שתף קטע נבחר

פתרון יצירתי להקפאת היתרים במזכרת בתיה

חברות שמקדמות תמ"א 38 ערערו על ההחלטה להקפיא הוצאת היתרים בשל קידום פינוי-בינוי. ועדת הערר קיבלה החלטה שמאזנת בין הצדדים

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קיבלה לאחרונה באופן חלקי עררים שהגישו יזמים ודיירים במזכרת בתיה, הנמצאים בשלבים שונים של הוצאת היתרים לפי תמ"א 38, ומחו על הקפאתם לצורך גיבוש תוכנית התחדשות עירונית. ועדת הערר הורתה כי בקשות ההיתר ימשיכו להתברר לגופן ובעוד שבעה חודשים תתקבל החלטה אם להחריג אותן מתחולת התנאים המגבילים, בהתאם להתקדמות התוכנית ולאפשרות לשלב את הפרויקטים במסגרתה.

 

העררים הוגשו על החלטת הוועדה המחוזית של מחוז המרכז מדצמבר 2019 שבה הוחלט לפרסם הודעה על הכנת תכנית להתחדשות עירונית בשטח של כ-70 דונם הידוע כ"מתחם השיכונים" במזכרת בתיה ולקבוע תנאים. עוד החליטה הוועדה לקבוע תנאים מגבילים שלפיהם לא יוצאו היתרים לתוספות בניה למגורים או לעבודות פיתוח במתחם למשך שנה וחצי.

 

העוררים, מספר חברות בנייה שהגישו בקשות להיתר בנייה לפי תמ"א 38 שהיו בשלבים שונים של דיונים, טענו כי החלטת הוועדה המחוזית אינה מידתית והתקבלה בחוסר סבירות. זאת, לאור מצבה התכנוני הראשוני של התוכנית שבהכנה והסיכוי הנמוך כי תצא לפועל, ומנגד המצב המתקדם של הבקשות שלהם להיתר.

 

לשיטתם, תכנית ההתחדשות העירונית תמומש בעוד שנים ארוכות, אם בכלל, בעוד שפרויקט חיזוק נועד לשמש את צרכיהם המיידיים של הדיירים.

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הוועדה המחוזית טענה מנגד כי החלטתה איזנה באופן ראוי ונכון בין פרויקטים שלא ניתנה לגביהם החלטה על מתן היתר, לבין הצורך לבחון את ההתחדשות העירונית בראייה תכנונית מתחמית וכוללת. לשיטתה, החרגת העוררים מהתנאים עלולה לסכל את התכנון הכולל במתחם.

 

ועדת המשנה לעררים בראשות עו"ד שמרית גולן ציינה כי שאלת האיזון שבין בקשות להיתר לפי תמ"א 38 לבין תכנית להתחדשות עירונית בראייה מתחמית נדונה לא אחת בפניה, כשניתנה עדיפות לתוכניות התחדשות עירונית בראייה מתחמית. "לעתים קרובות האינטרס הציבורי שבתוכנית פינוי-בינוי עולה על האינטרס הפרטי למימוש זכויות מכוח תמ"א 38", כתבה.

 

עם זאת לדבריה, במקרה זה נקודת האיזון שונה ממקרים קודמים שכן התוכנית שבהכנה נמצאת בשלבים ראשוניים ביותר. זאת, לעומת הריבוי היחסי של בקשות להיתר בשטחה, אשר חלקן כבר אושרו, ומכתיבות כבר היום אילוצים שונים לתכנון המתחמי.

 

בנוסף, בשלב זה קיימים סימני שאלה ביחס להיתכנותה הכלכלית של התוכנית, בין היתר לנוכח מגבלות גובה הנובעות מקרבת המתחם לשדה תעופה.

 

מנגד, מובן גם יתרונה של התוכנית שבהכנה על פני אישור הבקשות להיתר, שמטבען אינן מבוססות על ראייה מתחמית של התחדשות עירונית.

 

הוועדה הוסיפה כי אין בהכרח סתירה בין הרצון לקדם במקום התחדשות עירונית, לבין הבקשות להיתר, וככל שהתוכנית שבהכנה תתקדם, ותתגבש התפיסה שעל פיה תמומש ההתחדשות העירונית, ייתכן כי ניתן יהיה לשלב ביניהן.

 

הוועדה החליטה כי האיזון יושג באמצעות קביעה כי התוכנית שבהכנה תובא לדיון בוועדה המחוזית בעוד שבעה חודשים, שבמהלכם יתאפשר קידום הבקשות להיתר של העוררים "על תנאי".

 

אם בתום שבעת החודשים לא תוצג לוועדה המחוזית היתכנות כלכלית ותכנונית של התוכנית, או אם תוצג תכנית ראויה אך ניתן יהיה לשלב את הפרויקטים במסגרתה, יוחרגו הפרויקטים של העוררים מהתנאים המגבילים וניתן יהיה להוציא עבורם היתרים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
צילום: חיים יוסף
עו"ד חן רואימי
צילום: חיים יוסף
מומלצים