בעולם שבו הטלפון שלך חכם, המכונית שלך מזהה אותך כבר מרחוק ואת הבית אפשר לתפעל מהמשרד, קצת מפתיע שמנעול הכניסה לבית נשאר טיפש. נוטלים פיסת מתכת משוננת, תוחבים לחריץ המנעול ומסובבים באופן ידני. ככה פתחו דלתות כבר במצרים העתיקה לפני 5,000 שנה. ובכן הבשורה היא שיש מנעולים חכמים בישראל ואנחנו יצאנו לבדוק כמה מהם, ולהחליט אם הם באמת נחוצים לנו בחיים.
מבוא למנעולים חכמים: הטכנולוגיה הבסיסית היא פשוט מנוע, שמסובב את ציר המנעול במקומך. מה שמחליף את המפתח המסורתי הוא מנגנון זיהוי של האדם הפותח, בין אם קודן מספרים להזנת קוד סודי, קורא טביעות אצבע, קורא כרטיסים חכמים, שלט רחוק, אפילו מצלמה לזיהוי פנים. על זה נוספות תכונות נוספות בחלק מהמוצרים: נעילת דלת אוטומטית לאחר הטריקה, פתיחה ונעילה של הדלת מרחוק באמצעות אפליקציה, חיבור למערכת בית החכם כך שתוכל לשלוט גם בדלת.
מנעולים חכמים הביאו לעולם יכולות מסוג חדש: תוספת ביטחון לעומת המפתח, שניתן לשכפול בקלות, וגם אפשרות לפתוח את הדלת מרחוק לילד ששכח מפתח או לאורחים שהגיעו במפתיע, אפשרות לראות מי נמצא ליד הדלת גם אם אתם בעבודה, אפשרות לשלב את המנעול כחלק ממערכת בית חכם, ולכלול את פתיחת הדלת בתסריטים מתוחכמים של הפעלת הבית. מצד שני הם מביאים איתם סיכונים, הכרוכים בחיבור לרשת האינטרנט, ויכולת של האקרים לפתוח את הדלת.
8 צפייה בגלריה
מנעול חכם לוק 8200
מנעול חכם לוק 8200
העתיד של הנעילה החכמה: זיהוי פנים במנעול Lock8200
(צילום: ynet)
בסקירה הזו בדקנו שלוש מבין המערכות שקיימות בשוק: של חברת רב בריח, חברת SDS וחברת קוברה. קיימות עוד מערכות רבות, למשל של מולטילוק, של שיאומי, Elock ועוד. אחרי כמה שבועות של התנסות במנעולים מסוגים שונים, התחושה היא שיהיה קשה לחזור למפתח המתכת הישן. נכון, אפשר לחיות ממש לא רע עם מנעול רגיל, אבל איפה הכיף? ממש כמו שכולנו התרגלנו לפתוח את דלת המכונית בשלט רחוק או בנגיעה בדלת, ככה מתרגלים למנעול חכם והוא הופך לחלק משגרת החיים.

LockApp - רב בריח

מנעול הלוקאפ הוא אחד הוותיקים בתחום, ורב בריח עורכת בתקופה הנוכחית סדרה של שדרוגים כדי להתאים אותו לדור החדש. המנגנון שלו מותקן על גבי ציר הצילינדר מהצד הפנימי של הדלת, מהצד החיצוני נותר חור המנעול ללא שינוי. אל מנגנון הנעילה מתלווה מתקן לקריאת טביעת אצבע שמותקן לצד הדלת. השימוש בקריאת טביעת אצבע מחליף את המפתח. אפשר לרשום במערכת טביעות אצבע של כל בני המשפחה ואחרים (עד מאה משתמשים) וכך הם יכולים להיכנס תמיד, מבלי שננעלו בחוץ בגלל ששכחו את המפתח.
8 צפייה בגלריה
מנעול חכם רב בריח
מנעול חכם רב בריח
מנעול לוקאפ של רב בריח
(צילום: ynet)
למערכת נלווית גם אפליקציית הפעלה, שמאפשרת למי שמוגדר כ"מנהל" המערכת לפתוח ולסגור את הדלת מרחוק, וגם להוסיף ולהסיר משתמשים. בתשלום נוסף אפשר גם להתקין קודן להזנת קוד נעילה, ואז ניתן למשל להוסיף מרחוק, באמצעות האפליקציה, משתמש חד פעמי, למשל טכנאי שהוזמן בדחיפות כשאין איש בבית. שדרוגים נוספים: שלט רחוק, שפותח את הדלת ממש כמו את דלת המכונית וחיבור למערכת בית חכם, כך שניתן לשלוט בפתיחה וסגירה של הדלת כחלק מתפעול הבית החכם.
פתיחת הדלת מבפנים נעשית על ידי נגיעה במתקן המורכב על הדלת. נגיעה נוספת נועלת את הדלת. שידרוג שביצעה החברה לאחרונה מאפשר נעילה אוטומטית של הדלת לאחר מספר שניות, תכונה מועילה שמשחררת אותך מלפשפש בכיס או בארנק ולחפש את המפתח כדי לנעול את הבית. היא גם מבטיחה שהבית תמיד נעול והדלת אינה פתוחה בטעות.
8 צפייה בגלריה
מנעול חכם רב בריח
מנעול חכם רב בריח
חיישן טביעת האצבע של מנעול לוקאפ
(צילום: ynet)
מנעול הלוקאפ של רב בריח הוא מוצר שפותח בטורקיה והותאם לשימוש בישראל. הטכנולוגיה ותיקה ואמינה, ולא התגלו תקלות בשימוש בו. יחידת קריאת טביעת האצבע פעלה כמעט ללא תקלות, והיתה הטובה ביותר מבין אלה שנבדקו. יחידת הנעילה המכילה את המנוע משמשת גם כידית נעילה ופתיחה ידנית. כאמור היא תפקדה ללא דופי, אבל מעטפת מהפלסטיק הבולטת ממישור הדלת נותנת תחושה קצת רעועה. עניין של טעם.

