שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי, ראובן כהן/דוברות עיריית חיפה

מנכ"ל איכילוב: "מוכן לנהל משבר הקורונה אם יציעו לי"

פרופ' רוני גמזו טוען שיש עוד פעולות שאפשר לעשות לפני שמכריזים על סגר ומודה שאם יפנו אליו לעמוד בראש הטיפול במשבר - הוא יתייצב. "צריך להיכנס לפרטים הקטנים ולא להיבהל מהמספרים", הוא אומר בראיון לאולפן ynet

 

 

מספר החולים בקורונה ממשיך לעלות ואיתו גם החשש הגובר מסגר וקריסת בתי החולים בחורף המתקרב. "יש לנו שתי מחלקות קורונה פעילות, זה בנוסף לחדר מיון מאוד פעיל ומחלקת קורונה שאנחנו כרגע פותחים כדי להשלים את כל המערך", כך אומר פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית בחולים איכילוב.

 

עדיין זכור לנו כמה שבועות אחורה, כל מיני הודעות שיוצאות מבית החולים איכילוב לגבי זה שאין כל כך גל שני אמיתי ואין צורך לסגור את המשק.

"אתם רוצים לסגור את המשק, אתם רוצים להבהיל, אתם רוצים גל וצונאמי. ישראל במצב מאוד מורכב, ואכן העמדה שלי כמנהל איכילוב היא לא רק עמדה רפואית. אני מסתכל על כלל מדינת ישראל. החובה שלי היא לבחון את המצב ולתת ייעוץ במצב הזה, כאשר לא רק לסגור ולא רק הסתכלות מהצד הרפואי.

 

"צריך להיות חכם. איך לנהל את האירוע הזה לצד הקורונה. אנחנו כאן נותנים את השירות כדי שמדינת ישראל תוכל לחזור לחיים וכדי שאנשים יוכלו לחזור לעבודה, אז כן הדעה שלי היא לא רק רפואית. אני רוצה ליצור עמדה מאוזנת ואכן זה קשה אבל זה הדרך שלי".

 

אפיק סויסה ושמעון לוי שני החולים הקשים ביותר מהקורונה, יצאו לראשונה מהיחידה לטיפול נמרץ (צילום: דוברות בית החולים איכילוב)
"צריך יותר להתאמץ כדי להימנע מסגר"(צילום: דוברות בית החולים איכילוב)

הייתה עלייה במספר החולים הקשה והמונשמים. אין כאן סיבה ממשית לעליית מדרגה?

"יש סיבה לדריכות, יש סיבה לכולנו להמשיך לנתר את המצב ולתת את הטיפול הטוב ביותר. אין סיבה לישראל ולישראלים להיות עכשיו בחרדה, באיבוד עשתונות, בפחד ובקיפאון שיגרום לעוד יותר נסיגה של המשק.

 

"אנחנו עם שיעור התמותה הנמוך ביותר בעולם. תבינו את זה, דיברו אז על גרמניה המוצלחת אבל שיעור התמותה שלנו הרבה יותר טוב מהם אז נתקענו בתופעה שבה ביציאה שלנו מהסגר, ביציאה אולי מהירה מדי, ללא תשתיות מסודרת של קטיעת שרשראות. אנחנו נמצאים כרגע במצב הזה. לא לאבד עשתונות, לא לפחד. לא להיבהל, להמשיך להתנהל ולעשות הכל, הכל, כדי לטפל בבעיה בלי סגר".

 

זה עומד בסתירה עם דברי השר יובל שטייניץ שישב כאן הבוקר ואמר שצריך סגר לעשרה ימים . מה אתה עונה לו על הדבר הזה?

"המילה צריך היא אולי האמצעי האחרון ביותר, האם השלמנו את האמצעים? גם אם יעשו סגר לעשרה ימים ושבועיים, צריך לצאת ממנו? אוקיי. אתם צריכים את התשתית? אתם צריכים את המכניזם? המכניזם של קטיעה? זה מה מכניזם של קטיעה? זה איתור הבן אדם שצריך ללכת לבדיקה, בדיקה מהירה, התנפלות עליו בבדיקה, תשובה מהירה התנפלות עליו בחקירה ואז זיהוי כל המעגל שצריך להיכנס לבידוד ואז בידוד.

 

"מה כל-כך קשה לישראל הגדולה, המתוחכמת הטכנולוגית, החכמה והמדויקת לעשות את זה עכשיו? מה הבעיה לעשות 1,100 חקירות. תני לי 500 איש, כל אחד עושה 3-2 חקירות, אני מארגן את כולם, סוגר אותם בבידודים ועוקב אחרי הבידודים. מה הבעיה?"

