שתף קטע נבחר

כוכב שביט החל להופיע עם שחר

האם בחודש הקרוב נוכל לראות כוכב שביט בשמי כדור הארץ? התשובה היא כן, השאלה באיזו בהירות. הכירו את השביט NEOWISE וכיצד תוכלו לראותו. וגם, על ההתקבצות הפלנטרית בין הירח לבין ענקי הגז צדק ושבתאי בלילות הקרובים

בימים האחרונים דיווחו אסטרונומים חובבים מרחבי העולם כי כוכב השביט NEOWISE שהתגלה במהלך מרץ 2020 על ידי טלסקופ החלל NEOWISE (שביט קרוי על שמו של מי שגילה אותו) נצפה בכיוון צפון מזרח בקבוצת עגלון (אוריגה) על רקע דמדומי הבוקר.

 

השביט חלף ביום שישי האחרון (3.7) בנקודה הקרובה ביותר לשמש - 44 מיליון קילומטרים ממנה - ושרד. כרגע בהירותו של השביט שנראה עם זנב מרשים, מאפשרת לראותו גם משולי הערים, אך בשל העובדה שהוא קרוב לשמש והוא מופיע על רקע דמדומי הבוקר מעט לפני שהיא זורחת, קשה להבחין בו.

 

במשך הימים הקרובים, קרוב לוודאי שלא נוכל לראות את NEOWISE בעין בלתי מצוידת, אך בעזרת משקפת שדה בגודל 50 מ"מ או יותר - וכמובן דרך טלסקופ, תוכלו כבר להבחין בגרעין השביט יחד עם חלק מזנבו.

כוכב השביט NEOWISE, כפי שנצפה ממקסיקו ב-5 ליולי. (צילום: Hap Griffin)
כוכב השביט NEOWISE, כפי שנצפה ממקסיקו ב-5 ליולי.(צילום: Hap Griffin)

בכל מקרה צריך להתאמץ. תידרשו לקום כשעתיים לפני הזריחה וללכת למקום עם אופק נקי לכיוון צפון מזרח - וללא עננות. השביט יופיע כשעה וחצי לפני הזריחה בגובה של כ-5 מעלות מעל האופק.

 

מתי יהיה נוח לצפות בו?

השביט NEOWISE נע בכיוון מזרח, עד ל-11 ביולי, וכמה ימים לאחר מכן נתחיל כנראה לראותו בשמי הערב. כל עוד השביט יישאר בטווח הבהירות הנוכחית אנחנו צפויים לראותו בהיר אפילו יותר כי הוא מתקרב אלינו. ב-23 ביולי הוא יחלוף בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ – 103 מיליון קילומטרים מאיתנו. כבר למעלה מעשור שלא נראה כוכב שביט בשמי כדור הארץ, אז הציפיות בהתאם.

 

מסלול כוכב השביט על רקע כוכבי קבוצת אוריגה.  (צילום מסך: מקור אתר Astro Bob)
מסלול כוכב השביט על רקע כוכבי קבוצת אוריגה. (צילום מסך: מקור אתר Astro Bob)

 

האם הפעם הציפיות יתממשו?

התפרקות שביטים אינה תופעה נדירה והיא מתרחשת בממוצע פעמיים בעשור. ההתפרקות האחרונה של שביט אירעה לפני כחודשיים. השביט "אטלס" שהתגלה בדצמבר 2019 על ידי מצפה ATLAS בהוואי, התקרב אל מעמקי מערכת השמש ובהירותו הגיעה פי 27,500 יותר מהיום בו התגלה, מה שגרם ללא מעט התרגשות בקרב האסטרופיזיקאים. צופי שביטים בחצי הכדור הצפוני עצרו את נשימתם - בתקווה שכאשר יתקרב לכדור הארץ, יהפוך לשביט בוהק הנראה בעין.

אבל איפשהו בדרך הלכה הבהירות שלו ונעלמה. צילומים של טלסקופ החלל האבל הוכיחו שהגרוע מכל קרה, השביט התפרק לחתיכות במהלך המעבר שלו סמוך לשמש.