SDS - LOCK 8200

השם לוק 8200 נועד כנראה לסמל את הקשר של המוצר לטכנולוגיה מתקדמת וליחידות מודיעין טכנולוגיות. היצרנית היא חברת SDS, חברה ישראלית שהוקמה על ידי מהנדסים יוצאי רפאל, והדגם הראשון של המנעול התבסס על מנוע ששימש רכיב בטיל בליסטי. שוק היעד הראשון היה משרדי ממשלה ומתקנים ביטחוניים רגישים, ורק לאחר מכן החברה התאימה את המוצר לבתים פרטיים.
8 צפייה בגלריה
מנעול חכם לוק 8200
מנעול חכם לוק 8200
לוק 8200 - משתלב במבנה הדלת
(צילום: ynet)
חברת SDS לא מסתפקת בהרכבת מנוע על ציר הנעילה. המוצר שלה כולל ידית מסיבית שמשתלבת בתוך שלדת הדלת ומסך הפעלה משובץ בחלקה העליון. מצידה השני של הדלת מותקן קודן לפתיחת הדלת, שמחובר ישירות למנגנון המנעול ולא דרך WiFi כמו במוצרים האחרים. יחידת הקודן משמשת גם לקריאת שבבי קירבה מסוג RFID. חברת SDS שילבה את השבבים בכרטיס פלסטיק, במחזיק מפתחות וגם במדבקות להצמדה על גב הסמארטפון: מקרבים אותם לדלת והיא נפתחת. גם כאן הדלת ננעלת אוטומטית לאחר סגירתה.
ניתן לשלב במערכת גם קורא טביעות אצבע אולם ב-SDS לא ממליצים על זה. לעומת זה לבקשתנו הם הדגימו טכנולוגיית זיהוי פנים שתצא בקרוב לשוק. זיהוי הפנים פעל היטב: המערכת מתעוררת לחיים כשאתה מציץ למצלמה והזיהוי היה מיידי באור יום. בתנאי תאורה חלשה המערכת פעלה פחות טוב. יש לציין שהמתקן עצמו מתאים יותר למקומות עבודה סגורים, שכן הוא אינו ממוגן במעטפת הגנה מפני מזג אוויר או סתם ונדליזם.
8 צפייה בגלריה
מנעול חכם לוק 8200
מנעול חכם לוק 8200
לוק 8200 - שבבי פתיחה במחזיק המפתחות ובמדבקה
(צילום: ynet)
מערכת לוק 8200 כוללת גם אפליקציה, שמאפשרת לפתוח את הדלת מרחוק וגם מעדכנת על כל פתיחה או נעילה של הדלת, ומערכת תוכנה למחשב שמאפשרת יכולות ניהול מתקדמות של מערך משתמשים ומערך מנעולים גדול, מה שמתאים למקומות עבודה או מלונות ולא לצרכים ביתיים. יתרון של המערכת היה בסוללה נטענת (בניגוד לסוללות רגילות במנעולים האחרים) שמאפשרת לטעון אותה במקום להחליף סוללות. אפשר גם לחבר אותה להזנת חשמל קבועה, שמייתרת את ההתעסקות עם חשמל בכלל.

