנולוגי ספג שורה של ביטולים כואבים של כנסים בינלאומיים, בהם MWC - כנס המובייל העולמי השנתי בברצלונה - כמו גם כנסי מפתחים גדולים של ענקיות כמו מיקרוסופט, גוגל, פייסבוק ואפל, ואירועי השקות מוצר שמהווים נקודות שיווק אסטרטגיות במיוחד. "בתחילת פברואר פנה אלי לקוח לאחר ביטול MWC בברצלונה, וביקש להבין מה אפשר לעשות כתחליף לכנס הזה", מספר זסלבסקי. "הגעתי עם הרעיון של להפיק לו כנס וירטואלי בתלת-ממד, פיתחנו את הפלטפורמה והלכנו על זה. הנוכחות שלו באותו כנס פיזי לפני שנתיים עלתה לו הון תועפות, יותר ממיליון שקל, ואחרי הכנס הווירטואלי התברר שהוא חזר עם אותה כמות של לידים עסקיים בעשירית המחיר".

 

גם כנס InsureTech ישראל, שהיה אמור להתקיים בלונדון בנוכחות 19 סטארטאפים בתחום הביטוח, בהם Go מבית הכשרה חברה לביטוח, בוטל בעקבות המשבר. במקומו נערך כנס בפלטפורמת VR, ומארגניו דיווחו כי יותר מאלף משתתפים נכחו בו ב-36 השעות הראשונות. הכנס אפשר למבקרים לשוטט בין דוכנים וחדרים, ליצור קשר ישיר עם החברות המציגות, להחליף כרטיסי ביקור ולקבל מידע.

 

בחברת Otorio, העוסקת בפתרונות אבטחה וסייבר למגזר התעשייתי, פנו לפתרון דומה. "אחרי שכנס הטכנולוגיות התעשייתיות הגדול בעולם, שבו התכוונו להשיק את המוצר החדש שלנו, התבטל, התחלנו לחשוב על אלטרנטיבות", מספר יואל  קנול, סמנכ"ל שיווק בחברה. "רצינו לחקות את התחושה של להיות בכנס פיזית, וחשבנו על סביבה של מציאות מדומה שאפשר ליצור בה אינטראקציה, שהיא לא דו-ממדית. זה משהו שלא עשינו בעבר, וכשהתחלתי לחפש מי יכול לעשות את זה לא ידעתי אם יש מי שירים את הכפפה".

 

יואל נול (צילום: יח
"לחקות את התחושה הפיזית". יואל נול(צילום: יח"צ)

 

לדבריו, בזמן העבודה על כנס במציאות מדומה, "כל העולם כבר התחנך על זום והתרגל לאינטראקציה דיגיטלית. פתאום כשראו כנס שלם בסביבה וירטואלית - זה העיף להם את הסכך. זה לא סתם עוד זום משעמם במסך מפוצל, פתאום הסביבה נראית כמעט אמיתית. יש בזה 'וואו פקטור', וכאיש שיווק זה מאוד עוזר. ראינו כמה אנשים באמת נשארים בסביבה ומייצרים אינטראקציה עם התכנים, וזה מאוד חשוב".

 

המגמה הזו תחלוף כשייפתחו השמיים?

"השמיים לא ייפתחו בבת אחת, זה יהיה הדרגתי. כמו שאני רואה את זה, הסביבה של מציאות מדומה תישאר איתנו ותשמש אותנו להרבה זמן, ולדעתי גם אתרי האינטרנט יהפכו לכאלה בהדרגה. הטכנולוגיה מאפשרת לך ללכת בתוך קניון של מידע, בצורה נקייה ומסודרת, לטייל בין אזורים ולצרוך מידע בתוך ההקשר שלו. זה חיקוי של האופן שבו אנחנו מטיילים בתערוכה - רק בלי כל הרעש. מה שכן, צריך כל הזמן לחשוב על הפונקציונליות, על התכלית. אי אפשר סתם להתאהב בטכנולוגיה. לעשות VR לשם VR זה בסדר, אבל כשמסתכלים על צרכים של מכירה ושיווק מוכרחים לחשוב על איך הטכנולוגיה משרתת את התכלית".


פורסם לראשונה 21/07/2020 12:55

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
"הרבה יותר מזום": העולם העסקי עובר ל-VR
צילום: Shutterstock
מומלצים