שתף קטע נבחר

700 אלף ש' לרוכב שהחזיק ברכב נוסע - ונפל

נהג המכונית סייע למכר לרכוב בעלייה בביתר עילית, אבל הוא איבד שיווי משקל ושבר את הכתף. הטענות שהעלתה חברת הביטוח נדחו בבית המשפט

חברת הביטוח "איי.די.איי" תשלם פיצויים של כ-700 אלף שקל לרוכב אופניים שנפגע בתאונת דרכים שאירעה כשנעזר ברכב נוסע כדי לדווש בעלייה ברחוב בביתר עלית. בית משפט השלום בירושלים דחה לאחרונה את גרסתם של נהג המכונית וחברת הביטוח, שלפיה הנפילה התרחשה אחרי שעזב את הרכב וללא שום קשר לנסיעה.

 

התאונה התרחשה במרץ 2015. התובע, אז תלמיד ישיבה בן 22, שוחח עם הנהג כשהיה באמצע של עלייה עם אופניו ולאחר מכן החזיק ברכב שלו ונעזר בו כדי להמשיך לעלות בקלות. בשלב מסוים הוא איבד שיווי משקל ונפל, ובהמשך אובחן עם שבר בכתף ועבר שני ניתוחים.

 

בתחילה הוא לא דיווח על התאונה אבל לאחר שהבין שהפציעה תגרור הוצאות כספיות החליט לתבוע את חברת הביטוח של הנהג ופנה למשטרה.

 (צילום: תיעוד מבצעי מד"א) (צילום: תיעוד מבצעי מד
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

בגרסה הראשונה שמסר כדי לא לסבך את חברו הודיע כי נפגע מהמראה של הרכב, אבל כשהבין שזה לא יספיק סיפר את האמת. בעקבות זאת הוגש נגד הנהג-הנתבע כתב אישום. הוא הודה שהתובע נפל כשאיבד אחיזה ברכב בזמן נסיעה, והורשע במסגרת הסדר טיעון בנהיגה בקלות ראש, התנהגות הגורמת נזק, נסיעה לצד רכב אחר וגרימה לחבלה של ממש.

 

ואולם, בהליך שהתנהל לפי החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים הוא שינה גרסה וטען שהתאונה אירעה דקות ארוכות אחרי שהתובע עזב את הרכב, ככל הנראה בשל חריץ בכביש. בשל כך טענה חברת הביטוח כי המבוטח לא גרם לתאונה ולכן היא לא חייבת בפיצויים. הנתבע הסביר את השינוי בכך שכלל לא ידע במה הודה אלא פעל לפי עצת עורכת הדין שלו שהגיעה להסדר טיעון ואפילו לא היה נוכח בעת שנגזר דינו.

 

אבל השופט אילן סלע קבע כי ממצאי הכרעת הדין המרשיעה נחשבים כעובדות מוכחות, תוך שציין כי הנתבע לא ערער עליהם לאחר שקיבל את גזר הדין לידיו ואף סביר להניח שעורכת הדין הסבירה לו מה תוכן ההודאה. עוד ציין השופט כי ההודאה מתיישבת עם הגרסה שמסר הנתבע במשטרה. מנגד, הגרסה שהציג כעת נראתה מגמתית והותירה את הרושם שנבעה מהכעס שלו על התובע.

 

באשר לתובע, השופט קיבל טענתו ששיקר בהתחלה כדי שלא לסבך את הנתבע. השופט ציין כי אמנם אין להקל ראש במסירת גרסה שקרית במשטרה, אבל מטרת ההליך הנוכחי היא להבין מה גרם לפציעה ולא לבוא עמו חשבון על השקר.

 

לפיכך נקבע כי התובע, שנפל כשאיבד אחיזה ברכב נוסע, נפגע בתאונת דרכים לפי חוק הפיצויים. לאור זאת, חברת הביטוח צריכה לפצות אותו על הנזקים שנגרמו לו וכוללים הפסדי שכר ואובדן כשר, עזרה וכאב וסבל. בסך הכל חויבה חברת הביטוח בפיצויים של 593,625 שקל בתוספת שכר טרחת עורך דין של 90,290 שקל.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובע: עו"ד בעז ארז
  • ב"כ חברת הביטוח: עו"ד רוסטי לובומסקי
  • עו"ד בארי קפלן עוסק בנזיקין
  • הכותב לא ייצג בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
ארכיון
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
עו"ד בארי קפלן
מומלצים