שתף קטע נבחר

ההמלצות המסתמנות: לסגור בתי כנסת, חדרי כושר ומועדונים, הגבלות באוטובוסים

בדיון לילי סוכם על המלצות להגבלות דרמטיות עקב הזינוק בתחלואה, וכעת השרים נדרשים לאשר אותן. מסתמן כי יומלץ לסגור גם את מופעי התרבות והפארקים, אך לא את הישיבות, החופים והמלונות. רגב מתנגדת לדרישה לצמצום מספר הנוסעים באוטובוס ל-20. ויש גם מתווה חדש למסעדות

לקראת שורה של צעדים דרמטיים עקב העלייה המתמשכת בתחלואת הקורונה: בעקבות הדיון הלילי סוכמה שורה של המלצות שיועלו להכרעת שרי הממשלה בישיבה שהחלה היום (ב') בצהריים. על פי המתווה המסתמן שיוצג לשרים, בתי הכנסת ייסגרו. ההמלצה היא לסגור גם את חדרי הכושר, הברים והמועדונים וכן את מופעי התרבות ואת הפארקים. במקביל מתקיים דיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט, שאישרה מוקדם יותר את העלאת הקנס על אי עטיית מסכה ל-500 שקלים, על הצעת חוק להענקת סמכויות להתמודדות מול הקורונה.

 

כרגע לפחות אין כוונה לסגור את חופי הרחצה, אך קיימת אפשרות להגבלת שעות. לגבי המסעדות, המתווה כנראה יהיה עד 20 סועדים בפנים ו-30 בחוץ. לפי המסתמן, נראה שיומלץ שלא לסגור את בתי המלון והישיבות. כל הדברים עדיין נתונים לשינויים, וכלל לא ברור אם השרים אכן יאשרו את ההגבלות. בנוסף, בישיבת הממשלה היום צפוי המטה לביטחון לאומי לדרוש את החזרתה של מגבלת 20 הנוסעים על אוטובוסים בתחבורה הציבורית.

 

 

 

חוף הילטון בתל אביב בצל הקורונה (צילום: חגי דקל)
יוטלו הגבלות על הבילוי בחופים?(צילום: חגי דקל)

המועדונים והברים ייסגרו? בר בתל אביב (צילום: חגי דקל)
המלצה לסגור את המועדונים והברים. מבלים בתל אביב(צילום: חגי דקל)

  ()
ללא מסכות באוטובוס. רגב תתנגד למגבלת נוסעים

על פי גורמים במשרד התחבורה, השרה מירי רגב צפויה להתנגד נחרצות לדרישה, וזאת משום שמדובר בפגיעה בשירות התחבורה הציבורית שייחתך לשליש בשל מגבלת הנוסעים, וכן בשל העובדה כי בתקופה שבה הוטלה המגבלה של 20 אנשים היה סגר - בשונה מהתקופה הנוכחית, שבה המשק פועל וישראלים רבים תלויים בשירות האוטובוסים לצורך ההגעה למקומות העבודה.

 

גם בימים אלה פועלת התחבורה הציבורית במגבלה של 75% מהקיבולת המותרת באוטובוס. החלטה על הגבלת מספר הנוסעים ל-20 תוריד את שיעור הקיבולת ל-33%, ועל כן, כדי לתגבר את הקווים המבוקשים, ייאלצו במשרד התחבורה לצמצם את מפת הקווים בכשני שלישים. במצב כזה צפויים עומסים כבדים בתחנות המרכזיות ובמסופים.

תחנה מרכזית חוף הכרמל (צילום: עמי בן שמעון)
עומס בתחנה המרכזית חוף הכרמל(צילום: עמי בן שמעון)

עומס בתחנה המרכזית בירושלים (צילום: סוף פטישי)
עומס בתחנה המרכזית בירושלים(צילום: סוף פטישי)

בתקופה שבה חלה מגבלת 20 הנוסעים בתחבורה הציבורית, תועדו מקרים רבים שבהם נוסעים נדחסו בכל זאת באוטובוסים, מאחר שלנהגים אין סמכויות אכיפה ולאור העובדה שאין די פקחים שישגיחו על המגבלות. בנוסף, ככל שנוסעי תחבורה ציבורית שלא ירצו להסתכן בנגישות לקויה בעקבות המגבלות יעברו לרכב הפרטי, ובעוד המשק פועל כרגיל, פקקי התנועה צפויים להתעצם ברחבי הארץ.

 

ההמלצות באות ברקע התייעצויות שקיימו במהלך הלילה בכירי משרד ראש הממשלה, המל"ל, משרד הבריאות ומשרד האוצר. בכיר במשרד הבריאות סימן את הענפים הנוגעים לתרבות הפנאי והבילויים ואמר כי "הם כנראה הולכים לסגירה, בתקווה שתוך פיצוי הולם לבעלי העסקים. ברור לנו שבמצב תחלואה כזה אי אפשר לקבל שמקומות בילוי, שהם מקורות ההדבקה המרכזיים, ימשיכו לפעול כפי שהם". 

 

 

ההחלטה להחמיר את ההגבלות מגיעה בעקבות סקירה של פרופ' אלי וקסמן, ראש הצוות שמייעץ לראש הממשלה נתניהו ולמל"ל. בסקירה הציג וקסמן לשרים תמונה עגומה, שלפיה עליהם לקבל החלטות מיד ולא בעוד שבועיים.

 

יו"ר ועדת הכספים הביע התנגדות חריפה לסגירת הישיבות, לאחר שאיים לפני כן כי יהדות התורה תפרוש הממשלה במקרה כזה: "אני נגד סגירת ישיבות, אחרת היכן ייעשה לימוד תורה? אמרתי אתמול לראש הממשלה, אם יש נדבק אחד בישיבה, לסגור אותה - אבל למה לסגור את הכול?"

 

בכיר במשרד הבריאות אמר אתמול כי אם הממשלה הייתה מקשיבה להתרעות שהוצגו בפניה לפני שבוע ושבועיים, לא היינו מגיעים למצב הזה. "כולם התבשמו שיש מעט חולים קשים. אמרתי, חבר'ה, זה יעלה. זה בלתי נמנע. בארבעת הימים הראשונים של יולי קיבלנו יותר חולים קשים מאשר בכל חודש מאי. אם היום מקיימים סגר מלא, הווירוס ממשיך לדגור. הווירוס לא אומר כן המפקד ועוצר, ולכן כל המתנה מגדילה את מספר החולים החדשים, החולים הקשים, המונשמים והמתים".

 

על פי דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, אתמול אובחנו 817 נדבקים בנגיף הקורונה. בסך הכול בוצעו 17,752 בדיקות, שמהן 4.6% היו חיוביות. עם מוקדי הקורונה החדשים נמנות קריית מלאכי ורמת השרון, וברמת הסיכון הגבוהה ביותר לפי הדו"ח נמצאות בני ברק וביתר עילית.

 

לפי הנתונים, מאז הגיע הנגיף לארץ נדבקו 30,100 ישראלים. מספר הישראלים שבבידוד, לפחות לפי הנתונים הרשמיים, הוא 40,250. על-פי נתוני משרד הבריאות, מספר הנפטרים מהנגיף עומד על 331. מצבם של 89 מחולי הקורונה מוגדר קשה, ו-30 מהם מונשמים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים