שתף קטע נבחר

הקרב על המסעדות מגיע להכרעה: "יותר ממאה אלף יפוטרו"

משרד הבריאות רוצה להגביל מספר הלקוחות במסעדה ל-50 איש. שר האוצר מתנגד בתוקף: "זה יביא לקריסת הענף". השף חיים כהן: "מכת מוות למסעדות הגדולות. היו צריכים לסגור אבל לשלם פיצויים. אין שום תוכנית לחצי שנה". ועדת הקורונה בכנסת תכריע

דרישת משרד הבריאות להגביל ל-50 איש את מספר הסועדים במסעדות, ברים ובתי קפה מגיעה למשוכה האחרונה שלה - בוועדה המיוחדת בכנסת בעניין ההתמודדות עם נגיף קורונה. הוועדה תתכנס היום (ראשון) ב-13:00 בצל לחצים צולבים - מהצד האחד משרד הבריאות הדורש להחמיר את ההגבלות לנוכח הנתונים. מהצד האחר שר האוצר ישראל כץ ונציגי המסעדנים שמזהירים מפיטורי יותר מ-100 אלף עובדים. השף חיים כהן מזהיר כי "זו מכת מוות למסעדות הגדולות".


מסעדות בתל אביב (צילום: מוטי קמחי )
מסעדה בתל אביב(צילום: מוטי קמחי )
 

מבלים במסעדות ובפאבים (צילום: מוטי קמחי )
מודדים חום בבר בתל אביב(צילום: מוטי קמחי )
 

 

הממשלה אישרה להגביל ל-50 את מספר החוגגים באולמות, בברים, בפאבים, במועדונים ובבתי תפילה. עוד אושרה מגבלה על התקהלות אחרת במקום סגור - עד 20 איש. הממשלה תדון מחדש בנושא המסעדות בישיבתה בבוקר, וההחלטה תועלה אף היא לאישור הוועדה בכנסת. הצו ייכנס לתוקף ביום שני, כדי לאפשר לאותם מקומות להיערך מראש.

 

ביום חמישי הצליח שר האוצר ישראל כץ לסכל ברגע האחרון את אישור המגבלה במסעדות, וראש הממשלה סיכם שהנושא ילובן ויהיה ניסיון להגיע להסכמות בין האוצר לבריאות. לפי שעה אין הסכמות בנושא הזה ושר האוצר מתבצר בעמדתו וסבור שמדובר במגבלה לא הגיונית בהתחשב בכך שבניגוד לאולמות ופאבים, במסעדות ניתן לקבוע כללים ברורים של חובת רישום מוקדם וישיבה במקומות מוזמנים.

 

כץ טוען גם כי מגבלת 50 איש במסעדות תביא לקריסת הענף המעסיק 150 אלף עובדים ורק כעת חזר לפעילות. הטענה של כץ ושרים נוספים היא שאי אפשר להטיל מגבלה רוחבית של 50 איש על מסעדות, שכן יש מסעדות בכמה קומות שבהן ניתן להפריד בין אנשים. כץ הודיע שיצביע נגד הצעה כזאת.

 

 

השף חיים כהן, שבבעלותו מסעדת "יפו תל אביב", הזהיר מפני הגבלת מספר הסועדים ל-50: "למסעדות הגדולות זו מכת מוות. אנחנו לא יכולים להסתפק בחמישים אנשים, רק הצוות שלנו הוא 15 אנשים זה משאיר מקום להאכיל 35 אנשים". לדבריו הממשלה הולכת על חבל דק כדי להימנע בכל מחיר מסגירה מוחלטת של המסעדות: "הם היו צריכים להגיד סוגרים, אבל אז הם צריכים לשלם פיצויים וכל העובדים יחתמו דמי אבטלה".

 

הוא גם מתח ביקורת על אוזלת ידה של המדינה בגיבוש תוכנית ארוכת טווח לענפים שייפגעו לאורך זמן: "מה שנורא בעיניי זה שעד היום הממשלה נגררת אחרי הקורונה, ואין שום תוכנית רחבה לחצי שנה. למשל להגיד תיירות, חתונות ומסעדות לא יהיו עד 2021, אז בואו נטפל באנשים. אי אפשר לחיות מהיום למחר".

 

יו"ר ארגון המסעדות והברים שי ברמן מעריך כי הגבלה זו על מספר הסועדים עשויה להביא להשלכות דרמטיות: סגירה של לפחות 70% מהעסקים בענף, ופיטוריהם של יותר ממאה אלף עובדים. הוא ציין כי רבים מהיזמים בתחום כלל לא קיבלו פיצוי מתחילת המשבר. "את תוכנית הסיוע שעליה הכריז ראש הממשלה צריך היה לאשר לפני כניסת המגבלות לתוקף. היא צריכה לכלול חקיקת בזק שתאפשר ביטול חוזי שכירות, פיצוי אמיתי לעסקים, החזרי תשלומי ארנונה ודמי אבטלה ליזמים שייאפשרובמשכורו להם ביטחון סוציאלי בתקופה הארוכה שבה הם לא צפויים להתפרנס כלל".

 

 

גם עידו אלקים, הבעלים של מסעדת "טורו" בירושלים, אומר כי הגבלת מספר הסועדים ל-50 תהיה מכה קשה ומביע זעם על הממשלה. "גם ככה צמצמנו את מספר הסועדים ל-50%. השרים לא מבינים מה אנחנו עוברים. הם יכולים לקצץ במשכורות שלהם לטובתנו, זו הייתה יכולה להיות דוגמה אישית. כרגע ההטבות המועטות שנתנו לא נראות רציניות", הוא אומר.

 

יונתן בורוביץ', השף של מסעדת m25 בשוק הכרמל בתל אביב הביע חוסר ודאות נוכח המגבלות שאולי יאושרו ואולי לא. "ההחלטה הזאת כללית - אין בה משקל לגדול המקום, אם המספר כולל עובדים או לא. נקום לשבוע שאני לא יודע מה יהיה בו. אנחנו לא יודעים כמה חומרי גלם להזמין, איזה סידור עבודה לעשות". הוא הדגיש: "מאז הפתיחה המחודשת אנחנו עושים מאמצים עילאיים כדי שלא תהיה קורונה - החל מביטול שולחנות, דרך אלכוג'ל ומסכות".

 

אמש עדכן משרד הבריאות כי לפחות 1,535 בני אדם אובחנו כחולי קורונה בסוף השבוע. 737 חולים אובחנו מחצות ביום שישי עד חצות ביום שבת. ארבעה בני אדם נפטרו אתמול, ובכך עלה מניין המתים בישראל ל-330 מתחילת ההתפרצות. 5,552 נדבקים חדשים אובחנו השבוע בסך הכל. בעשרת הימים האחרונים כמעט הוכפל מספר החולים קשה, העומד כעת על 84. נוסף להם, 74 בני אדם מאושפזים במצב בינוני. מספר המונשמים עומד על 32 והוא הגבוה ביותר ב-31 הימים האחרונים. ישראל עקפה מדינות שהיו מוכות קורונה - מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי ביום חמישי אובחנו בישראל יותר חולי קורונה חדשים מאשר ספרד, איטליה וצרפת - שלוש מדינות שבהן עשרות אלפי בני אדם מתו מהנגיף.


פורסם לראשונה 04/07/2020 23:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מסעדה בתל אביב
צילום: מוטי קמחי
מומלצים