DOORe - קוברה

מנעול דורי הוא החדש בחבורה, והושק לפני מספר חודשים. הוא מציג שילוב מעניין של יכולות פתיחה ונעילה עם בקרה מרחוק וחיבור לבית החכם. קוברה פיתחה את המערכת במשך שלוש שנים ושילבה מספר מוצרים סיניים למערכת אחת, המותאמת לצרכן הישראלי. המערכת כוללת מנוע נעילה המורכב על הצילינדר הקיים של הדלת ושני רכיבים שמתחברים אליו באמצעות WiFi: סורק טביעת אצבע וכפתור פעמון משולב במצלמת וידאו: לחיצה עליו מפעילה את הפעמון הביתי, מעירה את האפליקציה ומציגה צילום וידאו של מי שעומד בפתח – תכונה ייחודית שלא קיימת במערכות המקבילות. כעת ניתן לשוחח עם האורח המופתע, ואם יש צורך – לפתוח לו את הדלת מרחוק. וזה לא הכל: המערכת גם מתריעה על תנועות חשודות בסמוך לדלת הבית, גם אם אותו אדם לא לחץ על כפתור הפעמון, ובכך היא משמשת גם כחלק מאבטחת הבית.
8 צפייה בגלריה
מנעול חכם דורי
מנעול חכם דורי
מנעול דורי- מורכב על צילינדר המנעול הרגיל
(צילום: ynet)
יחידת המנוע של דורי פותחת את הדלת מבפנים בנגיעת אצבע, ונועלת אותה אוטומטית לאחר שהיא נסגרת. אפשר לחבר את האפליקציה למנעול רשת דרך ה-Wifi הביתי או דרך רשת אינטרנט מאובטחת, המבוססת על אינטרנט סלולרי בטוח יותר. כך ניתן לעקוב אחר הדלת מכל מקום, לפתוח את הדלת לסבתא או לטכנאי המזגנים ולוודא שהילד חזר מבית הספר. כמו במוצרים האחרים, גם כאן כל בן משפחה יכול לפתוח את הדלת באמצעות טביעת אצבע או באמצעות פתיחה מהאפליקציה. מנעול דורי מתחבר גם למערכת בית חכם, אם קיימת, ואז ניתן לשלוט בו באמצעותה.
8 צפייה בגלריה
מנעול חכם דורי
מנעול חכם דורי
זיהוי טביעת אצבע ומצלמת אורחים של מנעול דורי
(צילום: ynet)
מצלמת האורחים בכניסה לבית התגלתה כתכונה שימושית וגם משעשעת לפרקים. עם ראיית הלילה והתאורה המשולבת, אפשר היה לשוחח עם האורחים ולפתוח להם את הדלת מבלי לטרוח לקום מהכורסה בסלון. האפליקציה של המערכת היא המתקדמת מכל אלה שראינו, ואפשר לשמור באמצעותה בענן היסטוריה של צילומי אורחים וגורמים חשודים ליד הבית. חיישן טביעות האצבע התגלה כסרבן בחלק מהמקרים, ונראה היה שהוא עובד טוב יותר עם האצבעות הצעירות של ילדי המשפחה. מנגנון פתיחה הדלת דומה לזה של רב בריח: הוא נראה כמו תוספת לא חסינה מספיק לדלת כניסה, אבל בסך הכל הוא פעל היטב.

השורה התחתונה

האם אנחנו ממליצים על התקנת מנעול חכם? בהחלט. היכולות שמציעים המנעולים החכמים מצדיקות את ההשקעה הנדרשת, ואחרי שמתרגלים להשתמש בהם קשה להבין איך הסתדרנו עם מנעול טיפש לפני כן. האם הם בטוחים לשימוש? החשש לפריצה מתוחכמת של האקר הוא חשש אמיתי, וכאן התוצאה עלולה להיות פריצה לבית, לא למחשב. אבל המאמץ שיידרש כדי להתגבר על מערכות אבטחת הסייבר של המנעולים החכמים יהיה משמעותי. אם הבית שלכם מצדיק מאמץ כזה, הוא יצדיק באותה מידה גם מאמץ של פורץ מקצועי להתגבר על מנעול רגיל. במקרה כזה הפיתרון יהיה כמובן מערכת אבטחה לבית וחברת שמירה טובה.
8 צפייה בגלריה
מנעול חכם דורי
מנעול חכם דורי
מנעול דורי. רשת חיבורים מתוחכמת
(איור: יח"ץ)
מנעול הלוקאפ של רב בריח יעלה לכם 2,200 שקל כולל התקנה. הוא מציע את כל התכונות הבסיסיות ומתאים למי שרוצה מנעול חכם ותו לא. מנעול דורי של קוברה עולה 3,204 שקל כולל התקנה, ותוספת של 29 שקל בחודש על החיבור לאינטרנט הסלולרי. זו מערכת מתוחכמת וקצת מפונפנת שמתאימה לאוהבי חידושים טכנולוגיים. מנעול הלוק 8200 של SDS יעלה 2,376 שקל בגירסה הבסיסית ו-3,264 שקל בגירסה המחוברת לאינטרנט, ובתוספת עלות התקנה בגובה 420 שקל. זו מערכת חזקה ומתוכננת היטב שנותנת מענה טוב לצרכי ההגנה של הבית – פיזית וגם אלקטרונית.