 

קראו עוד:

למה לא נותנים לאפידמיולוגים לנהל את המגפה?

יו"ר הסתדרות הרופאים: "אנחנו מגיעים לשיא עולמי במספר הנדבקים"

"הנגיף לא שורד בבריכה, על סמך מה סגרו אותנו?"

 

אתה מצליח להבין למה לא מצליחים להרכיב פה מנגון של 500 אנשים שיצליחו לעשות את מה שאתה מתאר?

"הכל מורכב אבל אנחנו לא מתעסקים כאן בעסקים פשוטים. עסקים פשוטים עושים אותם אנשים שאין להם ניסיון ניהולי. זה עסק מורכב, גם בתי האבות זה עסק מורכב, ארבעה משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, עשרה סוגים שונים של בתי אבות גריאטריים כאלה ואחרים. הכל כל כך מורכב מהתפרצויות והתפרצויות והתפרצויות אז צריך להיכנס לפרטים הקטנים ולא להיבהל מהמספרים.

 

"צריך להיכנס ולעשות עבודה מאוד יסודית ונכונה. כל העולם דרך אגב עשה את זה, איך העולם יוצא מהסגר וכשיש עלייה בצ'כיה וכשיש עלייה בגרמניה, הם מכילים את העלייה? כי הם מתנפלים על זה בבדיקות, בחקירות בבידודים, באמצעים האלה.

 

"מצד שני, סגר זה פטיש, זה תותח עם הרבה מאוד גלי הדף. הפטיש הזה בתורה האמפידולגית נותנים אותו פעם אחת. זה לא משהו שנותנים אותו כל הזמן. אולי בסוף לא תהיה ברירה אבל כדי לקנות את אמון העם צריך לעשות הכל ולהראות שעשינו הכל".

 

לא מידבקים ולא יכולים להידבק: חולי קורונה שהחלימו (צילום: AP)
לשים דגש על בדיקות ובידודים(צילום: AP)

עד כמה אנחנו רחוקים מהרמה הזאת שאתה מתאר?

"אני חושב שזה לא מסודר עכשיו אבל לא מאשים אף אחד. פשוט מדובר בעסק מורכב כי יש בדיקות בבתי חולים, יש בדיקות בקופות חולים ויש מד"א ויש תשובות שלפעמים לא מגיעות מהר. חייבים לקצר את הזמן הזה כדי להקטין הדבקות.

 

"כמות המאומתים שעדיין לא יודעים שהם מאומתים פוגשים בסטטיסטיקה כזו או אחרת ואז אתה מקבל את ההכפלות. עכשיו אתה צריך לרוץ אחרי זה ולזהות אותם כמה שיותר מהר, להתנפל ולעשות את הבדיקות ובדידודים כמה שיותר מהר, כולל החקירות. אז יכול להיות שבסוף לא תהיה ברירה ויעשו סגר ואני רוצה לראות התאמצות הרבה יותר גדול עד אז".

 

פרופ' גמזו, אתה אחד האנשים היותר מנוסים במערכת הבריאות. היית מעוניין להיות הפרויקטור הגדול במשבר הקורונה בישראל?

"כשלקחתי את בתי האבות אז כיסחו אותי בלפחות באמצעי תקשורת אחד או יותר ואמרו 'איך הוא מעז לקחת גם בתי אבות וגם בתי חולים ולמה הוא זה והוא מפקיר את בית החולים?'

 

"אם שר הבריאות יבקש וינחה, אני מיד מבצע. כך עשיתי כשראש הממשלה, שר הבריאות ובר סימן טוב ביקשו ממני, אני מיד מבצע. זה לא שאני כרגע מציע את עצמי לתפקיד אבל אני אומר שבנקודה הזו כל אחד שמקבל משימה מהשר, מקבל משימה מראש הממשלה עומד דום ומבצע. בנקודה הזו אתה לא עושה חשבון לעצמך, לקושי שלך, של מה יגידו, אלא למדינת ישראל ולאזרחים.

 

"בשיחות עם שר הבריאות הוא באמת מחפש ורוצה אדם שיקבל אחראיות עם סמכות והכל. אני חושב שכולם בעלי כוונות טובות וכולם באמת מבינים שמדובר באירוע עם הרבה מאוד גורמים מעורבים, הרבה מאוד גורמים משפיעים וצריך לתכלל אותו חכם וצריך לעשות את זה בזמן קצר".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאור צור
רוני גמזו
צילום: ליאור צור
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים