שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

מאתגרים את אלקין: נדחה דיון לאישור בחינות פרונטליות באוניברסיטאות

שלושה ימים לפני החלת הצו שמונע בחינות פיזיות בקמפוסים, בוטל דיון שבו הייתה אמורה מועצת המל"ג לאשר המלצה לקיימן באופן פרונטלי. "אי קיום הדיון פוגע בסטודנטים מהשכבות החלשות שלא יכולים להיבחן באופן מקוון". לשכת אלקין: "ללא מתווה, מיום ראשון ניתן יהיה לקיים רק מבחנים מקוונים"

מתחמם הקרב על אופן קיום הבחינות תחת התפשטות הנגיף: ועדות המשנה של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרו היום (ה') את המתווה שהוצע על ידי האוניברסיטאות לקיים את כל בחינות החובה במקצועות מדעים והנדסה באופן פרונטלי. מליאת המל"ג הייתה אמורה להתכנס הערב כדי לאשר את ההמלצות באופן סופי, אולם שלושה ימים לפני כניסת הצו שעוסק בתוקפו נאמר לחברי המליאה כי הדיון נדחה למועד לא ידוע.

 

ביום שלישי השבוע חתם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי על צו שאוסר לקיים בחינות פרונטליות במוסדות להשכלה גבוהה. לפי הצו, מוסד לא יקיים בחינות בנוכחות פיזית של סטודנטים. האלטרנטיבה שהוצעה לקיום הבחינות מרחוק הייתה באמצעות תוכנת ה"זום".

 

ראשי האוניברסיטאות איימו בימים האחרונים כי אם לא יאושר להם לקיים לפחות 50% מהבחינות באופן פרונטלי - הדבר יפגע בסטודנטים משום שלא ניתן לקיים את המבחנים באופן מקוון והם יפסידו את הסמסטר.

 

אוניברסיטת ת"א. דרישה לקיום של 50% מהבחינות באופן פרונטלי (ארכיון) (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אוניברסיטת ת"א. דרישה לקיום של 50% מהבחינות באופן פרונטלי (ארכיון)(צילום: מוטי קמחי)

ועדות המשנה של המועצה להשכלה גבוהה התכנסו כאמור כדי  לאמץ את עקרונות המתווה שהוצג על ידי האוניברסיטאות. פרט להמלצה בנוגע לבחינות מדעים והנדסה, אישרו הוועדות, שבראשן עומד סגן יו"ר המל"ג פרופ' עידו פרלמן מהטכניון, לקיים 25% מהבחינות במדעי הרוח והחברה באופן פרונטלי ו-33% מהבחינות במדעי הבריאות, מדעי החיים והטבע.

 

מליאת המועצה להשכלה גבוהה הייתה אמורה להתכנס הערב לאישור סופי של המתווה, אולם לאחר שחבריה קיבלו זימון לישיבה נאמר להם כי הדיון נדחה ושטרם נקבע מועד חדש. כל זה קורה שלושה ימים לפני שייכנס לתוקפו צו מנכ"ל משרד הבריאות שמונע ממערכת ההשכלה הגבוהה לקיים בחינות פיזיות בקמפוסים למעט חריגים.

 

ברקע הדברים התגלעה מחלוקת בין ראשי האוניברסיטאות לשר הממונה על ההשכלה הגבוהה, זאב אלקין, שמוכן לאשר החרגה אולם לא בהיקפים שהאוניברסיטאות מבקשות.

 

השר אלקין אמר אתמול בוועדת החינוך של הכנסת כי החל מיום ראשון לא ניתן לקיים מבחנים פרונטליים, למעט מקרים חריגים, אך דחה את עמדת ראשי האוניברסיטאות שדרשו לקיים 50% מהבחינות באופן פרונטלי.

זאב אלקין (צילום: אלכס קולומויסקי)
"לא מעלה על הדעת שמישהו במוסדות מעוניין לעבור על החוק". השר אלקין(צילום: אלכס קולומויסקי)

"צו משרד הבריאות אומר דברים מאוד מאוד ברורים שאינם נתונים לשיקול הדעת של המוסדות האקדמיים", אמר אתמול השר אלקין בוועדת החינוך. "בכל צו יש פגיעה, כמו לדוגמה בחופש העיסוק, אחרת מה המשמעות של הצווים האלה? 

 

"לאור המצב הבריאותי קובע צו הבריאות שברירת המחדל היא מבחן מקוון, למעט כמה חריגים. זה לא תוכנית כבקשתך, ולא מדובר בהמלצה של משרד הבריאות שניתן לצפצף עליה. אני לא מעלה על הדעת שמישהו במוסדות מעוניין לעבור על החוק".

 

יצוין כי קורסי החובה במקצועות המדעים וההנדסה מהווים כ-50% מהקורסים. לפי המתווה שמציעות האוניברסיטאות, יש לקיים בחינות פרונטליות בכל הקורסים המעשיים כדוגמת אומנויות ואדריכלות וכן בבחינות ההסמכה לקבלת רישיון ברפואה ומקצועות הבריאות.

 

גורמים בכירים בהשכלה הגבוהה אמרו כי "יש אלפי סטודנטים ללא אמצעים טכנולוגיים בסיסיים שלא יכולים להיבחן באופן מקוון. מדובר בעיקר בסטודנטים מהשכבות החלשות יותר. ההחלטה של השר שלא לאפשר למל"ג להתכנס היום ולדון בהחרגות פוגעת בראש ובראשונה בסטודנטים אלו".

 

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, שלומי יחיאב, טען כי "קיים כאוס בהשכלה הגבוהה, הסטודנטים מבולבלים, חסרי אונים ולא יודעים מה יקרה ביום ראשון". לדבריו, "אנחנו מודיעים שכל מוסד אקדמי שידחה את הבחינות יכריז על מאבק נגד הסטודנטים בזמן משבר הקורונה. הסטודנטים למדו לאורך כל הסמסטר, אין סיבה לדחות בחינות".

 

מלשכת השר אלקין נמסר בתגובה: "כל עוד אין מתווה לקיום בחינות באוניברסיטאות - החל מיום ראשון לא יתקיימו בחינות פרונטליות. צו משרד הבריאות ייכנס לתוקף ביום ראשון וניתן יהיה לקיים מבחנים מקוונים או עבודות בלבד עד שיקבע מתווה להחרגה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
אוניברסיטת תל אביב (ארכיון)
צילום: מוטי קמחי
מומלצים