שתף קטע נבחר

רגע לפני 1 ביולי: הפלסטינים מציעים מו"מ וחילופי שטחים

במטרה לא להיראות כסרבנים, מעלים הפלסטינים מחדש את "יוזמת השלום" שלהם - יומיים לפני תאריך היעד לסיפוח: לפי תוכנית הנגד ל"עסקת המאה" של טראמפ, יחודשו שיחות ישירות עם ישראל. "נמשוך את ההצעה במקרה של סיפוח כל חלק מהשטח הפלסטיני", הם מדגישים במכתב לקוורטט

 

 

בנימין נתניהו הר חומה 20 בפברואר סיפוח החלת ריבונות ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה (צילום: רויטרס, AP)
נתניהו וראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה(צילום: רויטרס, AP)
 

רגע לפני תאריך היעד לתחילת הסיפוח, 1 ביולי, מעלים הפלסטינים מחדש את "יוזמת השלום" שלהם - במטרה לא להיראות כסרבנים. על פי מסמך שהועבר לקוורטט והגיע אתמול (יום ב') לידי סוכנות הידיעות הצרפתית, הפלסטינים אמרו כי מוכנים לחידוש המשא ומתן עם ישראל ומסכימים לחילופי שטחים "מינוריים".

 

בכירים ברשות הפלסטינית נגד ההנהגה: "מסרים סותרים בנוגע לסיפוח"

 

במסמך התגובה לתוכנית טראמפ של הרשות הפלסטינית נכתב כי הפלסטינים "מוכנים לחידוש השיחות הישירות מהמקום שבו הם נפסקו", ב-2014. ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה אמר ב-9 ביוני כי הרשות הכינה מסמך תגובה להצעה האמריקנית, אבל עד כה לא ציינו הפלסטינים כי הם מוכנים למשא ומתן ישיר עם ישראל. הרשות הפלסטינית אמרה כי תמשוך את הצעת הנגד אם ישראל תחל בסיפוח "של כל חלק מהשטח הפלסטיני".

 

 

אבו מאזן (צילום: רויטרס)
אבו מאזן(צילום: רויטרס)

"לאף אחד אין אינטרס יותר מלפלסטינים בהגעה להסכם שלום, ולאף אחד אין יותר מה להפסיד מלפלסטינים בהיעדרו של שלום", נכתב במסמך שהועבר לרביעייה הבינלאומית - האו"ם, ארצות הברית, רוסיה והאיחוד האירופי. "אנחנו מוכנים שתהיה לנו מדינה עם מספר מוגבל של כלי נשק ועם כוח משטרתי חזק לאכיפת חוק וסדר", נכתב. בנוסף צוין כי הם יסכימו לכוח בינלאומי כנאט"ו, שיקבל מנדט מהאו"ם, כדי לפקח על הסכם שלום - אם וכאשר. ישראל כמובן מתנגדת להצעה שכזו.

 

המסמך מציע גם "חילופי גבול מינוריים בהסכמה, שמבוססים על גבולות 4 ביוני 1967", ערב מלחמת ששת הימים. בתוכנית טראמפ, שסוללת את הדרך לסיפוח בקעת הירדן וחלקים מיהודה ושומרון - סיפוח שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי יחל ב-1 ביולי - מוצעים גם כן חילופי שטחים, אבל הפלסטינים כמובן דוחים בתוקף את יוזמה זו.

 

 

בתוכנית טראמפ אמנם נכללת הקמת מדינה פלסטינית, אבל על חלק מהשטח. לפי היוזמה, שכונתה "עסקת המאה", מזרח ירושלים לא תהיה בירתה של אותה מדינה פלסטינית. מלבד הפלסטינים, גם האיחוד האירופי מתנגד לתוכנית טראמפ והאירופים אף דרשו בימים האחרונים מישראל לנטוש את תוכניות הסיפוח והזהירו מפגיעה ביחסים אם נתניהו לא יעשה זאת.

 

נתניהו עצמו אמנם לא התייחס לסיפוח בפתח ישיבת סיעת הליכוד, אבל בחלק הסגור שלה הוא כן דיבר על החלת הריבונות: "אנחנו במגעים מול הצוות האמריקני שנמצא בישראל. אנחנו עושים את זה בדיסקרטיות. הנושא אינו תלוי בכחול לבן, הם לא הגורם לכאן ולכאן".

 

דבריו נאמרו בעקבות רמיזה מראש הממשלה החליפי בני גנץ על התנגדות ליוזמה במועדה הנוכחי. "מה שאינו קשור בקורונה יחכה לימים של אחרי הוירוס", אמר שר הביטחון גנץ בפתח ישיבת סיעת כחול לבן. גנץ, שנפגש אתמול עם אבי ברקוביץ', יועצו ושליחו המיוחד של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אמר לו כי 1 ביולי "הוא לא תאריך קדוש". לפי גורמים בכחול לבן גנץ הבהיר לשליח ש"הדבר הקדוש היחיד כרגע הוא להחזיר אנשים למעגל העבודה ולטפל בקורונה". היום ייפגש ברקוביץ' עם שר החוץ גבי אשכנזי.


פורסם לראשונה 29/06/2020 22:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, AP
נתניהו וראש הממשלה הפלסטיני
צילום: רויטרס, AP
מומלצים