השביט אטלס מתפרק בחלל כפי שצולם ע
השביט אטלס מתפרק בחלל כפי שצולם ע"י האבל. (צילום: NASA, ESA, STScI, and D. Jewitt)

בינתיים היחידי שלא מאכזב כבר אלפי שנים הוא השביט "האלי" שחולף בסמוך לכדור הארץ בכל 75.3 שנים. הפעם האחרונה בשנת 1986, והפעם הבאה תהיה ביולי 2061. האם NEOWISE ירגיע בינתיים את חובבי הז'אנר וייתן מופע שמימי השמור לשביטים? נחכה ונראה.

 

כוכבי הלכת צדק ושבתאי בהתקבצות פלנטרית עם הירח

בלילות הקרובים תוכלו להבחין בירח עולה ממזרח ובסמוך אליו שני כוכבים בהירים. אלו כוכבי הלכת צדק ושבתאי (צדק הבהיר מבין שניהם).

 

הלילה (בין א' ל-ב') הירח יופיע ממערב לשני ענקי הגז. בלילה של יום שני יחלוף הירח על פני את צדק ויתקבץ עם שבתאי - ואז ימשיך במסלולו על רקע כיפת השמיים. למעשה, במהלך החודשים הבאים נוכל להבחין בהתקבצות הזו אחת לחודש, כאשר בכל פעם נוכל להבחין בנקל כי צדק מתקרב אל שבתאי יותר ויותר (זוויתית) ולקראת סוף 2020 יחלוף מעל פניו. מדובר באירוע נדיר המתרחש אחת לעשרים שנים. הסיבה למפגש השמימי קשור למהירות בה נעים כוכבי הלכת סביב לשמש. צדק משלים הקפה סביבה בכ-12 שנה. לשבתאי הסיבוב אורך כ-30 שנים. לכן בכל 20 שנים לערך, ייראה כוכב הלכת צדק עוקף את שבתאי.

 

גודלו השוויתי הגדול של צדק מאפשר לראות עליו פרטים ותופעות גם באמצעות טלסקופ קטן. צדק הוא מהבהירים שבכוכבי השמיים. צבעו צהוב-לבן. בשל גודלו העצום (נפחו יכול להכיל 1,300 כדורי ארץ) הוא נראה היטב בשמיים.

 

למעשה צדק הוא גרם השמים הבהיר ביותר בשמי הלילה בתקופה זו, אחרי הירח (וגם נוגה הנראה לפנות בוקר). בעזרת טלסקופ קטן ואפילו באמצעות משקפת שדה ניתן גם להבחין בארבעת ירחיו הגלילאנים המקיפים אותו. מראה משובב נפש. שמם של הירחים ניתן להם על ידי גליליאו גלילי, שהיה הראשון שצפה בהם עם טלסקופ וגילה אותם עוד לפני למעלה מ-400 שנים. מאז נתגלו עוד כ-75 ירחים קטנים המקיפים את צדק.

צדק והירח איו. הדמיה (צילום: NASA/Johns Hopkins University)
צדק והירח איו. הדמיה(צילום: NASA/Johns Hopkins University)

 

המאפיין הבולט בשבתאי הוא טבעותיו ואלה נראות היטב גם בטלסקופ קטן. בהגדלה של x50 אפשר להבחין ששבתאי מוקף בטבעת קטנה. ההולנדי הויגנס היה הראשון לגלות כבר במחצית המאה ה-17, שאותם כתמים שגליליאו ראה משני צדיו של שבתאי הם למעשה טבעת. כמה עשרות שנים מאוחר יותר, גילה האסטרונום האיטלקי ג'יובאני קאסיני, שמדובר למעשה בשתי טבעות, מופרדות במרווח של כ-4,800 קילומטרים - שמאז קרוי על שמו - מרווח קאסיני, שנראה כבר בהגדלות בינוניות בטלסקופים איכותיים.

 

מידע נוסף על כוכבי השמיים, תופעות מעניינות, סיורי אסטרונומיה, כוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים, תוכלו למצוא באינסטגרם וגם בפייסבוק של שירת הכוכבים 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Hap Griffin
כוכב שביט NEOWISE
צילום: Hap Griffin
מומלצים